Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Lærlingordningen i Stavanger
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvordan lykkes med yrkesfag
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 9.november 2016
Opplæringskontorenes rolle
Yrkesfaglig fordypning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Instruktørkurs 2017/18 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård Høsten 2017 Helgeland Foto: Thor-Wiggo Skille

Program for kurset Organiseringen av fagopplæringen Lovverk og rammer Ulike roller Intern plan for opplæring Yrkesfaglig fordypning Vurdering/dokumentasjon Sluttvurdering

Kursets målsetning Gi inspirasjon /skape motivasjon til å drive god fagopplæring.

Arbeidsmåter Forelesning Gruppearbeid Diskusjon Forventninger Ditt engasjement

Velkommen Kort presentasjon Navn Bedrift Fag Rolle

Proff fagopplæring

Organisering av videregående opplæring Kunnskaps Dep. Nordland fylkeskommune Utdanningsavdelingen Opplæring i skole Fagopplæring 22 Opplæringskontor Lære- bedrift Lære- bedrift Et opplæringskontor er et organ for for samarbeid mellom bedrifter om opplæring. Flere bedrifter går sammen for å samordne inntak og opplæring. Det er både flerfaglige og bransjekontor som finnes. Sies; antall lærlinger/lærekandidater, antall medlemsbedrifter Ca 2500 lærlinger/ ca 1600 lærebedrifter ? Medlems- bedrift Medlems- bedrift VG1 VG2 VG3 OPPLÆRING VERDISKAPING Sensur i skole Sensur i skole Sensur av prøvenemnd

Opplæring og verdiskaping i læretiden Læretiden gjelder fra: 04.06.2016 Utløper: 04.06.2018 Prøvetid 6 måneder for voksne lærlinger, jf. opplæringsloven § 4-5 tredje ledd. 1. halvår 2. halvår 3. halvår 4. halvår Opplæring 80 80 50 40 Lærling med 2 års opplæring i bedrift avlønnes normalt etter følgende skala: 30% 1. halvår, 40% 2. halvår, 55% 3. halvår, 75% 4. halvår. Summen bli 1. års fagarbeiderlønn fordelt på 2 år. 30 Verdiskaping

Utdanningsløp Utdanningsprogram Fagskoleutdanning VG 3. VG 3. Påbygging til generell studiekompetanse Høyskoleutdanning VG 3. Påbygging til generell studiekompetanse Fag, svenneprøve Særløpsfag er fag som f.eks har 1 år vg1 og 3 år læretid. Feier, låssmed Avviksfag har 3 år opplæring i skole og 1 ½ år læretid. Eksempeler elektrofag, flyfag, i tillegg må man avlegge en teoretisk eksamen før avlegging av fagprøve. Enkel forklaring på oppbygging av fagopplæring i Norge. Husk…… opplæring og verdiskaping i bedrift. 10 min Her er det vel på tide med første pause……(45 min) VG 2. Videregående trinn 1. VG 3. Opplæring i bedrift VG 1. Videregående trinn 1. VG 2. og VG 3. Opplæring i bedrift

”En god start”

Gruppearbeid Erfaringsutveksling Hvordan fungerer opplæring i din bedrift? Mottak av lærlingen Oppfølging Satt av tid til lærlingen

Sentrale dokumenter i opplæringen Opplærings- lova Forskrift Godkjenning av lærebedrift Endring og heving av lærekontrakt og opplæringskontrakt Særlige retter og plikter for lærlingen Generell læreplan Læreplan for fag Læringsplakaten sier noe om prinsipper for opplæring. Den generelle læreplanen er integrert i læreplanen for fag og er integrert i kompetansemålene. Hva er de forskjellige dokumentene. Lærlingsplakaten; hva innebærer det å være en lærebedrift etc.ansvar. Ansvarliggjøring/sentralt dokument. Ca 40 min

Opplæringsloven med forskrift § 4-1 Hvem som er lærling og lærekandidat     link nett § 4-2 Særlige rettigheter og plikter for lærlingen § 4-3 Godkjenning av lærebedrift § 4-4 Rettigheter og plikter til lærebedriften § 4-5 Lærekontrakt og opplæringskontrakt § 4-6 Endring og heving av lærekontrakt og opplæringskontrakt § 4-7 Internkontroll i den enkelte lærebedriften § 4-8. Oppgavene til fylkeskommunen knyttet til fag- og yrkesopplæringa

Godkjenning av lærebedrift (l §4-3 og f §11-1) Godkjennes etter følgende kriterier: faglig leder produksjon utstyr intern plan for opplæring Gir opplæring i henhold til læreplanene Følger Nordland fylkes retningslinjer/rutiner Lærebedrift - Nordland fylkeskommune. link I noen tilfeller brukes prøvenemnd som yrkesutvalg for godkjenning av lærebedrifter. Link til nfk.no

Roller og oppgaver Rolle Lærling:_____________________ Ansvarlig leder Faglig leder Instruktør/veileder Representant for de ansatte Navn Oppgaver/ansvar en kort beskrivelse Representant for de ansatte og faglig leder skal årlig ha en gjennomgang av de interne forskrifter. Skal føre tilsyn at opplæringen skjer i henhold til læreplan, lover og regler.

Roller og oppgaver Ansvarlig leder: Faglig leder: Instruktør/veileder: Bedriftens øverste administrative myndighet når det gjelder opplæring(daglig leder, personalansvarlig, opplæringsleder) Er bedriften medlem av et opplæringskontoret er opplæringskontoret den ansvarlige leder. Faglig leder: Faglig utdannet person som har ansvaret for opplæringen av en eller flere lærlinger/lærekandidater. Hun/han har også ansvaret for det pedagogiske opplegget, men kan delegere opplæringsoppgaver. Instruktør/veileder: Arbeidstaker som til daglig gir opplæring og veiledning innenfor sitt fagområdet. Representant for de ansatte : Føre tilsyn med at opplæringen skjer i henhold til læreplaner, lover og regler. Skal medvirke til gode samarbeidsforhold og godt læringsmiljø.

Lærekontrakt / opplæringskontrakt

Lærekandidat En lærekandidat har mål om å ta et kompetansebevis. Kompetansebeviset er mindre omfattende enn fag- eller svennebrev. Lærekandidat En som går i lære i bedrift for å få kompetansebevis i et yrkesfag. kan være et alternativ for deg som vet det kan bli vanskelig å fullføre et fag- eller svennebrev. Lærekandidat er en grunnkompetanse, som kan bygges videre til yrkeskompetanse.  Som lærekandidat inngår du en opplæringskontrakt med en lærebedrift. Det er ikke krav om at du må ha bestått fag på videregående skole. Det er mulig å få opplæringskontrakt rett etter ungdomsskolen, og det er heller ingen øvre aldersgrense.

Arbeidsoppgaver med vurdering Mappevurdering en metode for opplæring Dette er en metode som kan bidra til å systematisere opplæringen og underveisvurderingen. Nordland Fylkeskommune vil anbefale opplæringskontorene og lærebedriftene å bruke metoden. Metoden er enkel og oversiktlig. Og mange lærebedrifter har gode erfaringer med den. Gjennom aktiv og systematisk bruk, kan metoden bidra til å sikre at bedriften innfris kravene til å være lærebedrift. Metoden tilrettelegger for at opplæringen kan planlegges, tilpasses den enkelte forutsetninger, vurderes og dokumenteres. Resultatene fra fag- og svenneprøver de siste årene viser at lærlinger som får opplæring etter denne metoden oppnår høyere kompetanse og bedre karakter enn andre lærlinger Arb oppg Det er lærlingens sluttkompetanse som skal vurderes.

Gruppearbeid Lag en arbeidsoppgave med vurdering Beskriv 1 – 3 arbeidsoppgave med vurdering Gruppeoppgaven gjennomgås i plenum

Alle fire delene i arbeidsoppgaven skal vurderes Helhetlig vurdering Alle fire delene i arbeidsoppgaven skal vurderes Plan. del Gjennomføringsdel Dokumentasjon Egenvurdering Skriftl muntl Plan Foto Notat Vurderingsgrunnlag

Fag/kompetanse/svenneprøve Avvikling av fagprøven Læretid Fagprøven skal bestå av: Planleggingsdel Gjennomføringsdel Dokumentasjonsdel Egenvurdering Vurderingsgrunnlag

Takk for i dag

Velkommen til dag 2.

Oppsummering fra dag 1.

Diskusjonsoppgave Vurdering: grunnlag for vurdering Hva forstår vi med begrepet grunnlag for vurdering Hva kjennetegner en god faglig tilbakemelding? Diskuter og skriv noen stikkord, oppsummeres i plenum

Vurdering i fagopplæring Konkretiserte læreplanmål og gode vurderingskriterier vil: Bedre lærlingens/lærekandidatens forståelse av hva de skal lære og hva som er forventet. Hjelpe lærlingen/lærekandidaten med tydelige tilbakemeldinger fra instruktør på arbeidet de gjør, og hva de kan gjøre for å forbedre det dvs. bedre grunnlag for vurdering. Lag oppgave på å bryte ned kompetansemål i læreplanen. Alle skal ta sin læreplan og prøve denne oppgaven. Forslag: lag grupper med felles fag.

Læreplanen som verktøy i opplæringen Vi vet at vurdering har stor innvirkning på elevers og lærlingers læring. En god vurderingspraksis motiverer og har læring som mål. Ved aktivt bruk av læreplanen som verktøy i opplæringen, sikres den helhetlige og komplette fagopplæring. Gruppeoppgave: Ta med læreplanen, les igjennom de grunnleggende ferdighetene, samt det hovedområdet dere velger. Plukk ut 1 - 3 kompetansemål fra hovedområdet som dere drøfter med hverandre; hvilken naturlige arbeidsoppgaver på din arbeidsplass kan knyttes til disse kompetansemålene. på hvilken måte kan dere observere og veilede lærlingens progresjon i kompetansemålene. hva mener dere lærlingen bør mestre i disse kompetansemålet, ved slutten av læretiden. hva tenker dere skal til for å få «bestått meget godt» i disse kompetansemålene.

