Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp 11.10.2010 EPJ-konsulent Trond Kjølås St Olavs Hospital Fagavdelingen, EPJ
Innhold Rammer for dokumentasjon Sykepleieprosessen Lover og forskrifter Kvalitetssystem Sykepleieprosessen Praktisk bruk av journal
Rammer for dokumentasjon Lovverk Forskrift om pasientjournal Helsepersonelloven Spesialisthelsetjenesteloven Lov om helsetjenesten i kommunen Pasientrettighetsloven (innsyn) St. Olavs prosedyrer EQS Fag Helsehjelp Fagutvikling Forskning
Plikt til å dokumentere Helsepersonelloven:
Plikt til å dokumentere Ingen ting dokumentert = ingen ting gjort(?)
Journalens innhold
Journalens innhold Overordnet prinsipp: Rett informasjon til rett person til rett tid
Journalens innhold Helsepersonelloven:
Taushetsplikt Helsepersonelloven:
Journalens formål Kontinuitet i helsehjelpen Koordinere pasientrettede tiltak Beslutningsstøtte for sykepleier Kommunikasjonsverktøy Være grunnlag for forskning
Elektronisk Pasientjournal Tidligere: Elektronisk primærjournal – papirjournal ble oppdatert Mye ekstraarbeid med utskrift - Utskriftsstans juni 2008 Nå: Ingen nye papirjournaler All informasjon elektronisk - Stadig utvikling av EPJ - Skanning av papirskjema og historisk journal
Før
Nå
Før
Nå
Før
Nå
Fra fagplanen ”Anvender sykepleieprosessen som metode Gjør rede for innsamling av data om pasienten Gjør rede for og vurderer aktuelle og mulige problemer hos pasienten Gjør rede for og prioriterer relevante sykepleietiltak i forhold til pasientens tilstand og behov Gjør rede for evaluering og dokumentasjon i sykepleien”
Sykepleieprosessen Datasamling – innsamling av informasjon om pasientens ressurser og behov. Planlegging av sykepleie prioritering av problemer og behov oppstilling av mål Utførelse (også kalt sykepleietiltak eller sykepleieintervensjon) handlinger handlemåte Evaluering dataene fra evalueringen blir så utgangspunkt for en ny «omdreining», altså datasamling → planlegging → utførelse → evaluering, osv. Denne prosessen fortsetter til behovet for sykepleie ikke lenger er til stede. Helsepersonelloven pålegger at sykepleieren dokumenterer prosessen skriftlig i en pleieplan.
Prospektiv dokumentasjon Inn-notat Problem-notat Tiltaks-notat Evaluerings-notat Sammendrag Ut-notat / Sammenfatning
Språk Felles definerte begreper bedrer samarbeid i sykehuset, mellom sykehus og mellom nivåer i behandlingskjeden
VIPS Velvære Integritet Profylakse Sikkerhet
Innholdsmal VIPS-begreper Hensikten med en mal er å kvalitetssikre og effektivisere dokumentasjonen Det er fagmiljøene selv som utarbeider maler Malene skal godkjennes av malgruppen
Brukeropplysninger
Brukerrettigheter
Datainnsamling
Problemformulering
Tiltak
Evaluering Ta utgangspunkt i problem-notatet
Som sykepleienotater i G2 – skal signeres
Datainnsamling – foregår kontinuerlig Sammendragsnotat brukes for å oppsummere helsehjelp og pasientens tilstand ved lengre opphold
Ved utskrivelse: - Ut-notat når pasienten ikke skal ha oppfølging - Sykepleiesammenfatning når pasienten skal ha oppfølging
Oppdatert pleieplan Problemnotat og tiltaksnotat (P og T) endres i takt med pasientens tilstand slik at P og T til enhver tid er aktuelle Evaluering skrives Ved endring i tilstand Når forventet endring ikke skjer Husk: Det er pasientens tilstand som evalueres
Oppdatert pleieplan Forholde seg til planen Lese det som andre har skrevet Forholde seg til pasienten Observere – måle – gjøre - vurdere Beslutte – sette i verk Endre det som andre har skrevet - v/behov Faglig begrunnelse
Hjelpemidler EQS-prosedyre nummer 8829 Kilden/EPJ-nettverket/Brukerveiledninger Kjøreregler og VIPS-søkeord eLæring m/sertifisering Tilgjengelig på internett: www.Stolav.no Jobbsøk Jobbe hos oss