v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Aktørenes roller i planprosessene
Overordnet mål og sluttprodukt
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Regional planstrategi
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Energi- og klimaplan Odd Svein Hjertø. Organisering Styringsgruppe - STH utvalget som består av ordførere og rådmenn Arbeidsgruppe - Adm. og økonomisk.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Kommunal planlegging.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
Informasjonsmøter for ansatte
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet Buskerudbyen – Langsiktig areal, transport og miljøsamarbeid i byområdet fra Lier til Kongsberg v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet

BUSKERUDBYEN – FRA LIER TIL KONGSBERG www.buskerudbyen.no

Buskerudbyen i større sammenheng Formelle strukturer Fylkes-/kommunegrenser Statlige sektorer Samfunnsutviklings-behov Byvekst og ”sammengroing” Miljø-, ressurs- og klimautfordringene Transportutvikling Næringslivets behov Nye arbeids- former

Felles erkjennelse Vekst i biltrafikken – økte utslipp Effekt av tidligere infrastrukturinvesteringer spises opp Utfordringene kan ikke løses kommunevis Mangler arena/samarbeidsforum med gjennomføringskraft Ny transportstrategi – kollektiv/sykkel/gange/biltrafikkreduksjon Ny arealbruksstrategi – fortetting og knutepunkt Areal- og transportpolitikken et sterkt instrument for utvikling av en konkurransekraftig region og reduksjon av klimautslipp.

Fra sektoransvar og territorielle kommuneplaner til samordnet areal- og transportutvikling i felles byområde: 5 kommuneplaner Buskerudby- samarbeidet Buskerudbypakke(r) med finansiering 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner Fylkes(del)-planer Felles regional areal- og transportplan Nasjonal Transportplan Samordnede prosesser Jernbaneutvikling Regional arena for areal- og transportrelaterte saker (koll.transp, veisystem kommuneplaner mv Kollektivtrafikk Fylkesveier

Samarbeidets hovedmål   Samarbeidet skal utvikle byområdet fra Lier til Kongsberg til en bære- og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse. Hva innebærer dette ? SSB: Fra 150 000 til 190 000 innbyggere på 20 år. Nye felles utfordringer for byutvikling, arealutvikling, transport og miljø/klima. Effektivitet i planlegging og beslutninger / unngå innsigelser

Politisk vedtatte mål for utvikling i Buskerudbyen (jmf Politisk vedtatte mål for utvikling i Buskerudbyen (jmf. samarbeidsavtale) Utbyggingsmønsteret i tråd med en flerkjernet utvikling i knutepunkter langs jernbanen og kollektivsystemet. Det klimavennlige transportsystemet skal være effektivt både for innbyggere og næringsliv, med kollektivtransport som grunnstamme. Redusere reiser med privatbil og øke andelen kollektivreiser og bruk av sykkel.

Prioriterte resultatområder

4 hovedoppgaver for samarbeidet: Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven. Buskerudbypakke 1 og 2, med finansiering Fase 1, Belønningsordningen SD (2010-13) Fase 2, Bypakke (2014- ) tilknyttet NTP (2014-2023) Samordningsarena: ordinære planer innen samferdsel, areal (kommuneplan), større prosjekter, etc. Kommunikasjon og formidling

Avtalegrunnlaget for areal, transport og miljøsamarbeidet i Buskerudbyen fra 1.1.2010 5årig samarbeidsavtale om Buskerudbyen (politisk vedtatt desember 2009 i alle 5 kommunestyrer og fylkestinget etter ca. 2 års forarbeid) 4årig avtale med Samferdselsdepartementet (av 05.02.2010) om belønningsmidler for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. (politisk behandlet i kommunene og fylkeskommunen febr./mars /april 2010) 10

Organisering og arbeidsform Prosjekt- organisasjon Linje- organisasjon ATM-råd ATM-utvalg Komm.styrer, fylkesting, statsetater Politikk Administrasjon Administrativ styringsgruppe Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Prosjekt- sekretariat Fagråd Stab og avd. samordning internt Næringslivet Arbeidsgrupper