Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet Presentasjon av Østlandsforsknings tilbud KS, mandag 3.juni 2013 Torhild Andersen, Tonje Lauritzen og Trude Hella Eide
Vår forståelse av oppdraget Todelt FoU-prosjekt En utredning om erfaringer med samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner i grunnopplæringen i Ny GIVs prosjektperiode. Konkrete forslag til hvordan den videre samhandlingen kan foregå. Gjelder kun overgangsprosjektet i Ny GIV
Problemstillingene av teori, kunnskap og erfaringer. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner ta vare på gode erfaringer fra Ny GIV prosjektet og sikre at erfaringene brukes videre? Grunnleggende spørsmål, drøftes i lys av teori, kunnskap og erfaringer. Er førende for utarbeiding av verktøy. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner samarbeide bedre om gjennomføring av opplæringen? Hva kjennetegner det samarbeidet som gir gode resultater? Retningsgivende for verktøyene som skal utarbeides Fokus med omvendt fortegn: Hva er flaskehalsene? Hva er det som gjør at dette oppleves som flaskehalser? hvordan forseres flaskehalsene?
Problemstillingene Hvordan kan overgangen mellom grunnskole og videregående skole kvalitetssikres? Belyses ved eksempler og god praksis Hvilke møteplasser er etablert og hvordan fungerer disse for å bedre overganger og forbygge frafall? Belyses ved kartlegging og eksempler Hvordan bør den samlede ressursinnsatsen videreføres etter Ny GIV, slik at forutsetningene for gjennomføring styrkes i hele grunnopplæringen? Drøftes i rapporten
Vår teoretiske forankring Organisasjonslæring Hvordan lære av erfaring? Hvordan ta i bruk erfaringer fra prosjekt til videre drift? Samhandling på tvers av fag og forvaltningsnivå Barrierer og drivere for samarbeid Strategier for bedring av samarbeid
Metode og gjennomføring
1 Dokumentere erfaringer Dokumentstudie Overblikk over konteksten Evalueringer av Ny GIV og samhandling mellom kommuner og fylkeskommuner på andre områder. Gjennomføringsbarometerne – indikasjoner på resultater Breddestudie – kartlegging av alle fylker Telefonintervjuer – prosjektansvarlige i fylkene
Analysere og systematisere Identifisere kjennetegn på gode samarbeidsmodeller Utvelgelse av case Statusmøte med oppdragsgiver
I Dokumentere suksesshistorier Inntil fire case Intervjuer med sentrale aktører prosjektansvarlig i fylkeskommunen prosjektansvarlige i kommunene skolesjefen i kommunene «Prototyper» av modeller for samarbeid
Presentere funn og verktøy ØF-rapport Funn fra undersøkelser analysert og diskutert i forhold til teori Anbefalinger ifht formidling av erfaringene ut i kommuner og fylkeskommuner Filmbasert eksempelsamling med 3-4 suksesshistorier, tilrettelagt for web Lenkes til relevante nettsteder Praktisk håndbok i papir- og nettversjon
Framdriftsplan Juni Juli Aug Sept Okt Nov Des Jan Feb x Oppstart Dok.studier Intervju Casestudier Analyse Film Håndbok Rapport Avslutning Formidling
Budsjett Totalpris: 1 173 750 inkl. mva Timepris: 1 100 + mva
Prosjektgruppa Torhild Andersen (PL), cand. polit, samfunnsplanlegging Tonje Lauritzen, sosiolog (Phd- stud) Maria Røhnebæk, sosialantropolog (Phd-stud) Samarbeidsavtale med Senter for Livslang Læring ved Høgskolen i Lillehammer:
Senter for livslang læring (SELL) Har forskningsformidling gjennom bruk av nye medier som satsningsområde Har god kjennskap til Ny Giv i organisasjonen gjennom flere ulike oppdrag En rekke filmproduksjoner i pedagogisk utviklingsarbeid for kommuner og fylkeskommuner: http://www.hil.no/skolesider/kompetanseutvikling_paa_oppdrag2 Filmproduksjon om Ny GIV-satsingen i matematikk (for Matematikksenteret): http://www.hil.no/oppdrag_og_samarbeid/nyheter/skal_lage_film_for_matematikksenteret