Synspunkter fra en PhD student Veilederseminar IVT Synspunkter fra en PhD student Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Vi ønsker ikke en veileder som skriver avhandlingen for oss! Vi ønsker oss en veileder som tråkker opp stien sammen med oss! Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Innhold Veilederstil Veilederstil Fremdrift i prosjekt Kunnskap Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Veilederstil Varierer veldig Fra å se veileder ”en gang i året” til at veiler følger opp altfor tett. 21 (4%) Annet 6 (1%) Sjeldnere enn punkt 5 26 (5%) En gang i halvåret 86 (16%) Hver måned 102 (19%) Hver andre uke 123 (23%) En gang i uka 179 (33%) Flere ganger i uka Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Veilederstil Ett år 219 (40%) To år 126 (23%) Tre år 92 (17%) Fire år Hvor langt har du kommet i studieforløpet? Ett år 219 (40%) To år 126 (23%) Tre år 92 (17%) Fire år 74 (14%) Fem år 17 (3%) Seks år eller mer 14 (3%) Fargeforklaring: Hvor ofte har du kontakt med veileder? Flere ganger i uka En gang i uka Hver andre uke Hver måned En gang i halvåret Annet Sjeldnere enn punkt 5 Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Innspill til mulig praksis hver 14 dag hvor: status blir gjennomgått resultater og videre fremdrift blir diskutert Stipendiat skriver referat fra hvert møte Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Fremdrift i prosjekt Noen driver stipendiaten ”slavisk” med diktering av hva som skal skje. Andre er ”totalt likegyldig” til hva stipendiaten foretar seg og fremdriften i prosjektet. Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv 226 (41%) Veileder 12 (2%) Det går begge veier 307 (56%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd 234 (43%) Fornøyd 199 (37%) Delvis fornøyd 80 (15%) Ikke fornøyd 32 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Fremdrift i prosjekt Hvor fornøyd er du med din veileders / dine veilederes tilgjengelighet? Veldig fornøyd 234 (43%) Fornøyd 199 (37%) Delvis fornøyd 79 (15%) Ikke fornøyd 32 (6%) Fargeforklaring: Hvem tar oftest initiativ til veiledning? Jeg selv Veileder Det går begge veier Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Fremdrift i prosjekt Viktig med toveis kommunikasjon. Begge parter må kunne ta initiativ til veiledning/møte. Viktig at veileder kan stille opp/være tilgjengelig ved behov (telefon, e-mail, på kontor) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Kunnskap Variasjon av kunnskap hos veiledere Noen veiledere har stipendiater som jobber innenfor det samme området -> full oversikt over state og the art osv. Andre har engasjert stipendiater i prosjekter som ligger på siden av det veilederen holder på med og har ikke like full oversikt over temaet stipendiaten blir overlatt mer til seg selv i slike tilfeller hvis ikke det er bi-veiledere med i bildet eller andre forskere som kan bidra med kunnskap. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Kunnskap Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd 260 (48%) Fornøyd 177 (33%) Delvis fornøyd 72 (13%) Ikke fornøyd 35 (6%) Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Kunnskap Hvor fornøyd er studenten med veileders kompetanse fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka 178 (33%) En gang i uka 122 (23%) Hver andre uke 102 (19%) Hver måned 86 (16%) En gang i halvåret 26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5 6 (1%) Annet 21 (4%) Fargeforklaring: Hvor fornøyd er du med din(e) veileders / veilederes kompetanse på forskningsfeltet ditt? Veldig fornøyd Fornøyd Delvis fornøyd Ikke fornøyd Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Kunnskap Hvor er studentens primære forskningsmiljø fordelt på veiledningsfrekvens Flere ganger i uka 179 (33%) En gang i uka 121 (22%) Hver andre uke 102 (19%) Hver måned 86 (16%) En gang i halvåret 26 (5%) Sjeldnere enn punkt 5 6 (1%) Annet 21 (4%) Fargeforklaring: Hvor er det primære forskningsmiljøet ditt lokalisert? NTNU Andre forskningsinstitusjoner i Norge Internasjonale forskningsinstitusjoner Eksterne bedrifter Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Kunnskap Viktig at veileder (eller bi-veileder) er fortrolig med problemstillingen til stipendiaten Veileder må ha interesse av problemstillingen og et ønske om å utvikle egen kompetanse innen området Veiledning må være en ønsket jobb fra veileders side og ikke en posisjon som er påtvunget han. Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk
Spørsmål? Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk