NORDPLUS junior Programmet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år Youth For Understanding - siden 1951 Infomøte.
Advertisements

Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Internasjonale prosjekter Må inngå som del av skolens mål og satsingsområder.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Fra grunnskole til videregående.
Lærerprofesjonens etiske plattform
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Borre ungdomsskole
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
PBL - PROSJEKT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
Knut Liestøl Programstyreleder
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Utviklingsarbeid i bibliotek
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Systematisk Observasjon av Lesing.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

NORDPLUS junior Programmet Forskningsrådet, 18. desember 2003 Arne Aarseth

PROGRAMMET Bakgrunn Sammenslåing av fire tidligere program (nytt) Elevutbytet, Nordskol, Nordplus junior og Mini Målgrupper Elever og lærere i grunnskole, videregående skoler, yrkesrettet opplæring og tilsvarende skoleopplæring Klasser Grupper Styringsgruppe Nordisk Skolesamarbejde

MÅL FOR NORDPLUS-junior Stimulere interesse for, kunnskap om og forståelse av andre nordiske kulturer, språk og livsvilkår Styrke den nordiske dimensjonen i grunnskole og ungdomsutdannelse Fremme nordisk samhørighet med utgangspunkt i felles verdier

PRIORITERINGER Nordisk dimensjon og nordisk nytte Konkurranseevne og økonomi Vestnorden Verdifellesskapet i Norden Kompetanse, livslang læring, utdannelses- og forskningsfellesskapet Pedagogisk innhold i prosjektet Forankring i læreplaner

AKTIVITETER 1 Klasser/grupper 1. Temaarbeid etter eget valg To eller flere klasser/grupper Utveksling (også mellom land og selvstyrte områder) Skolenettet 2. Temaarbeid med emner som er prioritert av NMR

AKTIVITETER 2 Lærere Uavhengig av elevutveksling Utveksling mellom to skoler (nytt) Reiselærerordning(nytt) Undervisning i forskjellige skoler i et annet land Elever Gruppeutveksling Individuell praktisk og yrkesrettet utveksling(nytt) Individuell gymnasrettet utveksling

KRAV OG REGLEMENT 1 Avtale mellom minst to skoler fra minst to land Beskrivelse av samarbeidet, fordeling av arbeid (nytt) 2 år (nytt) En ansvarlig lærer på hver institusjon Søknaden skal være på skandinavisk (nytt) og inneholde Målbeskrivelse (nytt) Dokumentasjon av forsikring(nytt) Budsjett Planer, oppfølging Bruk av IKT (nytt)

KRAV OG REGLEMENT 2 En søknadsfrist i året (nytt) Elektronisk søknad og rapportering (nytt) Skolenettet som kommunikasjon (nytt) Elektronisk evalueringsskjema (nytt) Minst fem skoledagers utveksling (nytt) A-kontobeløp to mnd før utveksling (nytt) Bare støtte til reisevirksomhet Elever Medfølgende lærer i begrenset omfang Ett års foreldelsesfrist for tilskudd (nytt) Rapport senest en mnd etter utveksling etter bestemte regler