Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Advertisements

Forebygging av selvmord i akuttpsykiatriske døgnavdelinger - Slik har vi gjort det i Sykehuset i Vestfold HF Martin Hegdahl Magnhild Klingenberg-Liholt.
I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Læringsnettverk i forbedringsarbeid Berit Skjerve, leder Utviklingssenter for hjemmetjenester i Akershus Hege Berntzen, fagkonsulent, Utviklingssenter.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Pasientsikkerhetskampanjen - forebygge overdosedødsfall Pasientsikkerhetskampanjen Forebygging av overdoser Pilotprosjekt Seksjon rus.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Faglig utvikling hos sykepleierne
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Berit Lien seniorrådgiver
Håndtere endringer i organisasjonen
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Framgangsmåte i mobbesaker
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Læringsnettverk og pasientsikkerhet
Om veiledning av team i læringsnettverk
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kompendium for læringsnettverk
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Fysisk og psykisk helse
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av overdosedødsfall

Læringsutbytte Etter å ha deltatt på samlingen vil deltakerne ha kjennskap til: Relevante innsatsområder og tiltak for å redusere pasientskader. Andre klinikeres erfaringer med iverksetting av tiltakene. Suksesskriterier og fallgruver ved iverksetting av forbedringstiltak. Nyttige og konkrete verktøy og teknikker i forbedringsarbeid

l 13.00 – 13.05 Innledning Marie Brudvik, seniorrådgiver, Helsedirektoratet 13.05 – 13.25 Utfordringsbildet og nasjonal overdosestrategi Martin Blindheim, seniorrådgiver, Helsedirektoratet 13.25 - 13.45 Bakgrunn for tiltakspakken og målinger Kari Lossius, klinikkdirektør, Stiftelsen Bergensklinikkene 13.45– 14.30 Slik har vi gjort det hos oss Silje Svarstad, oversykepleier, Stiftelsen Bergensklinikkene 14.30 – 15.00 Pause 15.00 – 16.00 Teamene planlegger implementering

Tiltakspakke «Tiltakene er praksisnære, og oppleves som meningsfylte for personalet og pasientene. Det oppleves som positivt og nyttig å jobbe på tvers av klinikkens avdelinger med tanke på å videreutvikle samarbeid og synergieffekter.» (Sluttrapport)

Målinger driver forbedringer «Det oppleves som svært motiverende å se systematiske resultater og grafer underveis. Det er også av betydning at man kan observere om det er systematiske svikt som man bør gjøre en innsats for å forbedre.» (Sluttrapport)

Alle 20 team 1 pilot Sekretariatet Apredning og implementering i praksis: Pilot Læringsnettverk med team fra hvert HF Spredning internt i Hfet Sekretariatet Ledelsen på det enkelte helseforetak/kommune

Planlegge implementering Det er mange prosjekt og mange tiltak i programmet. Dette er det tenkesettet vi tilstreber; vi må erkjenne at pasientene er utsatt for risiko i et komplekst helsevesen. Denne risikoen må vurderes og ageres på som en del av rutinen. Vi må bygge dette inn i elektroniske hjelpemiddel og sanke automatisert dokumentasjon på hvordan vi makter å gjennomføre risikoreduserende tiltak. Det kan dreie seg i hvilken grad sjekkliste for trygg kirurgi blir brukt ved operasjoner, i hvilken grad unødige urinveiskatetre blir fjernet, i hvilken grad pasienter blir informert om faren for overdose når de har vært rusfrie i avdelingene og så skal ut i samfunnet igjen. Det vi skal gjøre, og det vi tror vi gjør Det vi faktisk gjør

Forankring Hvem skal være med Mål Hvordan vise forbedring Hvordan involvere andre Tiltak Feire seiere Få det inn i eksisterende arbeidsrutiner En pasients og alle involverte i hans kreftforløp. Mange personer er involvert i å innføre små deler av tiltakene. Identifikasjon av disse er viktige. Det er lurt å følge alle boksene i pil linjen

Team Enkle arbeidsoppgaver løses av enkeltmennesker alene Sammensatte arbeidsoppgaver løses av grupper der flere mennesker arbeider sammen Problemer og arbeidsoppgaver der svaret på ingen måter er gitt, løses av team For spesilet intereserte les om Belbin og team oppbygging og tanken

Forklar forskjellene på disse to Forklar forskjellene på disse to. Den enen utelukker ikke den andre men brukes i forskjellige situasjoner. Eksempel???

Tydelig metodikk

Kritiske suksessfaktorer Organiser arbeidet godt Fordel oppgaver Opprett måleansvarlige Vær rause med resultatdeling Fremhev de gode resultatene og deres suksessfaktor Tydelige mål Vær tydelig på at dette handler om å forebygge overdoser/ overdosedødsfall. Hold oversikten Klare ansvarsområder og frister Bli enige om hvordan dere skal jobbe Hva skal leveres av hvem til neste møte Hvor ofte skal dere møtes? 1 gang per uke 1 time eller 2 timer 2. hver uke? Hvordan involvere kolleger? Skape engasjement i avdelingen Snakk om arbeidet. Driv Lobbyvirksomhet

Måleansvarlig Samle data Legge inn i Ta ut grafer Bidra til å videreformidle resultater Ikke Måle, Mål feil ting Måle rette ting men på feil måte Målinger fører ikke alene til forbedring. Det er helt avgjørende at måledataene også studeres og analyseres.

Hvem skal være måleansvarlig? Hvem skal være leder? Hvem skal være måleansvarlig? Hvem må vi involvere for å få dette til å virke i det daglige? Har vi tilstrekkelig lederforankring? Hvordan vil vi som team møtes og arbeide fremover – gjøre avtaler Når skal vi møtes neste gang? Hvordan skal vi frigjøre tid til arbeidet? Hvilke spilleregler skal vi ha i teamet vårt? Teamene arbeider med eget prosjekt:  Hvem må vi ha involvert for å få dette til å virke i det daglige? o Har vi tilstrekkelig lederforankring?  Hvem skal være måleansvarlig?  Hvordan vil vi som team møtes og arbeide fremover – gjøre avtaler o Hvordan skal vi frigjøre tid tilarbeidet?  Fremdriftsplan utarbeides

Tvil aldri på at en liten gruppe bevisste mennesker kan forandre verden, for de er de eneste som har gjort det. (Mead)