Språkløyper i Mylingen barnehage En vei til leselyst?
«Tidlig innsats» før «Språkløyper» 8 planer ferdig november 2013 4 handler direkte om språk Språklig bevissthet i førskolegruppa Språk og kommunikasjon 0 – 7 år Matematiske ferdigheter barnehage Leseopplæring 1. – 10. trinn
«Tidlig innsats» før «Språkløyper» Men også: Kosthold og fysisk aktivitet Sosial kompetanse/læringsmiljø Spesialpedagogisk hjelp/undervisning Overganger
Tre fokusområder 1. Grunnleggende begreper 2. Førskolegruppa 3. Høytlesing
Grunnleggende begreper Farger Antall Form Plass Størrelse Stilling Retning
Førskolegruppa Leseklar Fonem Framlyd Stavelser Setning og ord Regler og rim Lytte
Året rundt i Mylingen barnehage Uke Tema Merkedager Grunnleggende begrep Førskole-gruppa 1 Planleggingsdag 2.januar Farger 2 Solas tilbakekomst Ord 3 Setninger 4 Sammensatte ord 5 Samisk kultur Solmarkering Historie 6 Samefolkets dag 6. feb. 7 Karneval 8 Karneval 21. februar 9 Vinteraktivitetsuke Antall 10 Stavelser 11 12 13 14 Påske
Høytlesing Januar 2014 – tiltak mot enkeltbarn/organisering på én avdeling før lunsj August 2014 leste alle i grupper før lunsj August 2015 leste alle i tilpassede grupper på ulike tidspunkt November 2015 – SWOT-analyse og tiltaksplaner Februar 2016 «Språkløyper»
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Vår 2016 Barns språkutvikling Språk og lesing Leselyst Samtalen som arbeidsform Å lese flere ganger
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Høst 2016 6. Å lese bilder 7. Konkreter og ordforråd
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Vår 2017 8. Å lese tekster med gjentakende mønster 9. Leselogg
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter Høst 2017 10. Foreldresamarbeid
Språkløype 7 Konkreter og ordforråd
Høytlesingsbok i desember «24 dager til jul»
……24 dager……..
……24 dager…….
……..24 dager…..
«Bokanmeldelse» Kombinasjon av Språkløype 4 «Samtalen som arbeidsform» hvor vi underveis og i etterkant snakker om hva boka handler om Språkløype 8 « Å lese tekster med gjentakende mønster» hvor vi la til rette for samlesing og tekstskaping Språkløype 10 «Foreldresamarbeid» for å dokumentere overfor foreldrene hvilke bøker vi leser
Slik så de første «Bokanmeldelsene» ut
«Språkløyper» - 10 pakker og så? Høst 2017 11. Repetisjon 12. Hva har vi lært? 13. Har vi endret praksis? - individuelt? - som barnehage? 14. Hvordan skal vi bruke det vi har lært?
Språkløyper Har vi klart å skape kollektiv utvikling av praksis? Vår rolle som ledere, hva har den vært/er den? Utfordringer og suksesser underveis
Veien til leselyst For barna? For personalet?
TAKK FOR OSS! .