Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Teknologi i klasserommet
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Vernetjenesten i Kristiansund
22 tips for den faglitterære forfatteren
Normer, verdier og holdninger
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Kurs for hovedtillitsvalgte i NSF Oslo Sundvollen
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
- roller og forventinger
TOLKING ved Språktjenester
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
I dag: litt om kommunikasjon
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Naturvernskolen: Hersketeknikk
Elementer Forbildene og likestillingspolitikk Hvordan få gjennomslag
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Makt og Hersketeknikker
Livsstilsending - uke 5 -
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
AV PROFESSOR WILLY AAGRE, FAKULTET FOR HUMANIORA OG UTDANNINGSVITENSKAP Unge utsagn og det faglige, det kulturelle og det sosiale i sin klasse og sin skole.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Tragisk powerpoint om møteledelse
Livsstilsendring Uke 6.
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Venner & valg Velkommen.
Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
Emilios jobb som assistent
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Oppgave 13 Side 122 i arbeidsboken.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Livsstilsendring Uke 6.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Fysisk og psykisk helse
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker! Kurs i tale- og debatteknikk Rosenlund 23.-24. september 2017

Hersketeknikker Ulike definisjoner av hva hersketeknikker egentlig er. De fem hersketeknikker er et begrep som er utviklet av professor Berit Ås for å kategorisere hersketeknikker noe, det finnes andre typer av hersketeknikker, men begrepene til Berit Ås er nok mest utbredt i norsk debatt om hersketeknikker.

Hva er en hersketeknikk? Er hersketeknikker bra eller ikke bra? Har vi noen eksempler på bruk av hersketeknikker? Bruker vi selv noen hersketeknikker? Hvordan kjenner vi igjen en hersketeknikk når den brukes? Og hvordan unngår vi å bruke hersketeknikker?

Berit Ås 5 Hersketeknikker: Usynliggjøring Usynliggjøring foregår når man bevist overser, glemmer, forbigår eller overkjører et annet menneske. Ganske vanlig i for eksempel barneoppdragelse hvor man ignorerer et ulydig eller høylydt barn. Fungerer godt for å få et annet menneske til å føle at meningene hans/hennes er uviktig.

Berit Ås 5 Hersketeknikker: Latterliggjøring Latterliggjøring er å håne en annens innsats, meninger eller opptreden. Kan for eksempel være å le av noen som ikke har sagt en vits, sammenligne vedkommende med et dyr. Eksempel på dette: HønePøne Andre eksempler er å le eller smile når noen snakker om noe alvorlig, eller å bruke sex for å svekke noen. Fungerer godt for å få folk til å føle seg dum og misforstått.

Berit Ås 5 Hersketeknikker: Tilbakeholdelse av informasjon Å ikke dele informasjon med alle av taktiske grunner kan være en hersketeknikk. Dette dreier seg stort sett om informasjon som det er naturlig å dele med ”alle”. Eksempel: En sak har endret seg, noe noen i en gruppe vet, i diskusjonen har man ikke fortalt alle om siste utvikling, noe som gjør at de som vet om endringen har en stor fordel i debatten over de som ikke vet det. Fungerer godt for å gjøre folk usikker i forhold til egne meninger.

Berit Ås 5 Hersketeknikker: Fordømmelse uansett hva du gjør Uansett hva en person gjør så er det noe feil med innsatsen til vedkommende og vedkommende får kritikk uansett. Eksempel: Når en person prøver å delta får han/hun høre at hun er for intens og prøver for hardt, når samme person gjør mindre får vedkommende høre at han/hun ikke bidrar nok og gjør sin del av oppgavene. Fungerer godt for å få en person til å føle at vedkommende aldri gjør noe rett.

Berit Ås 5 Hersketeknikker: Påføring av skyld og skam Påføring av skyld og skam handler om å bli møtt med sterke følelser, gjerne en overreaksjon mot meninger eller holdninger eller oppførsel. Eksempel: Nora foreslår at vi kanskje kan gjøre noe annet enn å høre på Bjørnar hele helga. Bjørnar reagerer med å brøle og si at Nora HELE TIDEN skal prøve å ødelegge programmet og aldri bare kan akseptere at noen andre gjør noe bra. Fungerer godt for å kue opposisjon og andre meninger enn sine egne.

Hersketeknikker. Har dere andre eksempler på hersketeknikker? Hvorfor er det viktig å ha et bevist forhold til hersketeknikker? Hva kan vi gjøre for å forsvare oss mot hersketeknikker, særlig fra eldre politikere som prøver å umyndiggjøre oss? Er det lurt å bruke hersketeknikker? Hva er alternativet til hersketeknikker?

Noen hersketeknikker – hva gjør vi? ”Da jeg var på din alder…” ”Nå må jo også dere forstå at vi ikke kan gjøre alt dere ber oss om, dere maser hele tiden.” ”Ungdom er ikke opptatt av dette, det er bare dere i UFT som bryr dere om dette.” ”UFT er et sosialistklekkeri.” ”Dette møtet er nok ikke helt passende for dere, dere er nok for unge”