Kapittel 19 Operative tiltak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapitel 17: Taktikk og operative tiltak
Advertisements

12. Oppsummering.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
FOLK 2 Kultur og helse – sett fra kulturenheten. Kultur og helse? - ja takk, begge deler! Individuelle behov, individuelle opplevelser av kultur:
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Merkevareplattform Nasjonal Reiseplanlegger 04. September 2015.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Dyreslagene.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Kapittel 7 Merkeassosiasjoner
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kapittel 9: Merkefølelser
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Kapittel 8: Merkeevalueringer
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Evaluering av ”Fritt Fram”
Hvilket planstadie er klubben på?
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Tilbakemeldinger som fremmer læring
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Flere lesere, flere muligheter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Relasjonsmarkedsføring
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Kraljic matrise.
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Analyser – eksterne for valgt kategori
Posisjonering og differensiering
Eksempel på problemformulering
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Tverrfaglige tema.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Eine og Andri på viktig oppdrag
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 19 Operative tiltak

Kapittel 19: Læringsmål Hvorfor bruker vi taktiske virkemidler? Når skal vi bruke taktiske virkemidler? Hvordan kan vareprat (WOM) brukes taktisk?

1. Hvorfor bruke taktiske virkemidler?

Taktiske virkemidler Merkevarebygging er langsiktig Taktiske virkemidler skal oppnå effekt raskt Uforenlig? Nei! Kundenes beslutningsreise: Kjennskap, kunnskap, evaluering, valg, erfaring og gjenkjøp Hvor mange bruker flytende håndsepe Flytende dusjsepe Flytende vaskemiddel? Ny matsjappe åpner rundt hjørnet: Bli kjent Få folk til å prøve Langs denne reisen er det mange anledninger der kundene er mottakelig for påvirkning

Taktiske virkemidler I den grad taktiske virkemidler kan hjelpe fram prosessen frem til prøving eller prøvekjøp kan dette være en integrert del av den langsiktige merkebyggingsplanen For eksempel vil egen produkterfaring ofte være den mest betydningsfulle kilden til sterke, positive og unike merkeassosiasjoner – og taktiske virkemidler kan stimulere til prøving

Målet med tiltaket Hvilket mål har tiltaket? Langs beslutningseisen er det mange delmål som kan oppnås gjennom bruk av taktiske virkemidler Du må være konkret på hva som skal oppnås

2. Bygge kjennskap

Bygge kjennskap Vareprat [buzz marketing] Vareprat kan ofte stimuleres via internet (viral marketing) Innholdet i varepraten må være spennende for forteller og lytter – for at prosessen skal fungere en ny variant av margarinen Soft Flora egner seg neppe lanseringen av Coke Zero benyttet dette i stor stil Det må ikke være for opplagt at det er en kommersiell aktør som står bak og skaper varepraten

Bygge kjennskap Det finnes mange etablerte kommunikasjonskanaler for å etablere merkekjennskap En av de eldste metodene – har blitt ”ny” med inntoget av moderne teknologi: Vareprat

2. Bygge kunnskap/evaluering

Prøving – la kunder prøve merkevaren I mange tilfeller kan kunden ha godt nok kjennskap til merket – men: Det kan være forhold ved merkets kunnskapsassosiasjoner: Kunden kjenner ikke til viktige likhets- eller differensieringspunkter Kunden kan ha feilaktige assosiasjoner knyttet til merket Kunden synes det er for stor risiko ved å prøve merket Taktiske virkemidler egner seg godt til å gi kundene en ’dytt’

Prøving – la kunder prøve merkevaren Mange taktiske virkemidler kan gi kundene en dytt – videre i beslutningsreisen, og overvinne treghet/nøling ”Put the product in the customer’s hands” Kundens treghet/nøling med å prøve merket kan overvinnes, og egen produkterfaring er solid kilde til kunnskap

Prøving – la kunder prøve merkevaren Tiltak som skal bevege kundene videre i en beslutningsprosess må tilpasses til kunden og utfordringen Hva er det helt konkret som skal endres i kundenes bevissthet? Prøving må gi relevant informasjon.

3. Stimulere kjøp / skape relasjon

Prøving/prøvekjøp Mange mulige tiltak –må treffe potensielle kunder – ikke tilfeldige som shopper tilbud Konkurranser Bør være koblet til noe ved merket, ikke løsrevet Rabattkuponger, tilgift, refusjoner Ofte ikke direkte koblet til merket, men incentiv ved siden av merket I tråd med merkets posisjon? Tiltrekke rett kunde? Digitale virkemidler Nettvarder (beacons) – som kobles til data om enkeltkunders informasjonssøk og annonseeksponering – og brukes til å stimulere prøving/kjøp på nært hold Kan være for stor inngripen i kundenes liv

Gjenkjøp/merkjøp Viktig å forstå hvordan tiltaket skal øke kundens verdi ved relasjon App som Meny app tilfører kunder merverdi, slik at relasjonen kan utvikles til lojalitetsløkke

Gjenkjøp/merkjøp Hvis utfordringeringer med gjenkjøp, første kontrollspørsmål: kunden har kjøpt merket, men kjøper ikke igjen – hvorfor? Hvor i merkepyramiden ligger utfordring? Er merket genuint interessant for målgruppen? Lav/uregelmessig gjenkjøp kan tyde på utfordringer på likhets- differensieringspunkter – må løses på dette nivået Tiltak som stimulere merkjøp kan ofte treffe mange som ikke vil fortsette å kjøpe merket

Kap. 19 Oppsummering Du skal nå ha forståelse for at taktiske virkemidler brukes for å oppnå rask effekt på kundens atferd. Du skal nå kunne forklare at for at du skal påvirke kundenes atferd, må taktiske virkemidler først påvirke noe i kundenes bevissthet. Du skal nå kunne forklare hvilke faktorer som bidrar til viral spredning av vareprat. Du skal nå kjenne til at vi bruker taktiske virkemidler for å skape kjennskap hos kunden eller for å overvinne en eller annen form for treghet hos kunden