Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Språkleik ( HVL 2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Språkleik ( HVL 2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 Språkleik ( HVL 2019

2 (Jfs Artikkelen Språkleker)
Leik med språket Å leike med lydar, regler og rim skapar altså medvit om språket som er av avgjerande betyding for at barna kjem godt i gang med lesinga (Jfs Artikkelen Språkleker) HVL 2019

3 Språktrappa Ivar Topstad utvikla eit leseførebuande hefte Leseklar?
Arbeid med ord. Læremidler A/S. I dette heftet syner Topstad korleis ein kan nytta ei språktrapp i opplæring av metaspråkleg kompetanse der målet er å få barna leseklare: LESEKLAR! Fonem Framlyd Stavingar Setning og ord Rim og regler Lytteleikar HVL 2019

4 Tingkasse/X-boksen! Læraren har alltid med noko spanande i boksen/kassa si som kan brukast til språkleik på mange ulike måtar NB! kan og brukast til å fortelje / dikte historier, auke ordforråder, jobbe med omgrepslæring osb.! . Døme på lekse: I morgon har alle med seg ein ting på S) Vise HVL 2019

5 Lytteleikar og rimeleikar
5 minutt film HVL 2019

6 Setningar og ord, stavingar og morfem.
Framlydar og lydar (fonem) i rekkefølgje: analyse/ syntese. Film:Undring omkring bokstaver Fim på vel 7 minutt i lenka HVL 2019

7 ER KAN HAR -eit dyr -eit husdyr - -hjelpe blinde folk hjelpe politiet
-pels -fire bein -god luktesans EIN måte å snakke om ord på HVL 2019

8 MAGNE NYBORG har, i si forsking, funne fram til, klassifisert og namnsett over 20 grunnleggjande omgrep og omgrepssystem.  Navn på grunnleggende begrepssystem:  FORM   FARGE   STILLING    ANTALL   MØNSTER    STØRRELSE   HØYDE    BREDDE   LENGDE    PLASS   VEKT   MØNSTER    STOFF    BRUK  OVERFLATE    TEMPERATUR    TID   SMAK   LUKT    ALDER/VARIGHET    LYD    VERDI    LEVENDE/IKKE LEVENDE    KRAFT Klick her på GRUNNLEGGENDE BEGREPSSYSTEMER, så finner du dem med eksempel på flere av deres underordnede begrepssystemer. Se også under ANALYTISK KODING Hvilke grunnleggende begrepssystemer kan du ta i bruk for å beskrive det du ser her? HVL 2019

9 Samspelsituasjonar Dei gode «kvardagssamtalane»
Språkleg spegling, utvide språket: L: Kva tyder ordet miljø? E: Det er ein stasjon kor vi kan levera boss L: Ja, på miljøstasjonen… E: Eg var på skjino i helgo. L. Var du på kino!!! Så gøy. Kva film såg du? Gi mogelegheit til språkleg samhandling. Høgtlesing (NB! høgtlesing med dialog) Veileda lesing Samlingskrok: Hva gjorde du i helga, hva mener dere om… diskutere , snakk sammen to og to… HVL 2019

10 Høgtlesing Døme: Jeg vil spise et barn
Les mykje for barna og oppmuntre barna til å ”lese” bøker sjølv! Les litteratur som viser fram språket og leikar med det (rim og regler) Klasseromma må ha freistande bokutstillingar og tilby både forteljande bøker og faktabøker! Fim: 3:14 Det er mye forsking som sier noe om hvor viktig det er å lese høyt for barn. Bodil Stokke Olaussen (1996) sier det slik: ”Selve høytlesingen av teksten er nok viktig, men samspillet og dialogen med barnet ser ut til å være det læringsfremmende.” (Sitert i Høigård, 2006, s.70). ”Samtaler om og med er viktige”, som Oftedal (2003) uttrykker det i sin artikkel i boken ”Lese og skriveutvikling”. HVL 2019

11 Anne Høigård: «Les for barnet! La barnet få oppleve gleden ved skriftspråket gjennom høgtlesing». «Vær en samtalepartner for barnet om språk! Vær spesielt oppmerksom når barnet tar initiativ til å snakke om språk og følg barnets undring. Ikke overta styringen ved å belære barnet». GLU1 1-7 Tone Iversen

12 Felles tekstskaping Rutt T. Lorentzen: Tekstskaping som dialog… I: Dialogar om tekst. Praktisk arbeid med elevtekstar i norskfaget (s ): «Treng vi nokon fleire reglar? Spør lærarstudenten elevane på 1.trinn. Saman lagar dei reglar for å ta vare på den fine butikken dei har bygd opp i klassearealet. Mange forslag kjem. Dei reglene barna blir einige om, skriv lærarstudenten ned. Det er tekstskaping på 1.trinn.» Jfr også LTG-metoden Ulrika Leimar HVL 2019

13 Syng, syng, syng og ver glad-
-syng med den stemmen du har! Tunkattens songbok

14 «Forskning viser at foreldre må trekkes med inn i det forebyggende arbeidet» (Ref. i Hagtvet&Horn, 2012) kjenner barna sine best: interesser, styrker… Diskuter 2-3 i lag! Lese og samtale Konkrete råd Modellere …men ikkje alle foreldre veit korleis dei kan stimulere barnet sitt språkleg… …korleis skal vi klare å oppfordre foreldra til språkstimulering (til dømes til høgtlesing og gode samtaler) uten å kome med peikefingeren? HVL 2019

15 Dette er fra Bedre skole nr 1 2016
Viser familien- middagen som en viktig sosialiserings og læringsarena i høve språk HVL 2019

16 Språkverkstaden – Heidi Tingleff
HVL 2019

17 Språkstimulering/språkleik:
HER ER HJELP Å FINNE! Språkstimulering/språkleik: Frost, J. (Red.). (2009). Språk- og leseveiledning: I teori og praksis. Språksprell. (permer for barnehage og skole) Lesefrø. Av Trude Hoel, Gunn Helen Ofstad Oxborough, Åse Kari H. Wagner (2011) Språkverkstedet. Av H. Tingleff /Lesesenteret/pdf- filer/spraakleiker.pdf Filmar og språksprell frå lesesenteret.no Mm… HVL 2019


Laste ned ppt "Språkleik ( HVL 2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google