Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Elektronisk dokumentasjon av sykepleie (EDS) i DIPS
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Aksjonsforskning.
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Informasjonssikkerhet
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! EPJ-prosjektet Delprosjekt Løsning Prosedyrer og brukerveiledninger
IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Innsyn og adgangsbegresning

Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Journalføring.
«Hvordan forhindre at useriøse aktører får oppdrag i offentlig regi?»
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Forskningsprosjekt, tittel
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Norsk e-helsebarometer 2017
Valgfag innsats for andre
Kontaktlege/-psykolog
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Samarbeid til glede og besvær
PDSA-sirkel/småskalatest
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Enkel brukerveiledning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp 11.10.2010 EPJ-konsulent Trond Kjølås St Olavs Hospital Fagavdelingen, EPJ

Innhold Rammer for dokumentasjon Sykepleieprosessen Lover og forskrifter Kvalitetssystem Sykepleieprosessen Praktisk bruk av journal

Rammer for dokumentasjon Lovverk Forskrift om pasientjournal Helsepersonelloven Spesialisthelsetjenesteloven Lov om helsetjenesten i kommunen Pasientrettighetsloven (innsyn) St. Olavs prosedyrer EQS Fag Helsehjelp Fagutvikling Forskning

Plikt til å dokumentere Helsepersonelloven:

Plikt til å dokumentere Ingen ting dokumentert = ingen ting gjort(?)

Journalens innhold

Journalens innhold Overordnet prinsipp: Rett informasjon til rett person til rett tid

Journalens innhold Helsepersonelloven:

Taushetsplikt Helsepersonelloven:

Journalens formål Kontinuitet i helsehjelpen Koordinere pasientrettede tiltak Beslutningsstøtte for sykepleier Kommunikasjonsverktøy Være grunnlag for forskning

Elektronisk Pasientjournal Tidligere: Elektronisk primærjournal – papirjournal ble oppdatert Mye ekstraarbeid med utskrift - Utskriftsstans juni 2008 Nå: Ingen nye papirjournaler All informasjon elektronisk - Stadig utvikling av EPJ - Skanning av papirskjema og historisk journal

Før

Før

Før

Fra fagplanen ”Anvender sykepleieprosessen som metode Gjør rede for innsamling av data om pasienten Gjør rede for og vurderer aktuelle og mulige problemer hos pasienten Gjør rede for og prioriterer relevante sykepleietiltak i forhold til pasientens tilstand og behov Gjør rede for evaluering og dokumentasjon i sykepleien”

Sykepleieprosessen Datasamling – innsamling av informasjon om pasientens ressurser og behov. Planlegging av sykepleie prioritering av problemer og behov oppstilling av mål Utførelse (også kalt sykepleietiltak eller sykepleieintervensjon) handlinger handlemåte Evaluering dataene fra evalueringen blir så utgangspunkt for en ny «omdreining», altså datasamling → planlegging → utførelse → evaluering, osv. Denne prosessen fortsetter til behovet for sykepleie ikke lenger er til stede. Helsepersonelloven pålegger at sykepleieren dokumenterer prosessen skriftlig i en pleieplan.

Prospektiv dokumentasjon Inn-notat Problem-notat Tiltaks-notat Evaluerings-notat Sammendrag Ut-notat / Sammenfatning

Språk Felles definerte begreper bedrer samarbeid i sykehuset, mellom sykehus og mellom nivåer i behandlingskjeden

VIPS Velvære Integritet Profylakse Sikkerhet

Innholdsmal VIPS-begreper Hensikten med en mal er å kvalitetssikre og effektivisere dokumentasjonen Det er fagmiljøene selv som utarbeider maler Malene skal godkjennes av malgruppen

Brukeropplysninger

Brukerrettigheter

Datainnsamling

Problemformulering

Tiltak

Evaluering Ta utgangspunkt i problem-notatet

Som sykepleienotater i G2 – skal signeres

Datainnsamling – foregår kontinuerlig Sammendragsnotat brukes for å oppsummere helsehjelp og pasientens tilstand ved lengre opphold

Ved utskrivelse: - Ut-notat når pasienten ikke skal ha oppfølging - Sykepleiesammenfatning når pasienten skal ha oppfølging

Oppdatert pleieplan Problemnotat og tiltaksnotat (P og T) endres i takt med pasientens tilstand slik at P og T til enhver tid er aktuelle Evaluering skrives Ved endring i tilstand Når forventet endring ikke skjer Husk: Det er pasientens tilstand som evalueres

Oppdatert pleieplan Forholde seg til planen Lese det som andre har skrevet Forholde seg til pasienten Observere – måle – gjøre - vurdere Beslutte – sette i verk Endre det som andre har skrevet - v/behov Faglig begrunnelse

Hjelpemidler EQS-prosedyre nummer 8829 Kilden/EPJ-nettverket/Brukerveiledninger Kjøreregler og VIPS-søkeord eLæring m/sertifisering Tilgjengelig på internett: www.Stolav.no Jobbsøk Jobbe hos oss