Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU
Veiledning av PhD (og MSc) studenter fra en ung (?) forskers perspektiv Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU Veilederseminar Son Spa November 2016 Norwegian University of Life Sciences

2 Om meg PhD: 2001-2005 (IKBM+ Uni. Dundee)
Post docs: (IKBM + Uni. Adelaide) «Forsker»: Fast ansatt på IKBM siden februar 2014 Ingen formell utdannelse innen prosjektledelse eller veiledning («a paradox in science») Veiledning er en viktig del av prosjektledelse når prosjektet inkluderer utdannelse av PhD studenter. Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

3 Min statistikk MSc studenter (11) Som hovedveileder – 11 (9 ferdige)
PhD studenter (13) Som hovedveileder – 3 (1 ferdig) Som medveileder – 10 (2 ferdige) Medveilederansvar kan ofte være misvisende Medveilederansvar er viktig for å lære veiledning (gitt at hovedveileder er kompetent) Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

4 Skriving «hotte» prosjekter og stor konkurranse er en utfordring når man skal lære studenten å skrive vitenskaplige tekster. Skrivekurs er en god ide! Optimalt: la studenten få ufyllende kommentarer til teksten de har skrevet, ikke skriv om teksten for dem. En iterativ og tidkrevende prosess, men gir resultater. Realitet: tidspress gir ofte mye innblanding og omfattende korrektur. Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

5 Tilgjengelighet Veiledning fra distanse er ikke OK
Man må være til stede og alltid ha døren åpen (nesten uansett hva man har på agendaen) Råd som gis til potensielle PhD studenter: Søk deg til gruppe hvor mange har gjennomført PhD og hvor veileder ikke reiser for mye. Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

6 Hastverk kan være lastverk
Dersom PhD prosjektet er «hot» med mye konkuranse og med mange samarbeid innad i gruppa kan fremdriften gå for fort. PhD studenten kan følge seg overkjørt av post docer osv som har mer erfaring og som kan kjøre på et høyere gir. Viktig å definere roller i slike prosjekter og ha progresjonsmøter ofte! Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

7 Veiledningskultur Kulturen man har for veiledning vil videreføres
Snakk om veiledning i gruppa Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

8 Prosjektkoordinering
Store grupper har ofte overlappende prosjekter Dette kan være meget gunstig for PhD studentene som kan være med på mer, lære mer og bygge CV. MEN, PhDen må ha sine egne prosjekter hvor de leder arbeidet og som gir førsteforfatterskap. Her er koordinering viktig – det er lett at overlapp mellom prosjekter kan gi konflikter. Her må veileder være meget overvåken. Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

9 Møter Veiledning krever møter hvor man diskuterer resultater og planlegger fremover. Viktig for å holde øye med fremdrift + studenten føler seg sett og hørt. Bruk møtebok Skriv notater om tolking av resultater og planer man legger fremover for prosjektet/ studenten Det er lett å glemme dersom man har mange jern i ilden Med møtebok kan man kjapt forberede seg til møte ved å lese notatene fra forrige møte Er ukentlige eller bi-ukentlige møter bedre en ad hoc? Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

10 Milepælsplaner og plan B
Tidsbegrensinger er tøffere en noen sinne og en 3-årig PhD med 30 vekttall er tøft å gjennomføre. Fjerdeåret er ekstremt lurt å benytte om mulig (lengre tid+ undervisningserfaring) I vanskelige prosjekter er det viktig å ha milepælsplaner og en eller to plan B forsøk. Plan B forsøk: noe som er enkelt å gjennomføre (for eksempel noe komparativt) og som lett lar seg skrive ned som en publikasjon. Ved mye feiling bør man sette en tidsfrist (kunsten å si stopp) Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

11 Avslutningen av doktograden
Uten unntak tar det mer tid å skrive enn det legges opp til. Forbered studenten på dette Vær forberedt på å selv trå til i innspurten Prioriter riktig (fullføre avhandling, kontra langt siste paper) Studenten bør unngå kurs i den siste halve (hele?) året – dette blir gjerne et stort stressmoment når man innser at man har tiden av veien) Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences

12 Takk for meg! Spørsmål og kommentarer er velkomne.
Veilederseminar Son Spa 2016 Norwegian University of Life Sciences


Laste ned ppt "Gustav Vaaje-Kolstad, IKBM, NMBU"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google