Kort om implementering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til klasse- foreldrene
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
12 Reflekterende lesing.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Politisk påvirkning.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Felles tema i mars: Selvkontroll
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Språkløyper i Mylingen barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Observasjon og kartlegging av barns språk
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skolebasert kompetanseutvikling
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
God samhandling barn og unge Et nasjonalt prosjekt for å bedre samhandlingen innad i kommunen, og mellom kommuner og helseforetak.
Oppdrag før prosjektstart
Kort om implementering
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Valgfag innsats for andre
Interkommunalt PPT samarbeid i 4 kommunar
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Kort om implementering Før oppstarten av arbeidet med kompetanseutviklingspakken, er det viktig at vi snakker litt om implementering – og hele personalgruppens plass i denne prosessen. Målet er at alle ansatte i barnehagen skal ha kunnskap om og erfaring med språk og leseaktiviteter. Kompetanseutviklingspakken inneholder filmer, tekster og oppgaver som vi skal jobbe med. Oppgavene handler om å reflektere – det vil si tenke sammen og diskutere - i personalgruppen rundt nye måter å lese sammen med barna på. Disse får vi kjennskap til gjennom tekster og filmer. Gjennom oppdrag skal vi øve på de ulike lesemåtene og i etterkant reflektere sammen rundt erfaringer. Å tenke sammen, diskutere, øve og erfare sammen er viktig for å lykkes med språk og leseaktivteter. For å forklare hvorfor det er viktig at alle er med på arbeidet og hva dette betyr for arbeidet i personalgruppen, er Fixens implementeringsmodell et godt utgangspunkt.

Rammeverk for implementering Implementering handler om å sette i verk og gjennomføre et endringsarbeid. Denne modellen visualiserer prosessene som skjer i implementeringsarbeid. Disse prosessene må vi være oppmerksomme på. Kilden (gul rubrikk) er det som skal implementeres, det vil si kompetanseutviklingspakken ”Språk og leseaktivteter”. Språklæring, Ulike måter å lese på og Lesing for alle er kjernen av innholdet i pakken, og disse kaller vi for pakkens kjernekomponenter. Kjernekomponentene oppsummerer det innholdet som skal omgjøres til praksis. Kommunikasjonsforbindelsen (rød rubrikk) handler om gjennomføringen, altså hvordan vi skal jobbe for å gjøre innholdet til en del av vårt arbeid i barnehagen: Arbeidet med kjernekomponentene er organisert i økter. Pakken inneholder anbefalte arbeidsformer for hvordan vi kan arbeide med kjernekomponentene i fellesskap. IGP, oppdrag og erfaringsutveksling er valgt fordi hele personalet er viktige for å etablere nye arbeidsformer - ny praksis. Hvis ikke alle deltar, ender vi opp med noen få privatpraktiserende, og arbeidet blir sårbart. Destinasjon (blå firkant) viser til barnehagen og de ansattes praksis. Er det for eksempel bare én av dere som leser sammen med barna, eller har alle leselyst? Når vi har jobbet oss gjennom kompetanseutviklingspakken, vil nettopp dette si noe om hvor godt vi har lykkes med implementeringen. I denne kompetansehevingspakken er destinasjonen alle dere ansatte og til slutt skal arbeidet også nå barna og foreldrene.   Som dere ser står disse tre firkantene i sammenheng. For å få kilden (pek på gul firkant) over i destinasjonen (pek på blå) må vi gjennom kommunikasjonsforbindelsen (dra fing fra gul til rød til blå). Kommunikasjonsforbindelsen er altså kjempeviktig! Og deres deltakelse, arbeid og innsats er avgjørende for resultatet i destinasjonen! Det vil si at hvis alle tar ansvaret for å delta i oppgavene vi skal jobbe med i felleskap, så vil vi klare å være en barnehage som jobber sammen om å utvikle kunnskap og ”arbeide” kunnskapen inn i vår felles praksis. For å kunne lykkes med å få kilden over til destinasjonen kreves det at: Vi trener nok på kjernekomponentene Vi får nok veiledning og støtte eller ros og oppmerksomhet til å holde oppe motivasjonen Vi har hatt sterk nok ledelse til at arbeidet drives fra begynnelse til slutt Fig. 1 Rammeverk for implementering Fixsen m.fl. (2005) oversatt og presentert av Pål Roland i Roland, P. & Westergård, E. (2015) * Modellen er gjengitt med tillatelse av forfatterne

IGP-arbeid Individuelt (1 min): Gå gjennom modellen hver for dere Refleksjon i gruppe ( 5min): Forklar modellen for hverandre to og to, og reflekter om hvorfor alles deltakelse er viktig for at arbeidet skal lykkes. Gjennomgang i plenum (10 min): Hver gruppe legger frem sine refleksjoner om hvorfor alles deltakelse er viktig. IGP arbeid er en av arbeidsformene vi møter i ”Språk og leseaktiviteter”. IGP er refleksjoner: først Individuelt, så i Grupper, og til slutt skal refleksjonene deles i Plenum =IGP. Hvor mye utbytte dere får av å øve eller delta i refleksjoner, er avhengig av oss alle. Vi må sammen bygge kunnskapen inn i barnehagen! Vi må derfor alle ta ansvar og delta i prosessene som gir tilgang til felleskapserfaringer. Alle må jobbe aktivt for å tilrettelegge for en arena der det å dele kunnskap og erfaringer med hverandre er viktig og føles naturlig. Nå skal dere få prøve ut IGP-arbeid. IGP-ARBEID se PP-bilde Nå har dere fått prøvd ut et IGP-arbeid; individuell-, gruppe- og plenumsrefleksjon – som er én av arbeidsformene vi skal jobbe med i kompetanseutviklingspakken. Gjennom arbeidet vil vi møte fagstoff presentert gjennom tekster og filmer, vi skal ta stilling til fagstoffet – vurdere, prioritere og drøfte – og slik bygges kompetansen i personalet. Bevisstgjøring er et nøkkelord! Det er disse prosessene vi selv skal lede