Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Veileder for gevinstrapportering
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Hvorfor skal jeg være med
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Omorganisering / endringer i styringslinje
Ferie Klikk for å skrive dato
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Samarbeid og medbestemmelse
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Synlighet og oppslutning
BTI-handlingsveileder barnehage
Hva er et tariffoppgjør?
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Matematikk på ungdomstrinnet
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Klubbutvikling oppfølging
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Evaluering av Hovedavtalen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Dag Wiese Schartum, AFIN
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato Til instruktøren: Denne sekvensen er antakelig mest hensiktsmessig å gjennomføre i plenum, av denne grunn ligger oppgaven inne i PPTen. Vi innleder med litt repetisjon fra Uke 7: «God arbeidsmetodikk er nødvendig for å kunne serve medlemmene dine, ledelsen og de øvrige tillitsvalgte på en god måte. Som tillitsvalgt kan du bli involvert i alt fra små konflikter som raskt lar seg gjøre, til omfattende omorganiseringer, nedleggelse av filialer, endring av kompetansebehovet i bedriften etc. På de fleste områder, vil den tilnærmingen vi nå skal skissere, hjelpe deg på vei.»

Repetisjon fra Uke 7 Som tillitsvalgt er det lurt å ha god arbeidsmetodikk. Her er de du skal serve: Medlemmene Ledelsen De andre tillitsvalgte Dette snakket vi om på Uke 7. Her er primærgruppene du skal arbeide opp mot.

Hvordan «angriper» jeg en sak eller en oppgave som tillitsvalgt? Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken Felles for alle tre grupper er måten du forholder deg til faktum i saken, hvilken dokumentasjon du ber om etc. På denne foilen følger en idé til fremgangsmåte.

Problemstilling Lederen ber deg stikke en tur innom kontoret hennes. Hun forklarer at hun vil snakke med deg i kraft av ditt verv som tillitsvalgt. Saken er den at det er det er besluttet at bedriften skal bytte kontorlokaler. Dagens lokaler er for dyre og ikke hensiktsmessige slik driften er i dag. Flyttingen skjer om tre måneder. Hun ber deg om å informere medlemmene dine om dette, og sier at hun håper du gjør dette på en lojal og fin måte, slik at det blir minst mulig støy i organisasjonen. Hva gjør du nå?

Oppgave 1 – Hvilke relevante og gode spørsmål kan jeg stille? Nå gjelder det å ta i bruk metodikken: Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Eksempler på spørsmål Hvem har besluttet dette? Hvilken økonomisk effekt får dette? Hvordan blir kontorforholdene i de nye lokalene? Hvor er de nye lokalene? Xxxx xxxx Deltakerne har sikkert mange gode forslag til hvordan de kan møte utfordringen. Her er noen ideer til spørsmål.

Oppgave 2 –Dokumentasjon og kunnskap fra hvilke kilder? Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Relevant informasjon og gode kilder Husleiepriser i området? Kunnskap om produktivitet hos ansatte i cellekontor vs. åpent landskap? Erfaring med endring av kontorlokalisering fra andre bedrifter? Xxxx?

Oppgave 3: Hvem har ansvaret? Hva er bakgrunnen for at lederen ønsker at du skal informere medlemmene? Er det ditt ansvar? Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Hvem har ansvaret Ledelsen har ansvaret for å drøfte kontorplassering med de tillitsvalgte FØR beslutningen fattes. Ledelsen har ansvaret for å informere de ansatte om beslutningen – selv også de upopulære (eller kanskje særlig dem)

Oppgave 4: Er det noe du kan støtte deg til i lov- og avtaleverk? Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Lov- og avtaleverk AML har drøftingsbestemmelser i kapittel 8 Hovedavtalene har drøftingsbestemmelser § 8-2.Gjennomføring av plikten til informasjon og drøfting(1) Plikten til informasjon og drøfting etter § 8-1 omfatter:a)informasjon om den aktuelle og forventede utvikling av virksomhetens aktiviteter og økonomiske situasjon,b)informasjon om og drøfting av den aktuelle og forventede bemanningssituasjon i virksomheten, inkludert eventuelle innskrenkninger og de tiltak arbeidsgiver vurderer i den forbindelse,c)informasjon om og drøfting av beslutninger som kan føre til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold.(2) Informasjon etter første ledd bokstav a skal skje på et passende tidspunkt. Informasjon og drøfting etter første ledd bokstavene b og c skal skje så tidlig som mulig.(3) Informasjonen skal gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuell drøfting. Drøftingen skal bygge på informasjon fra arbeidsgiver, finne sted på det nivå for ledelse og representasjon som saken tilsier og skje på en måte og med et innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres slik at det er mulig for de tillitsvalgte å møte arbeidsgiveren og få et grunngitt svar på uttalelser de måtte avgi. Drøfting etter første ledd bokstav c skal ta sikte på å oppnå en avtale.(4) Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale. Finans Norge. HA § 13 B nr. 3 og 4. Sysselsetting og arbeidsforhold

Oppgave 5: Hvor lan tid trenger du for å kunne forholde deg til saken? Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Tid Det finnes ingen fasit – rimelig tid – hva er det? Vurderingssak etter omfanget av saken, materialet du må sette deg inn i, konsekvensene av saken

beslutningshensyn i valg av handling 6 beslutningshensyn i valg av handling Er det lov? JUS Lar det seg begrunne? Er det i samsvar med våre verdier? ETIKK IDENTITET Hva gjør du? ØKONOMI MORAL Minne om etikkhjulet. Dette er repetisjon fra Uke 7 Som tillitsvalgt kan det ofte være slik at det juridisk/avtalerettslig grunnlag for å fatte en beslutning er «på plass». Det betyr imidlertid ikke at det nødvendigvis er hensiktsmessig å gjøre det. Sjekk derfor om det er andre beslutningshensyn som kan være relevante enn lov og avtaler Dette navigasjonshjulet vil være et hjelpemiddel for deg som tillitsvalgt når du skal foreta en beslutning, eller gjøre deg opp en mening om en aktuell problemstiling. Når vi jobber med gruppeoppgavene på tillitsvalgtkonferansen skal vi resonere gjennom alle disse 6 beslutningshensynene. Det er veldig enkelt; vi starter med å stille spørsmålet om den løsningen vi går for ligger innenfor lov av avtaleverket. Eksempelvis slik: Er det vi har tenkt og foreslå/gjennomføre lov? –JA. Er det i samsvar våre verdier –NEI. Er det en riktig (hensiktsmessig) løsning - NEI!!, Beholder vi vår troverdighet – NEI, lønner det seg (økonomisk) - JA. Lar det seg begrunne – både JA og NEI. Denne illustrasjonen viser at ulike beslutningshensyn kan gå i motsatt retning av hverandre. Da får man vurdere vektingen av de ulike hensynene. I noen sammenhenger vil det at det er lov til å gjennomføre en handling veie tyngre enn omdømme, i andre tilfeller vil omdømme begrense handlingen selv om den etter regelverket ikke er belagt med et forbud. Lønner det seg? Er det riktig? OMDØMME Beholder vi vår troverdighet? Fra ”Se gorillaen! Etikk i arbeid” Kvalnes, Universitetsforlaget 2006