Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kontraktsoppfølging mv.
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Det norske øko-markedet
Velkommen til Fortel.
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
MyPack Hent der du handler
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hvorfor mister vi gjester?
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Størrelsen betyr noe Per Bjørn Habbestad
Service møte-trekanten
Konsept: Pierre Robert ØKO
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-Møbel.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Coop Marked butikkråd - Godt vi har hverandre
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Nordens ledende leverandør……
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
NorLense sin erfaring med det offentlige som innkjøper av Kurt Johansen.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Modulvegger skal fremstå som den mest profesjonelle aktøren innenfor fleksible modulvegger og modulhimlinger til næringsbygg Vår visjon!
Effekter av lavere maksimalpris i barnehage
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Presentasjon av forretningsplan
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Effekter av lavere maksimalpris i barnehage
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Står kolonialen igjen på perrongen?
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Offentlige anskaffelser
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter Show me the money! Felles løft for lokal mat! Dagseminar 19. april 2005

Ole Johnny Røstvold (35) Daglig leder Joker Tennevoll Startet opp høsten 2001 – har nå en omsetning på 10,5 millioner – dobbelt av målsetting Master-program i markedsføring Dagens reklame:

Lokal mat på Joker Tennevoll Salangslefsa – etterspurt, særlig i sommerferien Kjøtt fra Per Andreassen – som har mye bedre kvalitet enn konkurrentene Tørrfisk og elg- & rein-snacks fra Gratangen Fiskemat fra Lofoten – det nærmeste vi kommer noen med ordentlig distribusjon…

Lokal mat – vil butikkene ha det? Ja! Overordnet press fra Sponheim & co. Joker- og Spar-kjeden føler ansvar for å: Ta vare på gode lokale mat-produsenter Ta vare på lokale matvaner Bidra til lokale arbeidsplasser Hjelpe til med lokal verdiskaping

Vil kundene ha det? Ingen ordentlige markedsundersøkelser Begynte i det små på Østlandet, og det ser ut til å være et marked. Prøving og feiling Kundefokus svinger. Nå er flere opptatt av helse, miljø og kvalitet – ikke bare pris Så svaret blir: Ja, til en viss grad….

Suksess i Indre Østland Norgesgruppen, Matforsk og åtte nisje-produsenter samarbeider Sikrer jevn og trygg markedsadgang Tilgang til 110 butikker i regionen Økt konkurranse-kraft for NG-butikkene Utgjør 3-4 % av omsetningen

Hvordan slippe innenfor? Må være godkjent av Mattilsynet Må i tillegg ha systemer, som for eksempel Håndtering av avvik Distribusjon med ubrutt kjølekjede Ikke krav om ISO 9001 – men det er jo fint…. Mer informasjon på www.norgesgruppen.no NG har egne ansatte som håndterer lokal mat NG ønsker kontakter og kontrakter på regionnivå - men dette vet vi blir omgått

Tilbake til: Show me the money! Pris-fokusering: Vilt-saus til 9 kroner…. Kundene vil ofte ha lokale spesial-varer, dermed ikke så pris-ømfintlig Kommer an på produktet Direkte konkurrent med Gilde eller andre = mer følsomt for pris ut til forbruker Jo mer spesielt produktet er, jo høyere pris kan en ta

Skal være en brutto-bygger Gjennomsnittlig brutto-fortjeneste i dagligvare-bransjen ligger på omkring 20 % Norgesgruppen ønsker at vi skal tjene enda mer på lokal mat, fordi: Mer arbeid med disse varene Produsent har ingen markedsføringskostnader Lavere rullering enn for eksempel Gilde-varer Forventer lavere inn-pris enn Gilde

Hva forventer jeg som kjøpmann Distribusjon – må ikke ta mange dager fra bestilling til levering Design (Look to Lofoten) Seriøsitet – må ta ansvar for feil og mangler Samarbeid – f.eks retur-ordninger i starten Ønsker færrest mulig leverandører å forholde meg til – f.eks Bjørnar Simonsen AS Pris – jamfør tidligere foldere

Oppsummering Butikker og kunder ønsker lokal mat Jo mer spesielt produkt, jo mer fortjeneste kan produsent og butikk ta ut