«Å bygge nye Asker kommune»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Advertisements

Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Arbeidsforholdene i kino v/Sølvi Gjerdal Thomassen, Kompetansesenteret i Stavanger Kulturkonferanse – De syv ” fete” kulturårene? Hva med de.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Rapport: Å ville utvikle skolen
KS Folkevalgtprogram Knutepunkt Sørlandet
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
DRØFTINGSFORUM
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Regionreformen – status og veien videre
Utkast til omstillingsavtalen Korleis oppnå reell samskaping? – tema for dagen.
Velkommen til ordførers møte med brukerrådslederne 25. januar 2018
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Hva består bystyresystemet av ?
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Status i programmet nye Kristiansand
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Status i programmet nye Kristiansand
Status i programmet nye Kristiansand
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Informasjonsmøter for ansatte
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Konsept regionalutvikling
Navn og dato slik: Navn Navnesen, 2. mars 2011
Utredningsgruppe samferdsel
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

«Å bygge nye Asker kommune» Fellesnemnda 10 mars 2017

1

2

3. Administrative prosjekter Fellesnemnda Prosjektrådmann Programleder Programkontor A1/1 Administra-sjon og ledelse Prosjektleder: XX A1/2 Oppvekst, undervisning, kunnskap Prosjektleder: XX A1/3 Helse, sosial, omsorg Prosjektleder: XX A1/4 Kultur, idrett, frivillighet Prosjektleder: XX A1/5 Klima, miljø, tekniske tjenester Prosjektleder: XX A3 Kommunika-sjon Gjennomføres i linjen A4 Digitalisering Prosjektleder: Ragnar Husum A5 Økonomisk politikk Gjennomføres i linjen A6 Eiendom Prosjektleder: XX

Politisk organisering

Forslag politisk organisering

Oppdragsbeskrivelse: Fellesnemnda behandlet 10. februar 2017 sak om prinsipper for overordnet politisk struktur (sak 07/17). Med bakgrunn i fellesnemndas vedtak i saken, skal prosjektet utrede og foreslå politisk organisering og struktur for nye Asker.   Delprosjektet skal særlig vurdere følgende områder: Vurdering av gjennomgående representasjon. Klagesaksbehandling etter plan - og bygningsloven. Lovpålagte utvalg, underutvalg og arbeidsutvalg.   Delegering av myndighet fra kommunestyret. Nærdemokratiske ordninger. Ulike former for representativ innbyggerdeltakelse.  Folkevalgtes arbeidsvilkår, herunder reglement for godtgjøring.

Kultur, identitet og symboler P2 Kultur, identitet og symboler

Oppdragsbeskrivelse : Fellesnemnda vedtok 28. oktober 2016 sak om kommunevåpen, ordførerkjede og eventuelle andre symboler for nye Asker kommune (sak 08/16). Med bakgrunn i fellesnemndas vedtak i saken, skal prosjektet utrede, foreslå og gjennomføre prosesser og konkrete leveranser.   I tillegg skal prosjektet bidra til å skape en felles kultur og identitet i nye Asker. Det skal i samarbeid med sivilsamfunnet, organisasjoner og institusjoner utarbeides et felles kultur- og aktivitetsprogram for kommunens innbyggere fra og med 2018. Delprosjektet skal særlig vurdere følgende områder: Utarbeide visjon for nye Asker kommune.  Utarbeide kommunevåpen, ordførerkjede og eventuelle andre symboler. Utarbeide felles kultur- og aktivitetskalender for perioden 2018-2020. Tour of Norway 2017 – samordning av lokale arrangementer.

P3 Kommunevalg 2019

AP1. Kommuneplan

Oppdragsbeskrivelse: Utarbeide en plan for organisering av prosessen, og en strategi for gode medvirkningsprosesser i alle faser av kommuneplanarbeidet.   Utarbeide kunnskapsgrunnlag for kommuneplanarbeidet. Utarbeide rammeverk og metodikk for å sikre ivaretakelse av FNs bærekraftsmål. Utarbeide en felles visjon for nye Asker, i samarbeid med delprosjekt P 2. Utarbeide felles planprogram for nye Asker. Utarbeide samfunnsdelen av kommuneplanen for nye Asker. Utarbeide arealdelen av kommuneplanen for nye Asker. Utarbeide en strategi for regionalt samarbeid, jf. regionreformen.

AP2. Arbeidsgiver politikk

Oppdragsbeskrivelse: Utarbeide et utfordringsdokument/faktagrunnlag for arbeidsgiverpolitikken.   Utarbeide en arbeidsgiverpolitiskstrategi for den nye kommunen. Arbeidsgiverpolitikken bør blant annet beskrive følgende områder: Visjon og verdier Hovedutfordringer Hovedmål Satsningsområder Etikk og samfunnsansvar Ledelse og medarbeiderskap Partssamarbeid Arbeidsmiljø og nærværsarbeid – helse, miljø og sikkerhet Rekruttering Kompetanseutvikling Mangfold og inkludering Lønnspolitikk Oppfølging og implementering Omstillingsavtale er allerede utarbeidet. Det er bestilt en ekstern pensjonsutredning, og pensjon kommer som egen sak til behandling i fellesnemnda. Når det gjelder arbeidet med harmonisering av pensjon, lønn og avtaleverk, vil dette følges opp av det administrative delprosjektet A1/1 Administrasjon og ledelse.

Eierskap og interkommunalt samarbeid

 Oppdragsbeskrivelse Utarbeide et utfordringsdokument/faktagrunnlag for eierskap og samarbeid. Utarbeide en eierskapspolitikk som blant annet bør beskrive: Politisk eierorgan Prinsipper for eierstyring Styresammensetning og godtgjøringer Økonomiske og eventuelle avgifts- og skattemessige forhold Internkontroll og revisjon Etikk og samfunnsansvar Eventuell utbyttepolitikk for selskaper som driver kommersiell virksomhet   Utrede endringer i selskapsstruktur/samarbeid. Kommunene har ulik organisering av den kommunale tjenesteproduksjonen. For tjenester som har en ulik organisering, skal det foretas en gjennomgang med hensyn til fremtidig organisering med virkning fra 2020. Følgende områder er aktuelle: Felles brannvesen (egen brannutredning er bestilt) Eiendom IKT Kommunaltekniske tjenester Kemner Følge opp eventuelle endringer i formelt eierskap knyttet til Brønnøysundregisteret og andre offentlige registre.

Økonomisk politikk og handlingsregler AP4. Økonomisk politikk og handlingsregler

Oppdragsbeskrivelse: Utarbeide en felles økonomisk politikk for nye Asker i tre faser: Gjeldende fra 2018: Utarbeide felles handlingsregler Gjeldende fra 2019: Utarbeide skyggebudsjett Gjeldende fra 2020: Utarbeide budsjett og handlingsprogram for nye Asker Utarbeide sak i juni 2017 med felles handlingsregler for den økonomiske politikken.   Fastsette mål om effektivisering og plan for gevinstrealisering. Fastsette rammer for investeringer, nivå, finansiering og lånegjeldsutvikling. Utarbeide felles økonomi-, finans- og gebyrreglement. Vurdere politisk organisering og oppfølging av området økonomi og finans. Utarbeide felles politisk årshjul for handlingsprogramprosessen.