Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Advertisements

Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
”De vanskelige beslutningene” - eierskifteseminar i Bodø Generasjonsskifte i fiskebåtrederiet Asbjørn Selsbane AS …som endte med fisjon.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Kapittel 19 Operative tiltak.
Lederforventninger (fokus i perioden )
Bærekraftig samfunnsutvikling
Familieråd En for alle, alle for en
Bærekraftig samfunnsutvikling
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
Kreativitet Opplæring
Enhet: Sist oppdatert:
Foreldremøte skolestartere 2018
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Parent Management Training - Oregon)
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kommunikasjon.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Mattias Øhra 2002.
Pilotlegers erfaring med PLO-meldinger
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
VERDENS BESTE VERTSKAP
Overskrift framside.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Posisjonering og differensiering
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Tverrfaglige tema.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere

Produkter og tjenester Mennesker er involvert i tjenester og påvirker merkevareopplevelsen Merkevareopplevelsen skjer i interaksjonen mellom kunde og ansatt Styring og ledelse av ansatte er en viktig del av merkevareledelse

Isfjellet

Innside-ut/ utside-inn Utside-inn-perspektivet starter med kundebehov, og det har som hovedinteressefelt å skape kundeverdi gjennom å styre kundenes forventninger Innside-ut-perspektivet ser derimot problemstillingen litt annerledes, og det har bedriftens ressurser, styrker og kapabiliteter som utgangspunkt. Merkevareledelse er en del av en større forretningsprosess som har som mål å skape en organisasjonskultur som kan levere merkevaren.

Tre perspektiver på merkevareledelse

3 perspektiver på merkevareledelse Ekstern merkevarebygging (bedrift  kunde) Hva lover man kundene? Er de ansatte i stand til å levere løftene? Intern merkevarebygging (bedrift  ansatte) Forstår de ansatte viktigheten av merkeløftene? Hvilken opplæring, trening, kommunikasjon og hvilke ledelsessystemer og strukturer setter de ansatte i stand til å levere på merkeløftet? Har de ansatte tid og myndighet til å levere merkeløftet? Interaktiv merkevarebygging (ansatte  kunde) Hvordan leverer de ansatte merkeløftet i møtet med kundene? Hvordan opplever kundene at leveransen er i tråd med merkeløftet?

Intern merkevareledelse Head : Forstå hva man skal gjøre? Heart : Ville gjøre det? Hands : Gjøre det?

Verdier og visjoner – utgangspunkt for intern merkevareledelse være poengterte og tydelige og lette å kommunisere (ikke for lange) Nilles: «et mini-IKEA nær deg» NSB Gjøvikbanens: «den hyggeligste måten å reise på» være sanne og noe de ansatte kan stå inne for unngå ord/begreper som er tvetydige være fremtidsrettet ikke være for abstrakte, men heller ikke for spesifikke være utfordrende å nå, men ikke helt umulige være relevante for de ansattes daglige arbeid være differensierende mot konkurrenter

Ritz-Carltons personalhåndbok We are Ladies and Gentlemen Serving Ritz-Carltons personalhåndbok

Interaktiv merkevareledelse Intern merkevareledelse må være på plass før man fokuserer på interaktiv merkevareledelse. De ansatte må kjenne til hva de skal gjøre, de må være motiverte til å gjøre det, og de må ha fullmakter til å håndtere kundene på en måte som gir riktig merkevareopplevelse. Møter med kunder handler om mye mer enn den klassiske fysiske dialogen som foregår én til én. Møter med kunder kan vel så gjerne – og i grunn oftere og oftere – være digitale møter i ulike kanaler.

Merkevarehelter

Merkevarehelt: Hva er det? Vedkommende gjør noe ekstra for å levere merkeløftet. Vedkommende forsøker å finne gode løsninger. Vedkommende gjør mer enn hva som er forventet i sin streben etter å levere merkeløftet. Vedkommende tar ansvar og internaliserer merkeløftet i egen jobbutførelse.  En som har skjønt hvordan merkevarer skapes!

Serviceklemma