Vurdering i fagopplæring Hvordan vurderer vi? Ved observasjon av aktivitet og analysere dette Samtale/dialog for å avklare forståelse Tester/arbeidsoppgave med vurdering (mappemodellen) - for å dokumentere Halvårsvurdering.

Halvårsvurdering Ca 11 min

Planlegging av opplæring og arbeidsoppgaver Hvor … skal lærlingen være Hva … skal lærlingen arbeide med Hvem … har ansvar for opplæringen Når … en tidsplan for opplæringen Intern plan for opplæring (lovfestet krav til lærebedriften §4-4) Periodeplan Planlegging av arbeidsoppgave Lag en periodeplan for opplæring 1 mnd fremover. Gruppeoppgave?

Oppgave Lag en periodeplan for din lærling

«Alt det papiret» Intro til Opplæringsboka

Logg- å dokumentere opplæringen Lærlingen/lærekandidaten dokumenterer utført arbeid relatert til kompetansemål i læreplan. Hva jeg har gjort? Hvordan jeg gjorde det? Hvorfor jeg valgte å gjøre det slik? Dokumentasjonen kan være: skriftlig bilde lyd produkt Gjennomgang i plenum Hva kan brukes til logg…? Da er vel klokken 1315….

Opplæringsboka - OLKWEB Hjelpemiddel for lærling og instruktør Fokus på opplæringen Vurdering Underveisvurdering Mappemodell Dokumentasjon Opplæringsboka gir lærlingen også mulighet til å samle ulike dokumenter på et sted (eks: lærekontrakt, informasjon, lover og retningslinjer etc.) Bilde av OLK web. Da er vel klokken 1100…?

Yrkesfaglig fordypning (YFF) Viktig fag med mange muligheter for samarbeid mellom skole og bedrifter Yrkesorientering – eleven skal på yrkesfag få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike fagene Vg1; Time-/tidsramme på 168 timer -6t./pr.uke Vg2; Time-/tidsramme på 253 timer -9t./pr.uke Lokale læreplaner skal utarbeides med utgangspunkt i nasjonale kompetansemål Ansvar -Hvem gjør det?

Yrkesfaglig fordypning (YFF) Fagets hensikt: Gi eleven mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle bransjer og lærefag Ett innblikk i utdanningsprogrammene. Få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter i fag eller yrke. Gjøre riktig yrkesvalg Redusere frafall i skole og læretid Forsterke yrkesopplæringa i skolen Gi et sammenhengende opplæringsløp og utvikle et godt forpliktende samarbeid mellom skole og bedrift gjennom hele det 4-årige løpet.

Oppgave: Dialogspillet

Dokumentasjon på vurdering Bekreftelse på bestått fag/-/svenneprøve Halvårsvurdering gjennomføres minimum hvert halvår (f § 3-14) Opp- summering Halvårs- vurdering nr 4 Fagbrev eller Svennebrev Opp- summering Halvårs- vurdering nr 3 Opp- summering Halvårs- vurdering nr 2 Opp summering Halvårs- vurdering nr 1 Underveisvurdering Sluttvurdering (med karakter)

Avvikling av fag/svenneprøve Hvor skal jeg gjennomføre prøven? Lærlinger gjennomfører vanligvis fag- eller svenneprøven i den bedriften de har hatt læretiden sin i. Hvis lærlingen har vært innom flere bedrifter i løpet av læretiden, gjennomfører han prøven i den bedriften han har tilbrakt mest tid i. I noen fag kan prøven gjennomføres ved en prøvestasjon. En prøvestasjon er utstyrt med alt man trenger for å gjennomføre prøven.

3-delt karakterskala Bestått meget godt; Bestått; Ikke bestått; Mykje tilfredsstillande måloppnåing i faget Bestått; Tilfredsstillande og middels måloppnåing i faget Ikke bestått; Mykje svak eller inga måloppnåing i faget

Ny prøve Ved ”Ikke bestått”: Ved klage: Lærlinger/Lærekandidater: -Umiddelbart, Praksiskandidater: - Etter 6 måneder. Ved klage: Ved formelle feil: - Umiddelbart Ved godkjent klage: - Når klagesaken er avgjort. Link

Informasjon fra utdanningsavdelingen Nettside: NFK.no velg deretter «opplæring i bedrift» Kurstilbud Utdanning.no Udir.no I Mosjøen fikk vi bare åpnet siden og vist «knappene» for fagopplæring.

Kursets målsetning Gi inspirasjon /skape motivasjon til å drive god fagopplæring.

Kursevaluering Tenk igjennom og gi en kort tilbakemelding på følgende: 1. Valg av tema og disponering av tiden til de ulike tema. _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 2. Arbeidsmåte/metode på kurset. (forelesning, plenum, gruppe, film) _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 3. Nytteverdien for deg. Har kurset gitt deg svar på det du ønsket eller er det noe som Manglet? _________________________________________________________________________________