Kvalifikasjonsrammeverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Barn som pårørende.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Prosjekt Felles innhold
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Nå er de revidert!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm

Prosessen Bologna-prosessen: Alle land utvikle nasjonale rammeverk som samsvarer med det overordnede europeiske. Ferdig selvsertifiserte innen 2012. Lov om universiteter og høyskoler §3-2: Departementet kan gi forskrift om et nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner og mål for grader og yrkesutdanninger og om institusjonenes adgang til å gi grader og yrkesutdanninger i samarbeid med andre institusjoner.

Arbeidsgruppe Arbeidsgruppe nedsatt desember 2005 Departementet, NOKUT, UHR, NSU, StL (+referansegruppe med bred deltagelse) Mandat å vurdere: behovet for et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning hvilken betydning et rammeverk vil ha hvordan det bør utformes Rapport levert departementet april 2007

Nivåbeskrivelsene Beskrive kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på det aktuelle nivå skal ha. Gradering skjer gjennom karaktersystemet. Ulike beskrivelser for de tre nivåene, men gyldig for alle kandidater uavhengig av fagområde. Kvalifikasjonene beskrives gjennom læringsutbytte heller enn innsatsfaktorer. Må gi dreining i fokus ved institusjonene Kvalifikasjonsrammeverket er kumulativt – forutsettes at læringsutbyttet for nivået under er oppnådd, dvs gjentas ikke på nivået etter Målet er at læringsutbytte for de enkelte kvalifikasjonene er beskrevet på en slik måte at det er enkelt å se sammenhengen mellom de ulike kvalifikasjonene, dvs. bl.a. hva som er de faktiske forskjellene i læringsutbytte mellom de tre ulike nivåene, hav er den reelle forskjellen mellom en bachelorkandidat og en masterkandidat? De har ulikt læringsutbytte, og det er det som er forsøkt beskrevet i nivåbeskivelsene. Eksempler på slike allmenngyldige kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse er å kunne arbeide selvstendig, kunne kommunisere om faglige temaer med andre innenfor fagområdet, kunne kjenne til og bruke relevante metoder for forskning på en selvstendig måte, kunne anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen faglig praksis, beherske relevante faglige verktøy etc. Beskrivelsene er altså ulike for de tre nivåene (bachelor, master og ph.d.), men de skal kunne gi en beskrivelse av læringsutbyttet for alle fagområder innenfor det aktuelle nivåene. Det skal altså være gyldig både for eksempel en bachelorgrad i sykepleie og for en bachelorgrad i historie.

Høring - hovedpunkter og -inntrykk Høringsinstansene i all hovedsak positive til innføringen av et kvalifikasjonsrammeverk. Ser nytten av og fordelen med det. Stor pedagogisk endring ved institusjonene, dette må det gis tid til. Merarbeid ved institusjonene. Viktig å skynde seg langsomt. Fokus på at innføringen i all hovedsak må tas samtidig med institusjonens syklus for revidering av studieplaner og programbeskrivelser

Hovedpunkter og -inntrykk Deskriptorene er for detaljerte. Viktig å finne balansegangen mellom for generelt og for detaljert – usikre på om denne er funnet. Ikke godt nok klargjort om læringsutbyttebeskrivelsene skal være terskel- eller gjennomsnittsverdier. Forholdet mellom rammeplan og rammeverk må avklares. Hva har ”forrang” ved konflikt?

Hovedpunkter og -inntrykk Skal omfatte svært ulike fagområder. Læringsutbyttebeskrivelsene passer dårlig for de utøvende kunst- og musikkutdanningene Kritiske til at ”holdninger” er tatt ut. Savner en deskriptor som sier noe om holdninger knyttet til yrkesutøvelse. Spesielt viktig for profesjonsutdanningene. Bør kunne stilles høyere krav til en kandidat med bachelorgrad. Flere av beskrivelsene i læringsutbyttebeskrivelsene finnes allerede i Kunnskapsløftet.

Hovedpunkter og -inntrykk Hvordan kan det prøves at det totale læringsutbytte er oppnådd? Vanskelig å umiddelbart gjenkjenne progresjon i begrepene ”kjenne til” – ”ha kunnskap om” – ”ha innsikt i”. Forslaget bør gjennomgås nøye med henblikk på hva som kan testes ved vurderingsordninger ved institusjonene Ikke innlysende at noe nødvendigvis er på et høyere nivå enn noe annet.

Hovedpunkter og -inntrykk Det anbefales at terminologi og begrepsbruk gjennomgås så den blir entydig. Tvil om plassering av konkrete deskriptorer og grenseoppgangen mellom for eksempel ”kunnskaper” og ”ferdigheter”. Uheldig at termen ”kompetanse” brukes på ulike nivåer i rammeverket . ”Kompetanse” defineres som kunnskaper, ferdigheter og holdninger i terminologilisten, mens termen ”generell kompetanse” er én av kategoriene for deskriptorer. ”Generell kompetanse” er ikke en god term i denne sammenhengen da den kan indikere en samlet kompetanse.

Oppfølging Fulgt opp høringsuttalelsene Antall læringsutbyttebeskrivelser drastisk redusert Hevet nivået på beskrivelsene I større grad innpasset utøvende kunstutdanning Forsøkt å klargjøre enkelte termer

Oppfølging Fulgt opp høringsuttalelsene Antall læringsutbyttebeskrivelser drastisk redusert Hevet nivået på beskrivelsene Innpasset utøvende kunstutdanning Forsøkt å klargjøre enkelte termer

Oppfølging Prosess Ekstra ”høring” miljøer for utøvende kunstutdanning Møte med styret for stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid ift ph.d.-nivået Forelagt UHRs utdanningsutvalg Ekstra ”høring” UHR før fastsettelse

Prosess Vedtatt og sendt ut 20. mars Videre prosess UHR i samarbeid med NPH og studentorganisasjonene fått i oppdrag å vurdere og utarbeide evt tilleggskvalifikasjoner, høgskolekandidat, allmennlærerutdanning/ faglærerutdanning, erfaringsbasert mastergrad. Frist utgangen av juni Sendes på høring til høsten

Prosess Endelig rammeverk fastsettes utgangen 2009 Institusjonene gis frist t.o.m 2012 med å innføre Selvsertifisering 2013

Fordeler med rammeverk Endring i fokus fra innsats til utbytte, fra undervisning til læring. Får beskrevet hva slags overordnet, faguavhengig kompetanse en kandidat har etter fullført utdanning Gir bedre informasjon til søkere, arbeidsgivere samfunnet generelt om kvalifikasjonene Letter godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene Legger til rette for livslang læring

Forventninger Utgangspunkt: Alle kandidater som fullfører utdanning på det gitte nivå skal ha oppnådd det definerte læringsutbyttet for nivået. Institusjonene selv velge oppfølgingsmåte. Oppfølgingsmåte og behov vil variere med: Institusjonstype Fagområde –sektorrammeverk? Nivå Det nasjonale rammeverket danner et overordnet utgangspunkt. Må så tilpasses hvert enkelt fagområde, institusjon etc. Fagområde – sektorrammeverk?

Forventninger forts. Det meste finnes ved institusjonene i dag – implementeringen i stor grad beskrive dagens situasjon systematisk, ikke alt nytt. Noen elementer vil kunne være nye – ønsket dreining.. ( for eksempel krav om innovasjon og tverrfaglighet phd) Helheten viktig, ikke trekke ut enkeltbeskrivelser fra rammeverket.