Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift
Roger Øverås og Sten Tennfjord Høsten 2017 Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen

2 Mål for kurset Bidra til å utvikle kvaliteten på fagopplæring i lærebedriftene Avklare oppgaver, roller og ansvar i bedriften Heve kompetansen innen regelverket om fagopplæring Fylkeskommunens mål med dette seminaret. Litt om bakgrunn for kurset – hvorfor nå lederne – lederne bestemmer forutsetningene i lærebedriftene. Fylkeskommunens har opplysnings- og veiledningsplikt – ansvar for vgo og tilsynsansvar. Tilbakemeldinger fra aktørene i bedrift - lærlinger, foresatte og kollegaer Tilbakemeldinger i lærlingundersøkelsen og bedriftsrapportering Tilbakemeldinger fra prøvenemnder og resultat av fagprøver Hevinger eller uønskede hendelser i læretiden Nasjonale tilsyn og satsninger før å øke oppmerksomheten og kvaliteten Målet om flere lærlinger og økt gjennomføring Samfunnskontrakten Støtte til lærebedriftene og faglige ledere

3 Velkommen Kort presentasjon Navn Bedrift Fag Rolle
Forventning til dagen ? Rask presentasjonsrunde slik at alle vet hvem de andre er, og legge grunnlaget for dialog gjennom dagen. Avklare om der er forventninger fra deltakere som ikke dekkes av seminarets rammer. Viktigere at deltakerne får svar (innen mål-temaene) enn at alle bildene blir gjennomgått. Instruktørrelaterte spørsmål henvises til instruktørkurset.

4 Viser volumet innen fagopplæring i Nordland – 1
Viser volumet innen fagopplæring i Nordland – 1. oktober 2016 (telleperiode er fra 1. okt til 1. okt) 83 % av kontraktene er knyttet til opplæringskontor (per feb. 2017) Her er det et poeng å få med at vi jobber med tidlig formidling, og at det bidrar til å øke inntaket og gjennomføring - mange fordeler for ungdommene. Ta med oppdaterte tall pr kursdato i 2017 (fra QlikView) på løpende lærekontrakter til ditt kurs. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

5 Bildet viser volumet av fag- og svenneprøver fra år til år.
Tidligere formidling vil føre til tidligere fagprøver (før ferien er ønskelig), bedre gjennomstrømningen, innfri retten for flere, øke produksjonen av fagarbeidere og skyve gjennomføring av fagopplæring i rett retning. Det vil øke troverdigheten om ordningen, skape goodwill, entusiasme osv. Vi jobber med at fagprøvene skal gjennomføres i læretiden – etter utløpt læretid er å anse som avvik. Det er nå på høring regelendringer om at fagprøven skal gjennomføres i læretiden – før slutt. Det vil bidra til økt effektivitet i prøveavviklingen, herunder bidra til å forsterke lærlingens rett. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

6 Lærlingundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen 2017 pågår i perioden 15. okt til 23. desember. Vi har derfor ikke resultater fra årets lærlinger Lærlingene i Nordland har det gjennomsnittlig veldig bra viser undesøkelsen fra 2016, men det er rom for forbedringer på noen områder. Lederne kan motivere lærlingene til å svare på undersøkelsen – for lærlinger mer en 11 mnd inn i læretiden. I 2016 svarte 51 % av 1200 inviterte – 2. årslærlinger Grønn – god Gul – middels Orange – under middels Rød – svak Medvirkning er en rett og plikt og kan knyttes til loven § 4-4 og forskriften kap. 3 om Vurdering, eks § 3-3 Fag-/svenneprøven – viser lærlingenes kunnskap om fagprøven, og kan bedres og trygges med bruk av mappemodellen Mulighetene mad fag-/svennebrev er en tilbakemelding på hva lærlingene vet om arbeidsmarkedet, karriere og videre utdanning Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

7 Ungdomskullene går ned
Bildet viser nedgangen i ungdomskullene. Det vil trolig føre til «kamp» om arbeidskraften, hvor de mest attraktive viner !? Hvem blir taperne ? Vil helse, oppvekst, pleie få tilgang til nok arbeidskraft ? Det er ungdommene født i 1999 som i år kom ut etter Vg2. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

8 Proff fagopplæring Noen eksempler på betydning og stolthet ved å være lærebedrift

9 Summeoppgave Beskriv den gode fagarbeider
Hva kjennetegner den gode fagarbeider ? Generell del av læreplanen kommer ofte til uttrykk gjennom denne oppgaven Egenskapene til forbildene i bedriften beskrives Ønsket kompetanse beskrives Bevissthet om rollemodellene i bedriften – på alle nivå. Holdninger, ferdigheter, kompetanse = fagkompetanse Hvem ser vi etter – de beste fagfolkene med de beste genene. Stikkordene kan skrives på flippover og være synlig hele kursdagen. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

10 Den gode fagarbeideren
En som kan faget sitt En som viser evne til ansvar En som arbeider effektivt En som har samarbeidsevne En som har evne til å planlegge En som er medmenneskelig En som har ordenssans og viser nøyaktighet og flid En som har kritisk vurderingsevne En som har økonomisk forståelse En som har økologisk forståelse En som er ærlig og rettferdig En som tar initiativ En som er en god problemløser En som jobber selvstendig Fasiten Tatt ut i fra den generelle læreplan og fagplan. De grunnlegende ferdigheten skal utvikle en sosial kompetanse for elever/lærling. Verdens beste fagarbeider !?

11 Hovedmodellen 2 + 2 - opplæring og verdiskapning i læretiden
Læretiden gjelder fra: Utløper: Prøvetid 6 måneder for voksne lærlinger, jf. opplæringsloven § 4-5 tredje ledd. 1. halvår halvår halvår halvår Opplæring 80 50 40 Lærling med 2 års opplæring i bedrift avlønnes normalt etter følgende skala: 30% 1. halvår, 40% 2. halvår, 55% 3. halvår, 75% 4. halvår. Summen bli 1. års fagarbeiderlønn fordelt på 2 år. Prinsipp - tre års vgo uten lønn Tilskudd for opplæringen Lønn for verdiskapningen 30 Verdiskaping

12 Fem sentrale dokumenter i opplæringen
Opplærings- lova Forskrift Generell læreplan Læreplan for fag Lærings- plakaten Lov og forskrift gir bestemmelser om plikter og rettigheter. Vg3 opplæring i bedrift har samme rettslige status som Vg1 og Vg2 i skole. Læreplanen er å anse som forskrift. Fylkeskommunen har ansvaret for vgs, og kjøper opplæring i lærebedriftene. Fylkene har informasjons- veilednings- og tilsynsplikt. Den generelle læreplanen er å anse som en del av læreplanen for fag og er integrert i kompetansemålene. Læringsplakaten sier noe om gode prinsipper for opplæring i skole og bedrift. Gjelder for hele grunnopplæringen fra 1 – 13.

13 Opplæringslova - de mest sentrale lovhenvisninger
§ 1-1 Formålet med opplæringa § 4-1 Kven som er lærling, praksisbrevkandidat og lærekandidat link § 4-2 Rettar/plikter for lærlingen, praksisbrevkandidaten og lærekandidaten § 4-3 Godkjenning av lærebedrift § 4-4 Rettane og pliktene til lærebedrifta m.m. § 4-5 Lærekontrakt og opplæringskontrakt § 4-6 Endring og heving av lærekontrakt og opplæringskontrakt § 4-7 Internkontroll i den enkelte lærebedrifta § 4-8 Oppgåvene til fylkeskommunen knytte til fag- og yrkesopplæringa Forskriften til loven §§3-11 og 3-14, samt kap. 11 om fagopplæring Hvordan gjennomgå loven og forskriften ??? Kontrakter opprettes digitalt på Vigo Bedrift – el. underskrifter kommer … Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

14 Ulike roller i bedrift Ansvarlig leder Faglig leder Instruktør
Representant for de ansatte Avklarte ansvarsforhold – en forutsetning for gode arbeidsforhold. Tydelige og kommuniserte forventninger legger trygge rammer, og bidrar til å reduserer/forhindrer avvik eller uønskede hendelser. Representant for de ansatte skal føre tilsyn med opplæringen i bedriften (må kunne faget). Instruktøren (fagarbeideren) gjennomfører den daglige opplæringen og oppfølging av lærlingen og skal gjennomføre lærlingsamtalen. Bruker lærling som fellesbegrep for de tre kandidattypene - Lærling/lærekandidat/praksisbrevkandidat Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

15 Ansvarlig leder Har ansvar for at arbeidsavtalen og lærekontrakten opprettes. HMS Ved lærekontrakt knyttet til opplæringskontor vil de være ansvarlig for lærekontrakten og bedriften for arbeidsavtalen Underskriver lærekontrakten At bedriften til enhver tid har faglig leder, instruktør og representant for de ansatte Rapportering Daglig/ansvarlig leder har ansvaret for arbeidsavtalen og det formelle ansvaret for opplæringen - HMS, stillingsbeskrivelse, instrukser osv. Ansvar, roller og oppgaver bør fremgå av organisasjonskart – og tilhører introduksjon i bedriften Bedriftens og opplæringskontorets IKS skal beskrive ansvar, roller, oppgaver - §4-3 – side 13 Rapportering peker mot § 4-7 – naturlig at rapportering skjer i samarbeid med faglig leder. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

16 Faglig leders ansvar Har ansvaret for at opplæringen blir planlagt og at den gis i henhold til læreplan for faget Skal ha plan for opplæring - sikre kompetanse, holdninger og kapasitet hos instruktørene Tilrettelegge og sikre at lærlingen får opplæring i samsvar med læreplan sikre at lærekontrakt opprettes, underskrives og sendes fylkeskommunen når læreforholdet starter sørge for god variasjon og progresjon i opplæringen planlegge og sikre gjennomføring av eventuelle teorikrav i læretiden koordinere opplæringen tilrettelegge og påse at halvårsvurdering av lærling utføres av instruktør følge opp lærlingens instruktør/er melde opp og tilrettelegge for fag-, svenne- eller kompetanseprøve Faglig leder har det pedagogiske ansvar for opplæringen. Godkjenningen som lærebedrift er knyttet til faglig leder og produksjon/måloppnåelse. Faglig leder = pedagogisk leder med ansvar og må ha rom og ressurser for å ivareta oppgaven. §4-3 – side 13 Faglig leder §4-4 – side 13 Plan for opplæringa Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

17 Faglig leders ansvar Har kontakt og samarbeider med videregående skole/ fylkeskommunen om eks mottak av elever i faget YFF Rapportere I de tilfeller der lærlingen er knyttet til et opplæringskontor, samarbeider faglig leder med opplæringskontor om oppgavene I små bedrifter kan daglig leder, faglig leder og instruktør være samme person Samarbeide med opplæringskontor dersom medlem Tilpasset læreplan for lærekandidater ev praksisbrev - gjennomgås jevnlig Rapportering peker mot § 4-7 – naturlig at rapportering skjer i samarbeid med daglig leder Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

18 Instruktøren Lærebedriften skal ha en eller flere instruktører (fagarbeideren) som står for opplæringen Instruktøren må kjenne læreplanen for faget godt og skal være en rollemodell og støttespiller for læringen Instruktøren gjennomfører halvårsvurderingen og må ha kunnskap om hva som fremmer god fagopplæring. Daglig- og faglig leder må påse at de beste rollemodellene brukes som instruktører, stimulere og gi rom for å utvikle pedagogiske ferdigheter. Instruktøren – «beste fagarbeider med de beste genene». Instruktøransvaret er beskrevet i forskriften §§ c3-11, 3.14 og 4.9 Bør opplæring av lærlinger formaliseres i en fagarbeiders stillingsbeskrivelse ? Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

19 Instruktørens oppgaver
Gi opplæring i henhold til læreplan og interne plan i bedriften Gi varierte arbeidsoppgaver – utfordre, tilpasse, progresjon Veilede, instruere og støtte Dokumentere opplæringen Motivere til lærlingens medvirkning, innsats og faglig refleksjon Gi jevnlig (løpende og daglige) tilbakemeldinger - underveisvurdering Gjennomføre formelle og halvårlige vurderingssamtaler med lærlingen Melde avvik til faglig leder Legge til rette for sikkerhet, trivsel og læringsmiljø Læreplan og intern plan – en veileder og redskap for opplæring Lærlingens medvirkning vs ansvar for egen læring – bruk av dokumentasjonsverktøy for gjennomført arbeid/opplæring Avdekke gjenstående opplæring Hvordan utfordre til faglig refleksjon – skape læring Uformelle tilbakemeldinger hver dag/hele tiden (muntlig) – vs formelle og systematiske tilbakemeldinger (muntlig og skriftlig) Gå inn i vurderingskap i forskriften – kap. 3 Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

20 Representant for de ansatte
Lærebedriften skal ha «representant for de ansatte» Representanten velges av og blant de ansatte Ingen formelle krav til utdanning, men en forutsetning at tilsynsrepresentanten kjenner faget så godt at de kan vurdere og følge fremgangen i opplæringen Representant for de ansatte skal jevnlig og sammen med faglig leder se til at bedriften følger pliktene etter lov- og forskrift, herunder: læreplan for faget og bedriftens interne plan for opplæring godt læringsmiljø HMS Opplæringslova; §4-7 gir pålegg om representant for de ansatte. Skal jevnlig sammen med faglig leder før tilsyn med at lærebedriften følger pliktene … Kan være en tillitsvalgt, verneombud eller en som bare har dette ansvaret. Tilsynet er først og fremst på systemnivå, og ikke spesielt knyttet til den enkelte lærling. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

21 Rapportering Lærebedriften skal årlig rapportere til fylkeskommunen om opplæringen av lærlinger. Informere «oppdragsgiver» - fylkeskommunen Faglig refleksjon om egen praksis i bedriften Vurdere tiltak og iverksette forbedringer Vurdere behov for hjelp og kompetanseutvikling Opplæringslova; §4-7 gir pålegg om rapportering. Informere – lærebedriften er en del av vgo – vg3. Faglig refleksjon – vurdere egen opplæringspraksis og behovet for tiltak Behov – hjelp fra FK eller andre eks OK Alle bedrifter svarer etter henvendelse. Svarvinduet – senhøsten, nov og des Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

22 Tenk gjennom hvert av punktene for din bedrifts opplæringsvirksomhet
Ansvar, roller og oppgaver Holdninger, ferdigheter, kompetanse Rammene bedriften har lagt for opplæringen Oppnåelige mål vs utfordrende nok Tilstrekkelig variasjonen i arbeidsoppgaver Kvalitet på lærlingens arbeid – hvordan vurdere? Hensyn til bedriftens og lærlingens forutsetninger Hvordan er oppfølgingen – dokumentere opplæring og vurdering Avdekke svakheter og forbedre Denne plansjen peker på vurderingspunkter den enkelte lærebedrift bør vurdere seg selv i lys av. Listen er ikke fasit eller uttømmende, men eksempler på kontrollpunkter Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

23 Den gode lærebedriften – fagarbeidere i verdensklassen !
Forankrer fagopplæring i strategi, ledelse og arbeidsmiljø Er bevisst på hva det innebærer å ha lærling Har rutiner for mottak av lærlinger Planlegger, tilrettelegger og dokumenterer opplæringen Setter av ressurser til å følge opp lærlinger - vurdering underveis Involverer lærlingen i planlegging og vurdering av egen opplæring – ansvar for egen læring Tilrettelegger og kontrollerer et godt arbeids- og læringsmiljø Vurderer kvaliteten og forbedrer løpende Denne listen kan benyttes som en sjekkliste over aktuelle fokusområder i lære bedriften. Den gode lærebedriften er trolig den gode bedriften for alle ansatte! Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

24 Informasjon fra Utdanningsavdelingen
Nettside: velg deretter «opplæring i bedrift» Kurstilbud: Instruktøropplæring Utdanning.no I Mosjøen fikk vi bare åpnet siden og vist «knappene» for fagopplæring. Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift

25 Kursevaluering Tenk igjennom og gi en kort tilbakemelding på følgende:
1. Nytteverdien for deg. Har kurset gitt deg svar på det du ønsket ? 2. Andre tilbakemeldinger I Mosjøen stilte vi spørsmål om fornøydhet og forbedringer. Vi fikk tilbakemelding om at enda meir av tiden kunne vært brukt i lov og forskrift knyttet til gjennomgang av bildene. Viktig at man kommer seg relativt raskt gjennom bildene frem til bilde 11.

26 Takk for deltakelsen og lykke til med ditt arbeid for å heve kvaliteten på opplæringen i bedriften! God fagopplæring gir gode fagarbeidere!


Laste ned ppt "Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google