Språkløyper i Mylingen barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Månedsevaluering november 2011
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Norges Beste Barnehage
STASJONSUNDERVISNING
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Tiltaksplan og rutiner for språkstimulering.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Gruffalo Tema for Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Tonsenhagen barnehage 2016/2017
Betre læringsresultat vår 2014
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Nasjonale prøver Sandved skole
Tonsenhagen barnehage Årshjul 2015/2016
Kort om implementering
Februarnytt! Dinglebein Så var vi kommet til februar måned.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Kort om implementering
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Læringsverkstedet Åmot
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
PÅ BRANNSTASJONEN. PÅ BIBLIOTEKET. Vi har laget påskepynt.
Periodeplan for mai MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
Periodeplan for Januar 2019
Språkleik ( HVL 2019.
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Læringsverkstedet Åmot
Utskrift av presentasjonen:

Språkløyper i Mylingen barnehage En vei til leselyst?

«Tidlig innsats» før «Språkløyper» 8 planer ferdig november 2013 4 handler direkte om språk Språklig bevissthet i førskolegruppa Språk og kommunikasjon 0 – 7 år Matematiske ferdigheter barnehage Leseopplæring 1. – 10. trinn

«Tidlig innsats» før «Språkløyper» Men også: Kosthold og fysisk aktivitet Sosial kompetanse/læringsmiljø Spesialpedagogisk hjelp/undervisning Overganger

Tre fokusområder 1. Grunnleggende begreper 2. Førskolegruppa 3. Høytlesing

Grunnleggende begreper Farger Antall Form Plass Størrelse Stilling Retning

Førskolegruppa Leseklar Fonem Framlyd Stavelser Setning og ord Regler og rim Lytte

Året rundt i Mylingen barnehage Uke Tema Merkedager Grunnleggende begrep Førskole-gruppa 1   Planleggingsdag 2.januar Farger 2 Solas tilbakekomst Ord 3 Setninger 4 Sammensatte ord 5 Samisk kultur Solmarkering Historie 6 Samefolkets dag 6. feb. 7 Karneval 8 Karneval 21. februar 9 Vinteraktivitetsuke Antall 10 Stavelser 11 12 13 14 Påske

Høytlesing Januar 2014 – tiltak mot enkeltbarn/organisering på én avdeling før lunsj August 2014 leste alle i grupper før lunsj August 2015 leste alle i tilpassede grupper på ulike tidspunkt November 2015 – SWOT-analyse og tiltaksplaner Februar 2016 «Språkløyper»

«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Vår 2016 Barns språkutvikling Språk og lesing Leselyst Samtalen som arbeidsform Å lese flere ganger

«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Høst 2016 6. Å lese bilder 7. Konkreter og ordforråd

«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Vår 2017 8. Å lese tekster med gjentakende mønster 9. Leselogg

«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Høst 2017 10. Foreldresamarbeid

Språkløype 7 Konkreter og ordforråd

Høytlesingsbok i desember «24 dager til jul»

……24 dager……..

……24 dager…….

……..24 dager…..

«Bokanmeldelse» Kombinasjon av Språkløype 4 «Samtalen som arbeidsform» hvor vi underveis og i etterkant snakker om hva boka handler om Språkløype 8 « Å lese tekster med gjentakende mønster» hvor vi la til rette for samlesing og tekstskaping Språkløype 10 «Foreldresamarbeid» for å dokumentere overfor foreldrene hvilke bøker vi leser

Slik så de første «Bokanmeldelsene» ut

«Språkløyper» - 10 pakker og så? Høst 2017 11. Repetisjon 12. Hva har vi lært? 13. Har vi endret praksis? - individuelt? - som barnehage? 14. Hvordan skal vi bruke det vi har lært?

Språkløyper Har vi klart å skape kollektiv utvikling av praksis? Vår rolle som ledere, hva har den vært/er den? Utfordringer og suksesser underveis

Veien til leselyst For barna? For personalet?

TAKK FOR OSS! .