MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
En presentasjon av Elvis Presley
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
W IENERKLASSISISMEN Mål: Diskutere særtrekk ved kunstmusikk. Gjenkjenne og benevne forskjellige instrumenter. Gjøre rede for hvordan musikken gjenspeiler.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
En introduksjon.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Kvalifikasjonsrammeverket
KDL – ny struktur og innhold
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Velkommen!.
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Glede gjennom mestring
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
VELKOMMEN TIL VALG AV PROGRAMFAG November 2015
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Innspill til programrådsmøte
Foreldremøte nye 8.trinn
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
FAGVALG EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Modul 3 – Intensiv opplæring
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN 1 av 13 fag som har felles helhetlige mål 1 time pr uke i 10 år Musisere, komponere, lytte Lærerkompetansen? Krav om 30 stp for å undervise 8-10.trinn Ingen krav for å undervise på 1-7.trinn

Læreplanens generelle del Det meningssøkende mennesket Det skapende mennesket Det arbeidende mennesket Det allmenndannede mennesket Det samarbeidende mennesket Det miljøbevisste mennesket Det integrerte mennesket

Etter 7. årstrinn Musisere Mål for opplæringen er at eleven skal kunne oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering synge unisont og flerstemt i gruppe med vekt på intonasjon, klang og uttrykk beherske enkelt melodispill etter gehør og enkle harmoniske og rytmiske akkompagnement framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid beherske noen norske danser og danser fra andre land delta i framføring med sang, spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår Komponere improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i enkle rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre uttrykke egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser og dans lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonene komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy Lytte gjenkjenne musikk fra historiske hovedepoker i kunstmusikken diskutere særtrekk ved kunstmusikk, norsk og samisk folkemusikk, folkemusikk fra andre land og rytmisk musikk gi uttrykk for opplevelser i møte med verker av sentrale komponister fra kunstmusikken Gjenkjenne klangen og benevne de ulike instrumentgruppene samtale om hvordan musikk både er et kunstnerisk uttrykk og en kommersiell vare gi uttrykk for egne vurderinger om hvordan musikkens bruk og funksjon har endret seg gjennom tidene

Kompetansen blant musikklærere i skolen (SSB2014)

Grunnskolen i utvikling Ludvigsenutvalget Stortingsmelding 28 Ny 5-årig lærerutdanning Nye nasjonale rammeplaner for lærerutdanning Nye nasjonale retningslinjer for lærerutdanning

Ludvigsen-utvalget: Kompetansemålene ble under Kunnskapsløftet utformet med få sosiale og affektive dimensjoner. Ønsker et bredere kompetansebegrep som inkluderer både kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle sider ved elevenes læring. Vektlegger betydningen av dybdelæring, metakognisjon og selvregulert læring og sosiale og emosjonelle kompetanser.

Stortingsmelding 28 De praktiske og estetiske fagene er blitt mer teoretisk etter innføringen av Kunnskapsløftet Departementet ønsker å bidra til å styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen Det kreves spesiell fagkunnskap hos lærere i disse fagene, og det bør legges til rette med spesialrom, verksteder og utstyr. Fagene skal ikke være pustehull/fritid. Elementer fra praktiske og estetiske fag kan også anvendes som del av faginnlæringen på andre fagområder. Departementet vurderer praktisk-estetiske fag som eksamensfag.

5-årig master som grunnskolelærerutdanning Integrert profesjonsutdanning Tverrfaglig Ett studieretningsfag Praksis

5GLU 1-7 Master i skolefag MA-oppgave (30 stp) MA-emne (metode) Praksis 5. år Vår MA-oppgave (30 stp) Ingen Høst MA-emne (metode) MA-emne 30 dager 4.år PEL NO/MA/Fag A/(Fag B NO/MA/Fag A/(Fag B) Syklus 2 3.år Vår Fag A/NO/MA/(Fag B) Fag A/NO/MA/(Fag B) (FoU-oppg) 80 dager + 5 dager bhg/skole-overgang Høst Fag B 2.år Norsk Matte PEL Fag A 1.år Syklus 1 1.3-år (GLU 1-7) Undervisningsfag I (60 stp) Undervisningsfag II (30 stp) Undervisningsfag III (30 stp) Undervisningsfag IV (30 stp, ev. fordypning eller skolerelevant) Norsk (30 stp) og matte (30 stp) er obl. fag 30 stp PEL Praksis (80 + 5 dager) 4-5 år (GLU 1-7) Masterfag (90 stp) PEL (30 stp) Praksis (30 dager) Fag A, 60 stp: Nat KH Mus KRLE Eng Samf Krø Fag B, 30 stp: Skolerelevante fag, naturfag, samfunnsfag, KRØ Konsekvenser: Emnevalg før 2. semester og før 5. semester Mulig omvalg av MA-fag senest før 6. semester: Ordinært valg vil skje ila. 2. semester

5GLU 5-10 Master i skolefag MA-oppgave (30 stp) MA-emne (metode) Praksis 5. år Vår MA-oppgave (30 stp) Ingen Høst MA-emne (metode) MA-emne 30 dager 4.år PEL Fag A/NO/MA/(Fag B) Syklus 2 3.år Vår Fag A/NO/MA/(Fag B) Fag A/NO/MA/(Fag B) (FoU-oppg) 80 + 5 dager observasjonspraksis Høst Fag B 2.år PEL Matte / Norsk Fag A 1.år Syklus 1 1.3-år (GLU 5-10) Undervisningsfag I (60 stp) Undervisningsfag II (60 stp) Undervisningsfag III (30 stp, ev. fordypning eller skolerelevant) 30 stp PEL Praksis (80 + 5 dager) Fagvalg i opptaket, 60 stp: Norsk Matte Fag A, 60 stp: Nat KH Mus KRLE Eng Samf Krø Fag B, 30 stp: Skolerelevante fag, naturfag, samfunnsfag, KRØ Konsekvenser: Fag 1 velges i opptaket Emnevalg før 2. semester Mulig omvalg av MA-fag senest før 7. semester: Ordinært valg vil skje ila. 2. semester 4-5 år (GLU 5-10) Masterfag (90 stp) PEL (30 stp) Praksis (30 dager)

GLU-master i musikk GLU-masteren er noe annet enn andre mastere i musikk Ingen opptaksprøve, studenter med ulike bakgrunner Praksisrettet (didaktisk) fokus på undervisningen Tidligere og mer FOU-fokus i utdanningen enn tidligere Praksisrelatert masteroppgave

Valgemner (7,5stp) Høst 4. år: er åpne emner.ved HF MUSV2003: Populærmusikk MUSV2019: Afrika   Nye valgemner (7,5stp): Disse emnene er åpne også for andre musikkstudenter ved NTNU: Musikkteknologisk didaktikk Høst 5. år Musikkdramatikk , produksjon og Høst 5. år Blues-historie Høst 5. år Dans som relasjonell estetikk i skolen Høst 4. år

Konsekvenser av GLU-masteren i musikk At musikkfaget er med på lik linje med andre fag Studentene får bare én mulighet til å velge musikk (vår 1. klasse) Høyere læringstrykk (allerede fra M1 og M2) Bedre musikkfaglig og musikkpedagogisk kompetanse på vei inn i skolen Behov for å styrke musikkfaglig og musikkpedagogisk kompetanse inn i lærerutdanninga Hvor mange studenter får vi??

Konsekvenser i tida Nye muligheter for å løfte musikkfaget. Klarer vi å realisere potensialet?