Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Stoffkartotek-veileder
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Helse, miljø og sikkerhet Oversikt
Hovedkontormodell og HMS
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Om Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens oppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Galleri Oslo - Oslo Brannverngjennomgang med leietakers brannansvarlige 2014.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Fraværsgrense i videregående skole Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innsyn og adgangsbegresning
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Krav til sikring av personopplysninger
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Formalinprosjektet ved Biologisk institutt
Velg digital postkasse på Norge.no
Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Introduksjon til EØS-retten
Helse miljø og sikkerhet
Møte for foresatte 10.trinn
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Kreativitet Opplæring
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
HMS © Caritas Norge..
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Den matematiske samtalen
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Fagdag 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten 11. juni 2013.
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Sentrale lover og regler
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo Nettverksmøte for realfagslærere, 25.11.2016.

Rektor har ansvaret for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet på skolen …men du har plikt til å delta Utarbeide og utvikle HMS-systemet Fordele ansvar, oppgaver og myndighet HMS-systemet er til for å brukes! Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter Internkontroll innebærer at virksomheten skal 3. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes Du må som arbeidstaker delta i prosessen. Det er en viktig forutsetning at du som har daglig befatning med problemer, bidrar med dine erfaringer og forslag til løsninger, for eksempel i utforming av og ajourføring av rutiner. Dette sikrer at rutinene stemmer med virkeligheten. Oppgaver, ansvar og myndighet må avklares. Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. Oversikt over organiseringen skal være skriftlig og kan formuleres som vist i illustrasjonen. 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Et godt HMS-system for kjemi-undervisningen omfatter rutiner for Forskriftsmessig merking og oppbevaring av kjemikalier Oppdatert Stoffkartotek med sikkerhetsdatablader Risikovurdering av praktiske forsøk Avfallshåndtering av kjemikalier Opplæring av ansatte Viljestyrke kontra handlingsregler. 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Merking av kjemikalier Det er CLP-merking som gjelder: helsefare fysisk fare miljøfare 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Faresymboler og fareklasser 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Å merke selv… CLP-reglene gjelder Navn identifikasjonsnummer Konsentrasjon oppgitt i prosent Løsningen skal klassifiseres og utstyres med Riktig faresymbol (piktogram) Varselord Faresetninger Relevante sikkerhetssetninger (maks. 6) Skolens navn, adresse og telefonnummer I tillegg anbefales produksjonsdato og navn på tillager. Det du kjøper skal være korrekt merket fra produsent. Etter første juni 2015 skal alle kjemikalier merkes om til ny ordning med piktogrammer, fare- og sikkerhetssetninger i henhold til CLP, men det er kanskje ikke det jeg ville prioritert først. Når du selv lager løsninger, er du også forpliktet til å følge Navnet skal enten hentes fra en liste i et av vedleggene til CLP, alternativt brukes IUPAC navn. Identifikasjonsnummer skal også finnes i samme liste, alternativt brukes CAS-nummer eller EC-nummer (skriv på hva du bruker) Konsentrasjonen oppgis i prosent. Hva slags prosent? Kan oppgi molar konsentrasjon i tillegg. Faresetninger (H-setninger) angir farene til et et farlig stoff eller stoffblanding. Sikkerhetssetninger (P-setninger) er anbefalte forholdsregler for sikker håndtering av farlige kjemikalier. H- og P-setningene er standardiserte, og den eksakte ordlyden skal brukes på etiketter. Skjønn er påkrevd. Kreativitet er ikke ønskelig. Disse skal