Tips til hvordan å lykkes med læringspartner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Forventninger til oss som skole:
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
Drop-In metoden i skolen
Muntlige ferdigheter i klasserommet
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva er viktig for elevers læring?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurderingsplakat – 1. trinn
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Venner & valg Avslutning.
Roede-kurslederen på Facebook
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Valgfag innsats for andre
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Vennskap for 1. og 2. klasse.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Som ble fylt med programmering
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Tips til hvordan å lykkes med læringspartner

Hva er en læringspartner? En du sitter sammen med en viss periode En du blir godt kjent med En du skal hjelpe En du får hjelp av En som oppmuntrer deg En som er positiv til deg En som inspirerer deg En som motiverer deg Gir eleven mulighet til å vurdere seg selv og medelever - kameratvurdering

Hvorfor bruker vi læringspartner? Tenketid Er ikke alene om svaret Aktiviserer alle Lærer bedre selv ved å forklare til andre Alle kan svare etter samtale/diskusjon Rettferdig Passer for alle Alle kan mestre Mange fordeler. Vi lærere forventer ofte et alt for raskt svar. Alle har mulighet til forbedring og utvikling. Skille mellom svak og sterk minsker.

Kriterier til en god læringspartner Ser på den som snakker Lytter til den som prater Avbryter ikke Er positiv Diskuterer Samarbeidsvillig Ærlig Hjelpsom Følger med Viktig å jobbe med i starten. Allerede i 1.klasse kan elevene bli gode og de venner seg til måten å gjøre det på. Kriteriene må være synlige. «HEI! DET SKAL BLI HYGGELIG Å SAMARBEIDE MED DEG!»

Hvilken læringspartner er jeg? Hva er jeg god til? Hva kan jeg bli bedre til? - Reflekter over hvordan du er som læringspartner for andre.

Vurdering av læringspartner Hva var du god til? Tenk på to kriterier. Hva var partneren din god til? Tenk og fortell. Hva bør partneren din jobbe mere med i neste periode? Tenk og fortell. Viktig å vurdere seg selv i prosessen. Viktig med vurdering av hverandre og en god og konstruktiv tilbakemelding som speiler mål og kriterier.

Bytte av læringspartner Ta hverandre i hånden og takk for samarbeidet for denne gang. Trekk nye pinner, få ny partner. Hils på ny partner på en hyggelig måte. Fortell den nye partneren «Jeg er god til å...» «Denne perioden ønsker jeg å bli bedre til å...» Etterhvert kan læreren bestemme at man bytter partner oftere, at man har partner bare i oppstart og ikke som sidemann, bestemme hvem....

Når bruker vi læringspartner? På alle trinn I alle fag I alle timer Med alle elver Elevene har økt læringsutbytte gjennom vurdering. Læringspartner kan brukes i: Oppstart/oppsummering Underveisvurdering Muntlig og skriftlig vurdering Leksegjennomgang Sluttvurdering Tilpass for egen klasse/gruppe.

Hva har du lært om læringspartner i dag? Hva vil du ta me deg videre i din hverdag? Hva kan du begynne med allerede i morgen? LYKKE TIL!! 