Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter Show me the money! Felles løft for lokal mat! Dagseminar 19. april 2005
Ole Johnny Røstvold (35) Daglig leder Joker Tennevoll Startet opp høsten 2001 – har nå en omsetning på 10,5 millioner – dobbelt av målsetting Master-program i markedsføring Dagens reklame:
Lokal mat på Joker Tennevoll Salangslefsa – etterspurt, særlig i sommerferien Kjøtt fra Per Andreassen – som har mye bedre kvalitet enn konkurrentene Tørrfisk og elg- & rein-snacks fra Gratangen Fiskemat fra Lofoten – det nærmeste vi kommer noen med ordentlig distribusjon…
Lokal mat – vil butikkene ha det? Ja! Overordnet press fra Sponheim & co. Joker- og Spar-kjeden føler ansvar for å: Ta vare på gode lokale mat-produsenter Ta vare på lokale matvaner Bidra til lokale arbeidsplasser Hjelpe til med lokal verdiskaping
Vil kundene ha det? Ingen ordentlige markedsundersøkelser Begynte i det små på Østlandet, og det ser ut til å være et marked. Prøving og feiling Kundefokus svinger. Nå er flere opptatt av helse, miljø og kvalitet – ikke bare pris Så svaret blir: Ja, til en viss grad….
Suksess i Indre Østland Norgesgruppen, Matforsk og åtte nisje-produsenter samarbeider Sikrer jevn og trygg markedsadgang Tilgang til 110 butikker i regionen Økt konkurranse-kraft for NG-butikkene Utgjør 3-4 % av omsetningen
Hvordan slippe innenfor? Må være godkjent av Mattilsynet Må i tillegg ha systemer, som for eksempel Håndtering av avvik Distribusjon med ubrutt kjølekjede Ikke krav om ISO 9001 – men det er jo fint…. Mer informasjon på www.norgesgruppen.no NG har egne ansatte som håndterer lokal mat NG ønsker kontakter og kontrakter på regionnivå - men dette vet vi blir omgått
Tilbake til: Show me the money! Pris-fokusering: Vilt-saus til 9 kroner…. Kundene vil ofte ha lokale spesial-varer, dermed ikke så pris-ømfintlig Kommer an på produktet Direkte konkurrent med Gilde eller andre = mer følsomt for pris ut til forbruker Jo mer spesielt produktet er, jo høyere pris kan en ta
Skal være en brutto-bygger Gjennomsnittlig brutto-fortjeneste i dagligvare-bransjen ligger på omkring 20 % Norgesgruppen ønsker at vi skal tjene enda mer på lokal mat, fordi: Mer arbeid med disse varene Produsent har ingen markedsføringskostnader Lavere rullering enn for eksempel Gilde-varer Forventer lavere inn-pris enn Gilde
Hva forventer jeg som kjøpmann Distribusjon – må ikke ta mange dager fra bestilling til levering Design (Look to Lofoten) Seriøsitet – må ta ansvar for feil og mangler Samarbeid – f.eks retur-ordninger i starten Ønsker færrest mulig leverandører å forholde meg til – f.eks Bjørnar Simonsen AS Pris – jamfør tidligere foldere
Oppsummering Butikker og kunder ønsker lokal mat Jo mer spesielt produkt, jo mer fortjeneste kan produsent og butikk ta ut