v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet Buskerudbyen – Langsiktig areal, transport og miljøsamarbeid i byområdet fra Lier til Kongsberg v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
BUSKERUDBYEN – FRA LIER TIL KONGSBERG www.buskerudbyen.no
Buskerudbyen i større sammenheng Formelle strukturer Fylkes-/kommunegrenser Statlige sektorer Samfunnsutviklings-behov Byvekst og ”sammengroing” Miljø-, ressurs- og klimautfordringene Transportutvikling Næringslivets behov Nye arbeids- former
Felles erkjennelse Vekst i biltrafikken – økte utslipp Effekt av tidligere infrastrukturinvesteringer spises opp Utfordringene kan ikke løses kommunevis Mangler arena/samarbeidsforum med gjennomføringskraft Ny transportstrategi – kollektiv/sykkel/gange/biltrafikkreduksjon Ny arealbruksstrategi – fortetting og knutepunkt Areal- og transportpolitikken et sterkt instrument for utvikling av en konkurransekraftig region og reduksjon av klimautslipp.
Fra sektoransvar og territorielle kommuneplaner til samordnet areal- og transportutvikling i felles byområde: 5 kommuneplaner Buskerudby- samarbeidet Buskerudbypakke(r) med finansiering 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner 5 kommuneplaner Fylkes(del)-planer Felles regional areal- og transportplan Nasjonal Transportplan Samordnede prosesser Jernbaneutvikling Regional arena for areal- og transportrelaterte saker (koll.transp, veisystem kommuneplaner mv Kollektivtrafikk Fylkesveier
Samarbeidets hovedmål Samarbeidet skal utvikle byområdet fra Lier til Kongsberg til en bære- og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse. Hva innebærer dette ? SSB: Fra 150 000 til 190 000 innbyggere på 20 år. Nye felles utfordringer for byutvikling, arealutvikling, transport og miljø/klima. Effektivitet i planlegging og beslutninger / unngå innsigelser
Politisk vedtatte mål for utvikling i Buskerudbyen (jmf Politisk vedtatte mål for utvikling i Buskerudbyen (jmf. samarbeidsavtale) Utbyggingsmønsteret i tråd med en flerkjernet utvikling i knutepunkter langs jernbanen og kollektivsystemet. Det klimavennlige transportsystemet skal være effektivt både for innbyggere og næringsliv, med kollektivtransport som grunnstamme. Redusere reiser med privatbil og øke andelen kollektivreiser og bruk av sykkel.
Prioriterte resultatområder
4 hovedoppgaver for samarbeidet: Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven. Buskerudbypakke 1 og 2, med finansiering Fase 1, Belønningsordningen SD (2010-13) Fase 2, Bypakke (2014- ) tilknyttet NTP (2014-2023) Samordningsarena: ordinære planer innen samferdsel, areal (kommuneplan), større prosjekter, etc. Kommunikasjon og formidling
Avtalegrunnlaget for areal, transport og miljøsamarbeidet i Buskerudbyen fra 1.1.2010 5årig samarbeidsavtale om Buskerudbyen (politisk vedtatt desember 2009 i alle 5 kommunestyrer og fylkestinget etter ca. 2 års forarbeid) 4årig avtale med Samferdselsdepartementet (av 05.02.2010) om belønningsmidler for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. (politisk behandlet i kommunene og fylkeskommunen febr./mars /april 2010) 10
Organisering og arbeidsform Prosjekt- organisasjon Linje- organisasjon ATM-råd ATM-utvalg Komm.styrer, fylkesting, statsetater Politikk Administrasjon Administrativ styringsgruppe Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Prosjekt- sekretariat Fagråd Stab og avd. samordning internt Næringslivet Arbeidsgrupper