Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Motivasjon.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
En lærende organisasjon?
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
En merkavare i endring…
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Kvalitetskommuneprogrammet
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Fylkesseksjonskonferanse i Oslo 13.februar 2009 Seksjon helse og sosial v/Signe Hananger, avd leder.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
OMSTILLINGER – Hva koster de? – Hva krever de? Asplan Analyse, 27. september 2005.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Kvalitetskommuneprogrammet
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Hvordan lese rapportene
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
1 Kommunikasjon.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
10-faktor Medarbeiderundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan? En sektor som står overfor store utfordringer framover Kvalitet blir til i møtet mellom brukeren og tjenesteyter Fordrer medarbeidere som er trygge på seg selv og sin kompetanse og kan ta avgjørelser i situasjonen Hvordan organisasjonen som helhet kan bidra til medarbeidernes utvikling? Gjensidige forventninger

En myndiggjort medarbeider: Har reell medvirkning og innflytelse Agerer i et arbeidsmiljø preget av tillit, trygghet, trivsel og toleranse, med en åpen og inkluderende kommunikasjon Opplever høyt faglig fokus på arbeidsplassen og har god mulighet til kompetanseutvikling Tar initiativ og ansvar, og er bevisst egne kvaliteter Har en inkluderende, støttende og tydelig leder

Viktige tiltak for myndiggjøring Inkluderende fellesskap faglig og sosialt Arbeidsmiljøtiltak som fremmer et trygt, trivelig og tolerant arbeidsmiljø Kompetanseutvikling – faglig utvikling Refleksjonsgrupper – fokus på kvalitet Ønsketurnus – innflytelse på arbeidstiden Faglig utvikling kombinert med personlig ivaretakelse gir resultater

Hva skal til for å lykkes? Fokus på de ansattes relasjonelle forhold Små skritt slik at hele organisasjonen kan følge med prosessen Kontinuerlig oppmerksomhet på hvilken retning man ønsker å gå i Reell medvirkning – individuelt og kollektivt gir forankring blant de ansatte Tilretteleggende ledelse som oppmuntrer og holder fokus Ansvar følger myndighet og kompetanse

Effekter av myndiggjøring Fornøyde og engasjerte medarbeidere Lavere sykefravær og turnover En veldreven organisasjon En dynamisk og fleksibel organisasjon Høyere kompetansenivå og faglig fokus En tjeneste som tilpasses behovene Bedre kvalitet på tjenesten som gis