Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Når kunnskap blir handling
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Praksislærermøte GLSM-praksis
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Oppsummering av FOU - prosjekt
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Prosjekt tidlig innsats
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Overgangsprosjektet – NY GIV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Cafédialog – elevmedvirkning
Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger
Resultatrapportering og kunnskapsdannelse - forslag til resultatrapporteringsopplegg Presentasjon – Samling Kompetansemeglerne,
Mer praksis – bedre lærere?
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ungdomstrinn i utvikling
Erfaringsfylkeprosjektet Fungerende divisjonsdirektør Ole Trygve Stigen Sandefjord,
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kompetanse for mangfold
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Økt kompetanse gjennom god vurderingspraksis
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
utfordringer i en ny region

Evaluering av PK-nettverket
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet Presentasjon av Østlandsforsknings tilbud KS, mandag 3.juni 2013 Torhild Andersen, Tonje Lauritzen og Trude Hella Eide

Vår forståelse av oppdraget Todelt FoU-prosjekt En utredning om erfaringer med samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner i grunnopplæringen i Ny GIVs prosjektperiode. Konkrete forslag til hvordan den videre samhandlingen kan foregå. Gjelder kun overgangsprosjektet i Ny GIV

Problemstillingene av teori, kunnskap og erfaringer. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner ta vare på gode erfaringer fra Ny GIV prosjektet og sikre at erfaringene brukes videre? Grunnleggende spørsmål, drøftes i lys av teori, kunnskap og erfaringer. Er førende for utarbeiding av verktøy. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner samarbeide bedre om gjennomføring av opplæringen? Hva kjennetegner det samarbeidet som gir gode resultater? Retningsgivende for verktøyene som skal utarbeides Fokus med omvendt fortegn: Hva er flaskehalsene? Hva er det som gjør at dette oppleves som flaskehalser? hvordan forseres flaskehalsene?

Problemstillingene Hvordan kan overgangen mellom grunnskole og videregående skole kvalitetssikres? Belyses ved eksempler og god praksis Hvilke møteplasser er etablert og hvordan fungerer disse for å bedre overganger og forbygge frafall? Belyses ved kartlegging og eksempler Hvordan bør den samlede ressursinnsatsen videreføres etter Ny GIV, slik at forutsetningene for gjennomføring styrkes i hele grunnopplæringen? Drøftes i rapporten

Vår teoretiske forankring Organisasjonslæring Hvordan lære av erfaring? Hvordan ta i bruk erfaringer fra prosjekt til videre drift? Samhandling på tvers av fag og forvaltningsnivå Barrierer og drivere for samarbeid Strategier for bedring av samarbeid

Metode og gjennomføring

1 Dokumentere erfaringer Dokumentstudie Overblikk over konteksten Evalueringer av Ny GIV og samhandling mellom kommuner og fylkeskommuner på andre områder. Gjennomføringsbarometerne – indikasjoner på resultater Breddestudie – kartlegging av alle fylker Telefonintervjuer – prosjektansvarlige i fylkene

Analysere og systematisere Identifisere kjennetegn på gode samarbeidsmodeller Utvelgelse av case Statusmøte med oppdragsgiver

I Dokumentere suksesshistorier Inntil fire case Intervjuer med sentrale aktører prosjektansvarlig i fylkeskommunen prosjektansvarlige i kommunene skolesjefen i kommunene «Prototyper» av modeller for samarbeid

Presentere funn og verktøy ØF-rapport Funn fra undersøkelser analysert og diskutert i forhold til teori Anbefalinger ifht formidling av erfaringene ut i kommuner og fylkeskommuner Filmbasert eksempelsamling med 3-4 suksesshistorier, tilrettelagt for web Lenkes til relevante nettsteder Praktisk håndbok i papir- og nettversjon

Framdriftsplan Juni Juli Aug Sept Okt Nov Des Jan Feb x Oppstart Dok.studier Intervju Casestudier Analyse Film Håndbok Rapport Avslutning Formidling

Budsjett Totalpris: 1 173 750 inkl. mva Timepris: 1 100 + mva

Prosjektgruppa Torhild Andersen (PL), cand. polit, samfunnsplanlegging Tonje Lauritzen, sosiolog (Phd- stud) Maria Røhnebæk, sosialantropolog (Phd-stud) Samarbeidsavtale med Senter for Livslang Læring ved Høgskolen i Lillehammer:

Senter for livslang læring (SELL) Har forskningsformidling gjennom bruk av nye medier som satsningsområde Har god kjennskap til Ny Giv i organisasjonen gjennom flere ulike oppdrag En rekke filmproduksjoner i pedagogisk utviklingsarbeid for kommuner og fylkeskommuner: http://www.hil.no/skolesider/kompetanseutvikling_paa_oppdrag2 Filmproduksjon om Ny GIV-satsingen i matematikk (for Matematikksenteret): http://www.hil.no/oppdrag_og_samarbeid/nyheter/skal_lage_film_for_matematikksenteret