ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger til oss som skole:
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
1 UtvalgÅrPrikketSist oppdatert Åndalsnes ungdomsskole og Voksenopplæringssenter Avd ungdomsskole (Høst 2014) Høst
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Spillermøte G april.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Skulestart 2011.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Informasjon til FAU
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Framgangsmåte i mobbesaker
Forbundets etiske retningslinjer
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Presentasjon av Kine Vålbekk
Lekser.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Om vurdering og nye eksamensformer
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016

Hvorfor bør du svare på elevundersøkelsen? Elevundersøkelsen gir deg som elev mulighet til å si hva du mener om læring og trivsel på skolen. Svarene brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen enda bedre. Elevundersøkelsen kan brukes av forskere. Svarene blir offentliggjort på nettsiden ”skoleporten”.

Hvordan gjennomføres Elevundersøkelsen? Det er frivillig for deg å svare på Elevundersøkelsen, men vi håper du vil delta slik at skolen kan bli bedre. Du kan hoppe over spørsmål du ikke ønsker å svare på. Undersøkelsen er anonym.

TRIVSEL Trives du på skolen? Har du noen medelever å være sammen med i friminuttene?

Motivasjon Er du interessert i å lære på skolen? Hvor godt liker du skolearbeidet? Jeg gleder meg til å gå på skolen Prioriterer du å bruke tid på skolearbeidet? Når jeg jobber med skolefag, fortsetter jeg å jobbe selv om deg jeg skal lære er vanskelig

Hjem - skole Hjemme viser de interesse for det jeg gjør på skolen Jeg får god hjelp til leksene mine hjemme Hjemme oppmuntrer de voksne meg i skolearbeidet Hjemme forventer de at jeg gjør så godt jeg kan på skolen

Støtte fra lærerne Opplever du at lærerne: bryr seg om deg? har tro på at du kan gjøre det bra på skolen? behandler deg med respekt? hjelper deg når du har problemer med å forstå arbeidsoppgaver på skolen? Jeg ber læreren om hjelp hvis det er noe jeg ikke får til Læreren hjelper meg slik at jeg forstår det jeg skal lære

Arbeidsforhold og læring Det er god arbeidsro i timene. I klassen min synes vi det er viktig å jobbe godt med skolearbeidet. Mine lærere synes det er greit at vi elever gjør feil fordi vi kan lære av det. Får du nok utfordringer på skolen? Får du lekser som du greier på egen hånd?

Arbeidsforhold og læring (2) Hvor ofte klarer du å gjøre arbeidsoppgaver på skolen på egen hånd? Når læreren går igjennom og forklarer nytt stoff på skolen, hvor ofte forstår du det som læreren skal gjennomgå og forklare?

Arbeidsforhold og læring (3) Jeg synes det vi lærer på skolen er viktig Det meste jeg lærer på skolen, vil jeg få nytte av senere i livet Samme hvilken jobb jeg får, vil det jeg lærer på skolen være nyttig Lærerne forklarer tema og oppgaver slik at jeg forstår hvorfor vi jobber med dem Jeg synes vi jobber med det vi skal lære på forskjellige måter Lærerne legger til rette for at jeg kan bruke praktiske arbeidsmåter (f.eks lage modeller, bruke måleinstrumenter, rollespill, spill og lignende)

Vurdering for læring Forklarer lærerne hva som er målene de de ulike fagene slik at du forstår dem? Forklarer læreren godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt vurderes? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene i halvårsvurderingen i fag? Forteller læreren deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker læreren med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra læreren som du kan bruke til å bli bedre i fagene?

Vurdering for læring (2) Får du være med og foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurderes? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? Jeg får hjelp av lærerne til å tenke igjennom hvordan jeg utvikler meg i faget.

Medvirkning Er dere elever med på å foreslå hvordan dere skal arbeide med fagene? Legger lærerne til rette for at dere elever kan delta i elevrådsarbeid og annet arbeid som tillitsvalgt? Hører skolen på elevenes forslag? Er dere elever med på å lage regler for hvordan dere skal ha det i klassen?

Medvirkning (2) I hvor mange fag får du være med på å velge arbeidsmåter i fagene? Oppmuntrer lærerne til at elevene kan være med å bestemme hvordan dere skal arbeide med fagene?

Regler på skolen Vet du hvilke regler på skolen som gjelder for hvordan dere skal ha det på skolen? De voksne sørger for at vi følger reglene for hvordan vi skal ha det på skolen De voksne på denne skolen reagerer på samme måte hvis elevene bryter reglene

Trygt miljø De voksne på skolen har klare forventninger om hvordan vi elever skal oppføre oss mot hverandre. Reagerer de voksne på skolen når noen sier eller gjør noe ubehagelig/ekkelt mot en elev? I min klasse gjør vi ikke narr av hverandre hvis noen gjør feil. Hvis det er noen som plager meg, så kan jeg snakke med noen i klassen min. Er du fornøyd med skolehelsetjenesten på skolen?

Trygt miljø (2) Med mobbing mener vi: Gjentatt negative handlinger fra en eller flere sammen, mot en elev som kan ha vanskelig for å forsvare seg. Mobbing kan være å kalle en annen stygge ting og erte, holde en annen utenfor, baksnakke eller slå, dytte eller holde fast. Har du blitt mobbet på skolen de siste månedene?

Trygt miljø (3) Er du blitt mobbet av andre elever på skolen på en eller flere av følgende måter: Jeg ble kalt stygge ting og ertet på en sårende måte på skolen. Jeg ble holdt utenfor og baksnakket på skolen. Jeg ble slått, dyttet eller holdt fast på skolen. Har du blitt mobbet digitalt de siste månedene? Har du mobbet andre digitalt?

Utdannings- og yrkesrådgivning Jeg har fått et godt grunnlag for videre valg av utdanning og yrke, så langt på ungdomsskolen

Læring Hvor fornøyd er du med måten dere arbeider på i de følgende fagene: engelsk, kroppsøving, K&H, norsk, mattematikk, samfunnsfag, naturfag, kristendom