Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Holdninger til helseforsikring
Økt gjennomføring i vgo
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Rådgiversamling 2. november 2016
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Kort presentasjon av prosjektet
Velkommen til August 2017.
Tverrfaglig uke for LUT
Læringsnettverk for kommuner
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Høstrapport – tall og statistikk
Valgfag innsats for andre
NAV-veiledere i vid. skole
Ved fylkeslege Petter Schou
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Oppfølgingsprosjektet
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Den matematiske samtalen
Organisasjons-utvikling FO 2019
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Rapport Veidekke.
Høstrapport – tall og statistikk
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Presentasjon for Sel kommunestyre
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

INTENSIVTILTAK I MATEMATIKK FOR YRKESFAGELEVER (IMY) En del av «Program for bedre gjennomføring» Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting, Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland fylkeskommuner

KDs utlysning og tildeling av prosjektmidler KDs Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring Spor 1: Systematisere kunnskap, kompetanseutvikling og erfaringsdeling Spor 2: Utprøving av tiltak Spor 2: Randomiserte studier for å studere effekt av tiltak Tiltak som skoleeiere og forskere mener det er grunn til å tro vil ha positiv effekt Tett kobling mellom skoleeiere og forskere KD har innvilget 3 prosjekter i tillegg til vårt prosjekt SSB med Oslo Intensivopplæring i matematikk 8. trinn og vg1 studieforberedende UiB med Hordaland, Nordland, Sogn og Fjordane og Troms Psykososialt læringsmiljø HiOA med Akershus, Aust-Agder, Hedmark, Nord-Trøndelag og Oppland IKO-modellen (identifisering, kartlegging og oppfølging) Prosjektene er fullfinansiert av KD

Bakgrunnen for prosjektet Stort frafall i videregående opplæring Skolene gjennomfører mange tiltak for å hjelpe elevene, men mangler forskningsbasert kunnskap om tiltakene virker Matematikkfaget omtales ofte som et «hengefag» som fører til frafall Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet

Begrunnelse for vårt tiltak Fra forskningen Sterk sammenheng mellom ferdigheter i matematikk og suksess i utdanning Flere studier som benytter eksperimenttilnærming finner kausal effekt av mer matematikkundervisning og suksess i utdanning Ingen andre fag med så tydelig effekter Ingen kausalstudier av tilsvarende utdanning som yrkesfag på videregående nivå Fylkeskommunenes erfaringer Manglende kompetanse og ferdigheter i matematikk vanlig årsak til frafall, spesielt på yrkesfag Matematikk er det største «hengefaget» Ønske om å gi mer mestringsfølelse i faget og gjøre faget mer relevant Har prøvd ulike opplegg med «intensivopplæring», men ikke så målrettet og intensivt som vi foreslår Har erfart at svakt presterende elever kan ha stor nytte av intensivopplæring Tidligere opplegg er ikke veldig grundig evaluert

Innholdet i prosjektet Mål: Gi elevene bedre kompetanse i matematikk Kunnskap, motivasjon, mestring, holdning til faget Varighet: 5 dager med kun matematikkundervisning Tidspunkt: Skoledagene torsdag-fredag og mandag-onsdag rett etter påske Deltakelse: Alle elevene som blir valgt ut skal delta. Dette kommer i stedet for vanlig undervisning disse dagene Målgruppe: Elever med forholdsvis svake prestasjoner i matematikk på teknikk og industriell produksjon (TIP) og helse og oppvekstfag (HO) Deltakere: Alle skolene i Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland

Innholdet i intensivtiltaket Utviklingen av tiltaket gjøres av lærere i de 4 fylkeskommunene og eksterne didaktikere Eksterne fagdidaktikere er Ole Harald Johansen (Utdanningsetaten i Oslo kommune og Matematikksenteret) og Christina Bauck Jensen (NTNU) Ikke bare kortsiktig økt kunnskapsnivå som er viktig, men også motivasjon og å gi elevene mer eierforhold til faget. Det vil bli gjennomført opplæring av lærerne som skal gjennomføre tiltaket Gjennomføring andre termin 2017 og 2018 Halvparten av skolene i de 4 fylkene i 2017 og de andre skolene i 2018 Dette er et 1-læreropplegg (kun en lærer i klasserommet), men 2 lærere kan dele på å gjennomføre tiltaket

Elevene skal gjøre Høst: Vår: Alle elever: Spørreundersøkelse – holdninger til faget, motivasjon, trivsel Alle elever: Prøve i matematikk Vår: Noen elever: Skal ha intensivundervisningen Elever som presterer svakt i faget på TIP og HO Halvparten av skolene blir trukket ut tilfeldig til å gjennomføre intensivundervisningen Alle elever: Ny spørreundersøkelse Alle elever: Ny prøve i matematikk Noen få elever: Intervju

Lærerne skal gjøre Alle lærerne som underviser matematikk på yrkesfag: Spørreundersøkelser om implementering og erfaringer med tiltaket Caseundersøkelse/intervju ved et fåtall skoler Utvalget «vanlige» lærere skal gjennomføre intensivtiltaket Prosjektet er fullfinansiert av Kunnskapsdepartementet

Elevgruppe 1/3 av elevene på TIP og HO i de fire fylkene Dette er andelen som i 2015 fikk karakteren 1 eller 2 i vg1 matematikk i de to utdanningsprogrammene Da er ca 1200 elever med i forsøket Det gjennomføres en test i høst (pre-test). Tredjedelen av elevene som gjør det svakest på denne testen inngår i forsøket Dette betyr at det ikke blir samme andel deltakere på hver skole Halvparten av skolene trekkes tilfeldig til å gjennomføre intensivtiltaket våren 2017 (ca. 600 elever) Den andre halvparten av skolene gjennomfører intensivtiltaket våren 2018 (ca. 600 elever)

Samtykke og forskning Tiltaket evalueres Senter for økonomisk forskning ved NTNU og Rambøll Management Consulting Det er nødvendig å koble sammen informasjon om elevene fra ulike kilder Aktuelle data: Svarene på spørreundersøkelsene Resultatene på matematikkprøvene Offentlige registerdata: Kjønn, familiebakgrunn, utdanningsforløp, jobber, mv. All informasjon vil være avidentifisert for forskerne Eleven må samtykke i kobling av data ved å skrive under samtykkeerklæring Dette samtykke kan eleven trekke når som helst uten begrunnelse

Forskningsdesign Randomisert kontrollert design (RCT) Et utvalg tilfeldige skoler gjennomfører tiltaket Resultatene for elevene på disse skolene (tiltaksskolene) sammenlignes med skolene som ikke er trukket ut til å gjennomføre tiltaket dette året (sammenligningsskolene) Det vil bli studert effekt på en rekke ulike resultatmål (Matematikkprestasjoner; Deltakelse, gjennomføring og fullføring; Holdninger til matematikk; Motivasjon for utdanning, m.m.) Kritiske forutsetninger: Alle større skoler med de relevante utdanningsprogrammene deltar Loddtrekning om hvilke skoler som skal gjennomføre tiltaket Skolene som trekkes ut gjennomfører det samme tiltaket Skolene i kontrollgruppen gjennomfører skoleåret som opprinnelig planlagt Det kan ikke gjennomføres tilsvarende tiltak

Takk for oppmerksomheten