Selvbilde og identitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Samspill og Samhandling
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Venn kommer av norrønt: Vinr
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Mangfold og fellesskap
Venn kommer av norrønt: Vinr
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Kommunikasjon med Bateson
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Velkommen til et nytt skoleår!
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Mobbing og atferdsproblemer
Transaksjonsmodellen
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påverka av mange forhold geografi sosial status alder venner utdanning kjønn.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
Det gode liv v/ Irene Ludvigsen. Hvor mye er du verd? For mamma/pappa For mamma/pappa For læreren For læreren For vennene For vennene For en ukjent på.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Samarbeid med Shell Gran og Gran IL
Gode venner som hjelper andre
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Samhandling med ungdom
Skole- hjem samarbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Lærerens navn – x. klasse
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
| Mitt og ditt språk.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Med autismespekter i ryggsekken
Utskrift av presentasjonen:

Selvbilde og identitet

Danning av selvbilde Selvbildet vårt utvikler seg i nær sammenheng med de personene vi omgås og hvordan vi oppfatter oss sammen med disse Hvordan vi oppfatter oss selv og utvikler selvbildet kan settes opp slik: Hvordan vi oppfatter oss selv Hvordan vi ønsker å være Hvordan vi velger å stå fram eller presentere oss for andre mennesker

Meads teori om utvikling av selvbildet Måten vi framtrer på er ofte et kompromiss mellom den vi er og den vi ønsker å være Grunnlaget for utvikling av selvbilde må vi søke gjennom samhandling med andre og tolke andres reaksjoner på oss. Vi ”speiler oss” i andre

Signifikante andre Personer i miljøet som vi bryr oss om, som foreldre, søsken, lærere og venner. Deres reaksjoner er viktige i utvikling og justering av selvbildet Vi har en tendens til å oppsøke personer og miljøet som støtter opp om det selvbildet vi allerede har