Synspunkter fra en PhD student

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
NESOs Formannskole klasse / 2014
Veiledning av elever / lærlinger
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Opplæringskontorets hjørne
«Lese og løse oppgaver»
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Presentasjon av hovedprosjekt
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Informasjonsmøte for kommende
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
- reduserer bedriftens sykefravær!
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Virksomhetsplan Voksenåsen Badeballklubb Arbeidsrapport for planen. Virksomhetsplanen vedtas på årsmøtet før den er et formelt gjeldene dokument.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Institutt for pedagogikk Velkommen til Bachelorprogrammet i pedagogikk.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ 2 kommunikasjon. faget Avhandling må ha en tilhørighet til et fag, disiplin kommunisere med faget med fagkonteksten State of art Aktuelle.
Status for sykepleieprofessorenes forskning i Norge - innledning til diskusjon Karen Bjøro, RN, PhD 2. Nestleder Norsk Sykepleierforbund Professorsamling.
Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, november 2016.
Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU
Mandat og rammeverk for evalueringen
Personbrukerundersøkelse 2017
Masterprogram i sykepleie
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Statoils historie Einar Lie
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Forskerutdanningen ved IME
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Forskningsstøtte ved UBA
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Om veiledning av team i læringsnettverk
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Studieseksjonen ved UV
Utskrift av presentasjonen:

Synspunkter fra en PhD student Veilederseminar IVT Synspunkter fra en PhD student Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Vi ønsker ikke en veileder som skriver avhandlingen for oss! Vi ønsker oss en veileder som tråkker opp stien sammen med oss! Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Innhold Veilederstil Veilederstil Fremdrift i prosjekt Kunnskap Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Veilederstil Varierer veldig Fra å se veileder ”en gang i året” til at veiler følger opp altfor tett.        21 (4%) Annet   6 (1%) Sjeldnere enn punkt 5         26 (5%) En gang i halvåret                           86 (16%) Hver måned                               102 (19%) Hver andre uke                                      123 (23%) En gang i uka                                                      179 (33%) Flere ganger i uka Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Veilederstil Ett år 219 (40%) To år 126 (23%) Tre år 92 (17%) Fire år Hvor langt har du kommet i studieforløpet? Ett år                                                        219 (40%) To år                                                       126 (23%) Tre år                                                         92 (17%) Fire år                                                       74 (14%) Fem år                                                          17 (3%) Seks år eller mer                                                        14 (3%) Fargeforklaring: Hvor ofte har du kontakt med veileder? Flere ganger i uka      En gang i uka Hver andre uke Hver måned En gang i halvåret Annet Sjeldnere enn punkt 5 Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Innspill til mulig praksis hver 14 dag hvor: status blir gjennomgått resultater og videre fremdrift blir diskutert Stipendiat skriver referat fra hvert møte Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Fremdrift i prosjekt Noen driver stipendiaten ”slavisk” med diktering av hva som skal skje. Andre er ”totalt likegyldig” til hva stipendiaten foretar seg og fremdriften i prosjektet. Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv                                        226 (41%) Veileder   12 (2%) Det går begge veier                                                      307 (56%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd                                                      234 (43%) Fornøyd                                              199 (37%) Delvis fornøyd                   80 (15%) Ikke fornøyd         32 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd                                                      234 (43%) Fornøyd                                                        199 (37%) Delvis fornøyd                                                       79 (15%) Ikke fornøyd                                                      32 (6%) Fargeforklaring: Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv      Veileder Det går begge veier Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Fremdrift i prosjekt Viktig med toveis kommunikasjon. Begge parter må kunne ta initiativ til veiledning/møte. Viktig at veileder kan stille opp/være tilgjengelig ved behov (telefon, e-mail, på kontor) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Kunnskap Variasjon av kunnskap hos veiledere Noen veiledere har stipendiater som jobber innenfor det samme området -> full oversikt over state og the art osv. Andre har engasjert stipendiater i prosjekter som ligger på siden av det veilederen holder på med og har ikke like full oversikt over temaet stipendiaten blir overlatt mer til seg selv i slike tilfeller hvis ikke det er bi-veiledere med i bildet eller andre forskere som kan bidra med kunnskap. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Kunnskap Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd                                                      260 (48%) Fornøyd                                     177 (33%) Delvis fornøyd                72 (13%) Ikke fornøyd         35 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Kunnskap Hvor fornøyd er studenten med veileders kompetanse fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka                                                       178 (33%) En gang i uka                                                      122 (23%) Hver andre uke                                                        102 (19%) Hver måned                                                        86 (16%) En gang i halvåret                                                        26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5                                                       6 (1%) Annet                                                      21 (4%) Fargeforklaring: Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd      Fornøyd Delvis fornøyd Ikke fornøyd Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Kunnskap Hvor er studentens primære forskningsmiljø fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka                                                       179 (33%) En gang i uka                                                         121 (22%) Hver andre uke                                                       102 (19%) Hver måned                                                        86 (16%) En gang i halvåret                                                        26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5                                                       6 (1%) Annet                                                       21 (4%) Fargeforklaring: Hvor er det primære forskningsmiljøet ditt lokalisert? NTNU      Andre forskningsinstitusjoner i Norge Internasjonale forskningsinstitusjoner Eksterne bedrifter Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Kunnskap Viktig at veileder (eller bi-veileder) er fortrolig med problemstillingen til stipendiaten Veileder må ha interesse av problemstillingen og et ønske om å utvikle egen kompetanse innen området Veiledning må være en ønsket jobb fra veileders side og ikke en posisjon som er påtvunget han. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk

Spørsmål? Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk