Statssekretær Jens Revold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Undervisnings- og vurderingsformer
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kommunikasjonsstrategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Det integrerte universitetssykehuset
Rådgiversamling 2. november 2016
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Forskning og innovasjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
ALLE SKAL UT.
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Om førstelektorprogrammet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Nye tider – nye utfordringer
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Statssekretær Jens Revold Faglig samling for studentstyrerepresentantene ved norske universitetsstyrer Statssekretær Jens Revold

Rolle og innflytelse i styresammenheng Styret skal tenke helhet Studentenes erfaring -> nye dimensjoner inn Innflytelse: rett til egne studentorganer rett til å bli hørt i alle saker som angår studentene rett til representasjon i alle besluttende organer

Kvalitetsreformen Rammen for det som er og har vært studiehverdagen Mål: Kunnskapsbasert samfunn Utdanning av høg internasjonal kvalitet Øke rekrutteringen Mer tilgjengelighet Studentene skal lykkes Tettere oppfølging Redusert frafall Mer helhetlige studieløp Endret studiefinansieringsordning Ansvar: ligger i hovedsak på de enkelte universiteter og høgskoler

Kvalitetsreformen Fagtilbud og fagspredning Evalueringsformer Internasjonalisering Tid til forskning Belønningsmekanismer

Kvalitetsreformen Kvalitet og relevans: Godt studietilbud -> forskningsbasert relevant for arbeids- og samfunnsliv

Stjernøutvalget Stjernøutvalgets mandat Ønskelig: En mangfoldig og faglig sterk sektor av universiteter og høgskoler skal sikre tilbud i alle deler av landet. Like muligheter til høyere utdanning -> grunnleggende prinsipp for regjeringens arbeid Relevante og gode profesjonsutdanninger Styrke den norske forskningsevnen Norsk forskning skal på utvalgte områder hevde seg blant de fremste internasjonalt Gode forskerutdanninger med større kapasitet og samarbeid og arbeidsdeling nasjonalt - en betingelse

Stjernøutvalget Den offentlig debatt har fokusert institusjons­landskapet – men andre spørsmål viktige Eks: Strategiske bevilgninger – undervisning forskning Samarbeidsordninger mellom fagmiljøene Internasjonal kompetanse De store spørsmål i vår tid – Energi, klima, miljø