holdes sammen på etiketten 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Hjelpen er nær  Kjemikalier for ungdomstrinnet: Oppbevaring og håndtering Etiketter til vanlige kjemikalier og løsninger i ungdomsskolen En tilsvarende liste for videregående er under utarbeidelse. Nyttige lenker hvis du skal merke selv: http://www.miljodirektoratet.no/clp/ https://echa.europa.eu/information-on-chemicals/cl-inventory-database 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Oppbevaring av kjemikalier Farlige stoffer skal oppbevares i låst rom Ha bare det du trenger. Ha ikke større mengder enn nødvendig. Oppbevaringsrutinen bør inkludere en årlig gjennomgang og opprydning. Stoffer som skal spises, bør oppbevares og brukes adskilt fra farlige kjemikalier. Syrer og baser må stå adskilt. Uorganiske og organiske forbindelser bør stå adskilt. Særskilte krav til oppbevaring av brannfarlige forbindelser og gass under trykk. Les Kjemikalier for ungdomstrinnet: Oppbevaring og håndtering 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Stoffkartotek Skolen er pålagt å ha et oppdatert stoffkartotek for alle merkepliktige kjemikalier Bytt ut sikkerhetsdatabladet i kartoteket når du får et nytt For merkepliktige løsninger til eget bruk er det tilstrekkelig med et informasjonsblad Å lage et stoffkartotek der det ikke eksisterer noe fra før, er en stor jobb, som dere ikke bør ta på dere uten klekkelig kompensasjon. For kjemikalier som brukes i så små mengder at det kan sammenlignes med et privat årsforbruk, og i praksis ikke vil kunne forårsake noen helserisiko, er det ikke nødvendig å ha sikkerhetsdatablad i stoffkartoteket. Det gjelder produkter som kjøpes i små mengder per år i forbrukerpakning, som for eksempel Salmi. 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Hva er en akseptabel risiko i kjemiundervisningen? Sannsynligheten for at noe går galt Konsekvensene hvis noe går galt Hva er en akseptabel risiko i kjemiundervisningen? 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Risikovurderinger Hvilke stoffer, instrumenter og arbeidsoperasjoner er involvert? Hva kan gå galt? Hvordan kan vi minske sannsynligheten for uønskede hendelser? Hva skal vi gjøre hvis noe går galt? Les også Kjemikalier på ungdomstrinnet: Risikovurdering Substitusjonsplikten. Arbeidsmiljøloven §4-5 (2) slår fast at «Kjemikalier og biologisk materiale som kan innebære helsefare, skal ikke brukes dersom de kan erstattes med andre eller med en annen prosess som er mindre farlig for arbeidstakerne.» Det kan være grunn til å ha et kritisk blikk på foreslåtte elevforsøk fra gamle læreverk. (3) Virksomheten skal ha nødvendige rutiner og utstyr for å hindre eller motvirke helseskader på grunn av kjemikalier eller biologisk materiale. Arbeidsmiljøloven som en veiledning. 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Farlig avfall Merkepliktig stoff => farlig avfall Dere må vite hva som er farlig avfall. Farlig avfall skal leveres inn minst én gang i året Skolen er en virksomhet og skal ikke levere farlig avfall på steder ment for private husholdninger. Å deklarere merkepliktig stoff er en krevende oppgave som forutsetter spesialkompetanse 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Oppsamling av farlig avfall Gammelt Uorganisk Organisk KOBBER Riskavfall? HALOGENERTE HYDROKARBONER HYDROKARBONER TUNGMETALLER SØLV ANDRE TUNG-METALLER ORGANISKE SYRER ORGANISKE BASER BLY KROM Les også Kjemikalier på ungdomstrinnet: Avfallshåndtering 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Opplæring HMS-systemet er til for å brukes! Opplæring er en del av HMS-arbeidet: Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. ↕ Et godt dokumentert HMS-system letter opplæringsarbeidet. Tydelige rutiner og instrukser Stoffkartotek og risikovurderinger Settes det av tid til opplæring? Oppgaver, ansvar og myndighet må avklares. Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. Internkontroll innebærer å: 2. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer Handlingsregler erstatter viljestyrke. Oversikt over organiseringen skal være skriftlig og kan formuleres som vist i illustrasjonen. 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo

Takk for meg! 25.11.2016 Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo