Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Advertisements

Dagsorden for møtet 1.Bakgrunnen for møterunden 2.Hva skjer framover 3.Kort om kvalitetssystemet ved HiST – Kvalitetskartet – Ansvarsforhold – Roller 4.De.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen.
Velkommen til AITeL årsmøte 2011 Oppdal 24. – 25. mars 2011.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AHS Antall studenter: 135.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AFT Antall studenter: 140.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Undervisnings- og vurderingsformer
KONGSVINGER KOMMUNE.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Informasjon til FAU
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Aksjonsliste 2006 Avklare hvordan beregning av gjennomsnittskarakter beregnes i FS. (May) Lage 5-6 maler for emnebeskrivelser. (Geir Ove og Else) Lage.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Studiebarometeret
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Å arbeide i studiegruppe:
Studentundersøkelsen 2011
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Norsk e-helsebarometer 2017
Valgfag innsats for andre
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
ALLE SKAL UT.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Kandidatundersøkelsen 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Oppfølging av Høstrapporten
We serve.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Høstrapport – tall og statistikk
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 Årsmøte Oppdal 25.03.2011 Else Lervik

Inntakskvalitetsundersøkelsen Kjøres hver høst for årets 1.klassinger Sammenlignbare resultater 2008-2009-2010 Administreres av TNS Gallup Vedlagt i permen Rapport med analyse, der resultatene er brutt ned på avdeling Detaljresultater for AITeL I tillegg er følgende tilgjengelig Detaljresultater på studieprogramnivå (regneark) Krysstabeller etter avdeling Tabellgrunnlag for rapporten http://aitel.hist.no/adm/kvalitetssystem/ Svarprosent AITeL 2010: 44 (88 av 199), HiST: 40 2009: 40% 2008: 31% Feilmargin i AITeL-resultatene ±0,2 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Svarene fra AITeL fordeler seg slik Dataingeniør 30 svar Drift 18 svar IT-støttet bedriftsutvikling 28 svar Informasjonsbehandling 12 svar Mange spørsmål ikke relevante, S. A. har bestemt at de ikke deltar i HiST-undersøkelsene Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Studiekvalitetsbegrepet Inntakskvalitet Aktiviteter og prosesser fra man søker om studieplass til man har blitt student Læringsutbytte Sluttresultatet i form av læring (Implementering av NKR fra studieåret 2012/2013) Undervisningskvalitet Sammenheng læringsutbytte – undervisnings- og vurderingsformer Forskningsbasert utdanning Pedagogisk kvalitet Studieplanene Ressurser og læringsmiljø Studiekvalitetsundersøkelsen pågår i disse dager og dekker de øvrige dimensjonene, hittil: svarprosent 23, svarene fordeler seg slik: 40% IT-støttet, 30% ingeniør, 29% drift. 62% fra 2.året, 37% fra 3.året.

