Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Advertisements

Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kommunen som arbeidsgiver
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
KS Folkevalgtprogram Adferd og omdømme Noen generelle lover Kurt Orre.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte i Rana kommune Vedtatt av kommunestyret i sak 10/15, Veileder - hjelp til å ta de riktige valgene.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Lederforventninger (fokus i perioden )
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Asker kommune – mer enn en jobb
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til August 2017.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Valgfag innsats for andre
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kapittel 1 SAMSPILL.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune Informasjon fra personalavdelingen

Personalavdelingen er til for dere. Ta gjerne kontakt med: Linn Thon Marte Hollerud Anne Presterud Ambjørg Flaata

Noen tall fra 2016 Antall ansatte - 1184 Antall årsverk – 925 % andel kvinner – 81 % % andel menn – 19 % Antall ansatte i deltid : 645 - hovedtyngden er kvinner Nærværsprosent for 2016 er 93 % Antall lærlinger i 2016 er 16. Vi ønsker å øke dette til 27 i 2017

Plattformer - reglementer Lønnspolitisk plattform Ansettelsesreglement Arbeidsreglement Permisjonsreglement Fleksitidsreglement Varsling Forsikringsordninger Lokal personalhåndbok finner du på ansattportalen

Arbeidsgiverpolitikk - verdier Samhandlende og romslig Nyskapende og modig

”I Modum strekker vi oss lenger” Arbeidsgiverpolitikkens kjerne kan defineres som de handlinger, holdninger og verdier som arbeidsgiver står for og praktiserer ovenfor medarbeiderne hver dag. Modum kommune er en lavinntektskommune med høye ambisjoner for de tjenestene vi tilbyr våre innbyggere. For å kunne innfri ambisjonene er det viktig med en sjenerøs, tydelig og inspirerende ledelse på alle nivåer. Samtidig må vi forvente medarbeidere som er positive og kreative og villige til å strekke seg langt for å møte innbyggernes behov og sammen med lederne gi Modum kommune et godt omdømme.

Arbeidsgiverpolitikken skal bygge på å: Samhandle og skape relasjoner Dele kunnskap, erfaring og ny praksis Fremme trygghet, gjensidig tillit og respekt Ha åpen kommunikasjon og gode dialoger Sikre god fagkompetanse på rett plass Fremme kreativitet og ha rom for nye ideer Tilrettelegge for personlig utvikling og karrieremuligheter Ha et mangfold og åpenhet for ulikheter Fremme likeverd

Arbeidsgiverpolitikken: Er et felles verdidokument for folkevalgte, ledere, medarbeidere og tillitsvalgte Er de handlinger, holdninger og verdier som arbeidsgiver praktiserer i sitt forhold til medarbeiderne Handler om å gjøre hverandre gode ved å utvikle relasjoner og gode samhandlingsmønster Skal sikre at kommunen fremstår som en attraktiv arbeidsgiver for godt kvalifiserte arbeidstakere Skal være et middel for å fremme utvikling og nyskapning, iverksette politiske vedtak, gi riktig kvalitet på tjenesten og sikre effektiv ressursbruk

Våre leder skal: Modum kommune skal ha et helhetlig lederskap der det er godt samspill mellom det politiske og administrative lederskapet. Det administrative lederskapet må samarbeide på tvers, og utøve medbestemmelse. Lederne må gå foran og være kulturbærere, fremme kommunens verdigrunnlag og sikre at politiske vedtak blir utført til beste for innbyggerne. Stimulere til felles refleksjon, kunnskapsdeling, ny kunnskap og etablering av ny praksis Utfordre og motivere gjennom aktivt å invitere medarbeidere og tillitsvalgte til diskusjon og dialog om utfordringer, muligheter, mål og verdier Gi anerkjennelse Være tydelig på forventninger, rammer og mål og være beslutningsdyktig Sørge for at Modum kommune er en lærende organisasjon med rom for å prøve ut nye ideer

Vi ønsker oss av dere medarbeidere: Bidrar aktivt til et godt arbeidsmiljø Får og riper muligheten til å arbeide selvstendig på sine fagområder Er myndiggjort gjennom delegering og tillit Evner å se helhet og tar i bruk sine kunnskaper til kommunens beste Er motiverte, engasjerte og tar initiativ til utvikling Kjenner sitt samfunnsansvar og forvalter lov- og avtaleverk på en korrekt måte Tar ansvar for egen læring, personlig utvikling og deler kompetanse med andre Bidrar til god dialog på og mellom alle nivå Foretar en kontinuerlig vurdering av om det de gjør er best, sett i forhold til mål, etikk og ressursbruk

Rettigheter og plikter Arbeidstakere har rett på arbeidskontrakt som er i tråd med arbeidsmiljøloven og partsbestemte avtaler (HTA/HA) Arbeidstakere har rett på lønn etter tariff og gjeldende bestemmelser Arbeidstakere har rett til å organisere seg eller stå utenfor arbeidstakerorganisasjonene Arbeidstakere har krav på tilstrekkelig opplæring Arbeidstakere har krav på lønn ved sykdom Arbeidstakere har krav på et forsvarlig arbeidsmiljø Arbeidstakere plikter å utføre jobben på best mulig måte Arbeidstakere plikter å overholde arbeidsreglementer og arbeidsinstrukser Arbeidstakere plikter å melde fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen eller i forhold til kvaliteten på tjenestene Arbeidstakere plikter å medvirke ved sykdom slik at fraværet blir så kort som mulig og at tilrettelegging er mulig Arbeidstakere plikter å overholde kommunens etiske retningslinjer og ha et bevisst forhold til dette

Etiske retningslinjer for folkevalgte og ansatte i Modum Kommune Målet med retningslinjene er å fremme holdninger og praksis som gjør at kommunen kjennetegnes av åpenhet, respekt, redelighet, likebehandling, lojalitet og kompetanse. De etiske retningslinjene skal: Fremme bevissthet omkring etiske tema/etisk refleksjon Bidra til å styrke kommunens tillit og omdømme Klargjøre hva som er god praksis Avklare forventninger både til oss selv og våre samarbeidspartnere

Punkter i etiske retningslinjer Menneskeverd og grunnleggende holdninger Innbyggerne i fokus Åpenhet og taushetsplikt Ytringsfrihet Uttalelser på vegne av kommunen Varsling Integritet og omdømme Lojalitet Habilitet Forretningsetiske retningslinjer Innkjøp og innkjøpsprosedyrer Bruk av kommunens eiendeler/verdier Bruk av PC, nettbrett og mobil Gaver og andre fordeler Når vi er i tvil – etisk refleksjon