Photodisc/Rayman/Getty Images

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
- Bak enhver tekst er det arbeid
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Signatur 3.
Litterære virkemidler
som lingvistisk disciplin
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Skriving i alle fag Opplæringskonferansen i Bodø 26. og 27. januar 2016.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
| Formelle tekster.
| Formelle tekstar. Formelt språk ver sakleg og presis du skal ikkje bruke ein personleg tone kutt ut uformelle ord som slang, banning, forkortingar og.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
| Formelle tekstar. Formelt språk vær sakleg og presis du skal ikkje bruke ein personleg tone kutt ut uformelle ord som slang, banning, forkortingar og.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Vurderingskriterier enkel versjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Photodisc/Rayman/Getty Images Kapittel 4 Skriv! Skriveprosessen

Skriveroller “Hvis jeg visste hva som var meningen med livet, trengte jeg ikke å skrive. Da kunne jeg bare sitte og vite.” Erlend Loe

Hva er viktig å tenke på når du skal skrive en tekst? Formålet med teksten. Mottakerne av teksten Tilpasse språket til situasjonen

Prosessen Situasjon Hvem skal lese? Skrive- handling Effekt Form Skrive- handling Skriverolle Effekt Ferdig tekst Skrive funksjon

SKRIVEHJULET

Stil Formell Uformell Muntlig og slang

Alle ytringer har et budskap Alle ytringer skapes i en KONTEKST Alle ytringer har en avsender/mot- taker Alle ytringer har et budskap Alle ytringer har en form

Skrivestrategier Hva er din rolle i skrivesituasjonen? Hvem er det du skriver til eller for? Hva er formålet med skrivingen din? Hvordan skal du bygge opp teksten din? Har du sjangerforventninger å forholde deg til? Hvilke virkemidler har du tenkt å bruke?

Hvordan strukturere skrivearbeidet? Tenkeskriving og idémyldring Planleggingsskriving – her kan du bruke tankekart og venndiagram Presentasjonsskriving – førsteutkast, revisjon og endelig utkast

Skrivetips Les mye

Lykke til med skrivingen! Forstå instruksjonsverbene Bruk ordbok Unngå upresise ord Jobb med god tekstbinding Lykke til med skrivingen!