FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Læring på arbeidsplassen
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Grete Haaland Sund HiAk,
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Bygg- og anleggsteknikk.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Arbeid med bistand Rapportering.
Godt innhold i avklaring
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Arbeidsevnekartlegging
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Didaktiske analysekategorier
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ta fag fra videregående skole
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Fritid med Bistand.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
INKLUDERINGSKOMPETANSE FAGKONFERANSE OM INKLUDERINGSKOMPETANSE 27 OG 28 AUGUST Oppsummering. Presentasjon til Vilje viser veien eksternt team.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Betraktninger om gjennomføring
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

FUTURE Fagseminar 23. mai 2017

Fra plan til prosjekt UDE (avdeling for fagopplæring)– samarbeid, anbud Fokus på lærlinger Erfaring med oppfølging i utfordrende lærlingløp internt God kompetanse på veiledning og oppfølging Søkte FARVE-midler Involverte UDE og AFI Avslag på FARVE Halverte budsjett – (Oslo kommune) Avtale med UDE og AFI Organisasjon

Mål UDE Finne lærebedrifter for de som har utfordringer med dette Fullføre opplæring – fagbrev AFI Dokumentere ny kunnskap om oppfølging av lærlinger med oppfølgings- og tilretteleggingsbehov i ordinære bedrifter

Metode Vår metode/styrke: (erfaring) Relasjonskompetansen til oppfølgingsveilederne Karriereveiledning Samarbeid med veilederne i UDE Samarbeid med bedriftene Koordinering Arbeidsevneformelen

AE = P + H + Ab + S (Arbeidsevneformelen) Personlige forutsetninger Helse Arbeidsbetingelser Sosiale forhold

Praktisk gjennomføring Startet november 2016. 10 i startfasen – 8 per i dag. Relasjon og kartlegging uformell tilnærming medvirkning Legge plan sammen med hver enkelt Individuell oppfølging

Eksempler (P + H + Ab + S) Personlige forutsetninger: Egnethet opp mot yrket, evne til å lære, innadvendt/utadvendt, motivasjon og vilje, forståelse av fag, selvinnsikt, kompetanse m.m. Helse: Medisinske forhold som kan ha betydning for gjennomføring

Arbeidsbetingelser: Krav fra arbeidsgiver, innhold i jobb (eks); arbeidsoppgaver, oppmøte, pauser, evne til å tilpasse seg en arbeidskultur, samarbeid, stabilitet, lojalitet, positiv grunnholdning, lærevillighet Sosiale forhold: Familiestruktur –og kultur, økonomi, venner og omgangskrets, fritidsaktiviteter, reisevei

Utfordringer arbeidsevne fordelt – basert på 9 lærlinger H Ab S 8 6 9 Alle hadde flere enn en utfordring De fleste hadde noe innenfor alle kategoriene Kartleggingsmetodikk: Relasjonsbygging, samtaler, veiledning, karriereveiledning/karrieresamtale Utdanningsetaten Bedriftene

Utfordringer i arbeidsevne

Hvordan følge opp Fokus på ressurser hos lærling Styrke tilknytning og samarbeid med arbeidsplassen Praktisk bistand og oppfølging Lage delmål innen utenomfaglige forhold Individuell oppfølging av deltaker og arbeidsgiver Tett samarbeid med veiledere fra UDE Læringsnettverket

Oppsummering FUTURE 2 Caser Hva har vi erfart så langt?