Hva omfattes av begrepet inntakskvalitet? Markedsføring/rekruttering og opptak Måles med denne spørreundersøkelsen Mottak av nye studenter og deres oppstart av første studieår Søkerens forkunnskaper og forutsetninger Antall kvalifiserte førstevalgssøkere (1,1) Gjennomsnittlig karakternivå frammøtte studenter (3,6 – 4,0) Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011 Hovedfunn fra undersøkelsen, HiST-nivå Skala fra 1 (”svært dårlig”) til 5 (”svært bra”), score ≤ 3,5 – utgangspunkt for å vurdere tiltak De fleste studenter er tilfredse med inntaket på de fleste områder Oppstarten alt i alt får score 4,0 (se tabell) Av 60 indikatorer peker 17 (28%) i retning av tiltak, 15 av disse scorer 3,3 eller høyere. Forbedring fra 2008 (41 %) og 2009 (38%). Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Hovedfunn fra undersøkelsen, HiST-nivå, forts. To forhold peker seg ut for tiltak, i år som tidligere år, på HiST-nivå og på AITeL-nivå: Studentenes forhåndskunnskap om skolen og studiene Mottaket på studieprogrammet Faglig og administrativ informasjon, tildeling av ID-kort, graden av studieforberedelse, StudentWeb, datarom, trådløst nett Åpningsarrangementet i Erkebispegården har forbedringspotensial (sceneprogrammet 3,0 og informasjonsmengden 3,1) De høyeste scorene knyttes til forhold utenfor HiST Førsteinntrykket av Trondheim (4,6) Trondheim som studieby (4,4) I hovedsak små forskjeller mellom avdelingene Størst endring fra i fjor: Økning på ca 0,5 for enkelte Quak-arrangementer og tilgjengelighet til fadder, samt rekrutteringskampanjen Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011 Fra Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2010 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Hvor scorer vi bedre enn HiST-gjennomsnittet? Gjennomføringsprosenten! Motivasjon i valg av studiet Studiets faglige profil og innhold, 35,2% mot 28,6% Anbefalt av venner å studere ved HiST, 13,6% mot 7,9% Studiets sosiale miljø, 9,1% mot 6,6% Mottak på studieprogrammet, totalt 3.8 mot 3.6 Oppstartens studieforberedende bidrag, 3.7 mot 3.4 Tilgang til datarom og lignende, 3.8 mot 3.3 Tilgang til trådløst nettverk, 4.0 mot 3.3 Åpningsarrangementet, fadderordning, Quak Fikk kontakt med fadder, 3.7 mot 3.5 Ble ivaretatt av fadderne, 3.7 mot 3.5 Passe informasjonsmengde, 3.3 mot 3.1 Førsteinntrykket av HiST, 4.4 mot 4.2 Immatrikuleringsfesten, 4,4 mot 4.2 Quak! galla, 4,1 mot 3.7 Vil delta på Quak!2011, 4.0 mot 3.8 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Rom for forbedringer? (Score ≤ 3.5) Tabell 2.19 side 20 (HiST-tall i parentes) Vi er for lite kjent Kjennskap til studiene før opptak, 3.2 (3.3) Studieprogrammet jeg begynte ved, 3.2 (3.4) – lavest av alle Studietilbudene ved HiST, 3.2 (3.4) HiST generelt sett, 3.3 (3.3) Visste på forhånd at HiST hadde utdanningen, 3.2 (3.7) Visste på forhånd at man skulle søke HiST, 2.9 (3.3) – lavest av alle Visste på forhånd hva man skulle studere, 3.7 (4.0) – lavest av alle Info. fra tidligere studenter, studenterfaringer, 3.1 (3.4) – lavest av alle Tildeling av ID-kort, 3.5 (3.9) Oppstartens studieforberedende bidrag, 3.7 (3.4) Drift: 4.3 BABED: 3.7 Ingeniør: 3.3 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011 Kilde til informasjon Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

Gruppeoppgaver – referater http://aitel.hist.no/adm/kvalitetssystem/ Hvordan kan vi øke sannsynligheten for at en student velger oss? Foreslå konkrete endringer på hist.no. Prøv histometeret. Hva med begrepet ”informatikk”? (Detaljer på studieprogramnivå tar andre grupper seg av.) Gruppeleder: Svend Andreas. Hvordan kan vi gjøre ”Oppstartens studieforberedende bidrag” bedre for studentene ved IT-støttet bedriftsutvikling? Foreslå et opplegg som varer 3-5 (?) dager. Gruppeleder: Geir Ove. Hvordan kan vi gjøre ”Oppstartens studieforberedende bidrag” bedre for studentene ved dataingeniørstudiet? Foreslå et opplegg som varer 3-5 (?) dager. Gruppeleder: Else. Vurder innholdet i presentasjonen av drift-studiet (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Vurder navnet på studiet. Gruppeleder: Geir. Vurder innholdet i presentasjonen av dataingeniørstudiet (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Gruppeleder: Tore B. Vurder innholdet i presentasjonen av studiet IT-støttet bedriftsutvikling (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Gruppeleder: Greta. Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011