Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
- Hovedrolle eller birolle
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalifikasjonsrammeverket
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Seminarundervisning EXFAC03
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Gjennomgang før eksamen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning Veiledningskonferansen i Drammen Torsdag 16.02.2017 Kirsten Sivertsen Worum

Utdanningskvalitet og studentenes læringsmiljø (UiT 2015 ) Formål med kvalitetssystemet: Identifisere god kvalitet, avdekke kvalitetssvikt og bidra til korrigering av sviktende kvalitet Målsetninger for UiTs arbeid med utdanningskvalitet Bruke fleksible og nettstøttede undervisningsformer som sitt viktigste virkemiddel for å gjøre utdanninger tilgjengelig utenfor campusene Undervisningskvalitet omfatter: Det faglige og pedagogiske nivået på og gjennomføringen av undervisningsaktiviteter og veiledning.

Struktur for omvendt undervisning i veilederutdanningen Samlinger 2 . Nettarbeide 3. Arbeidskrav: 4 mappetekster 4. Veiledning på skype på 1. og 3. tekst 5. EVALUERINGER ETTER HVER SAMLING 1. Samling 2. Samling 3. Samling 4. Samling 5. Samling Nettforelesning Nettdiskusjon Nettforelesning Nettdiskusjon Nettforelesning Nettdiskusjon Nettforelesning Nettdiskusjon

Problemstilling og data Type data Dokumentasjon Tekster Evalueringsskjema Studentevalueringer Egne notater fra skypemøter med studenter Observasjoner / dialoger Logg Notater fra dialoger med studenter på samlinger og skypemøter. Faglærerevalueringer fra formelle og uformelle samtaler. Dokumenter Emneplaner – milepælplaner for PED-6325,Strategi dokumenter, UiT 1.) Hvordan beskriver veiledningsstudentene kvalitet relatert til mangfoldet av innhold og aktiviteter i det nettstøttede studietilbudet? 2.) Hvilke «kvaliteter» kan identifiseres i studentevalueringene i veilederutdanningen? 3.) Hvilke «kvalitetssvikt» kan avdekkes i studentevalueringene i veilederutdanning?

Teoretisk rammeverk for studien Bakhtins dialogiske prinsipp: En ytring er aldri isolert, den inngår i en dialog (Bakhtin 2003).En kan ikke forstå et synspunkt «utan den nødvendige relasjonen til andre deltakere i talekommunikasjonen» (Bakhtin 2005s. 9) Epistemologiske tilnærming: Mening skapes gjennom et samspill av ulike «stemmer». Dette gjeld både for skriftlig og muntlig tale (Bakhtin 2005,s.11) «Utdanningskvalitet blir til i møtet mellom studenter og undervisere, mellom undervisere og studenter i mellom» (KD.2016-2017,s.21)

Organisering og struktur på studiet Godt lagt opp slik at vi kan få til å studere ved siden av en hektisk arbeidshverdag. I etterkant skjønner jeg hvor mye jeg har lært av aktivitetene mellom samlingene.

Organisering og struktur på studiet Strukturen på studiet sikrer framdrift ! Det er god struktur på nettsiden og på hele studiet! Nettsiden er uoversiktlig – det er vanskelig å finne fram https://fronter.com/uit/main.phtml

Forelesninger Se forelesningen på nytt når noe er uklart Flott som repetisjon Se forelesningene når det passer Gode forelesninger og relevante tema Får fullstendig ro til konsentrasjon. Flere forelesninger på samlingene Gjerne flere nettforelesninger Forbedre lyden Forelesningene må ikke bli for lang

Nettdiskusjoner Samtalene vi har hatt i kollokviegruppa som forarbeid til nettdiskusjonene har vært interessante og bidratt til å knytte sammen teori og praksis. Seminarene i etterkant har vært et viktig bidrag til utvikling av forståelsen Alt for mye arbeid Utbytte av nettdiskusjonen kan diskuteres i forhold til mengden arbeid

Seminar Seminarene er så relevant, de gir knagger til teori. De bidrar til å skape sammenheng mellom teori og praksis. Engasjerende da det tar opp studentenes spørsmål knyttet til ulik tematikk. Veldig lærerikt å høre andres tanker omkring tema og problemstillinger. Behold den fine ordningen med få studenter og en lærer på seminarene, da snakker alle. Man har fått drøftet forskjellige perspektiv. Skulle hatt mer tid til dette.

Veiledningsøvelser Viktig at vi får praktisert det vi leser om i veiledning. Øvelsene har skapt trygghet i veilederrollen. Veiledning av faglærer under øvelsene gjør at jeg lærer mye! Interessant og lærerikt med konkrete tilbakemeldinger. Skifte av roller er bra! Jeg lærer mye av at det legges inn fokusområder i veiledninga Ønsker enda mer tilbakemelding og deltagelse fra faglærer

Tekstene – arbeidskravene Tekstene har vært gull verdt for å sette seg inn i og få satt ord på egen utvikling og teori, og koble dem sammen. Har lært så mye av å skrive disse tekstene. Veileder har gitt relevante og tydelige tilbakemeldinger, det har hatt stor betydning for læringen. Arbeidskravene har vært faglig lærerike. Gjort meg mer reflektert og bevisst egne styrker /svakheter.

Tekstene – arbeidskravene 4 Har lært mye av tekstene, men synes det har vært for mange 1 2 3

Veiledning på tekster - Skype Det er bra, men utstyret må virke. Kjempenyttig – det bidro til videre utvikling av teksten min. Flott og konstruktiv tilbakemelding . Fantastisk med skype for business. Likte at det var helt konkret på teksten min. «Fikk ikke brukt Skype da vi ikke hadde nødvendig utstyr på jobb». «Har ikke kamera. Kan ikke bruke iPad». «Fikk ikke brukt skype»

Problemstillinger til videre diskusjon 1.) Hvilke kvaliteter bør en etterstrebe i en nettstøttet - fleksibel veilederutdanning? 2.) Hvilke forutsetninger må ligge til grunn for å fremme kvalitet i en nettstøttet – fleksibel veilederutdanning?

Referanser Bakhtin, M.,(2003) Latter og dialog Utvalgte skrifter. Oversatt av Mørch, A.J., Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Bakhtin, M.,(2005) Spørsmålet om talegenrane. Omsett av Slaatelid Rasmus.T. Oslo: Pensumtjeneste A/S Hitching,Tonje,R.,Veum, Aslaug(2015) Diskursanalyse i praksis. I (red.) Hitching,T.,R., Nilsen,A.,B.,& Veum,A. Diskursanalyse i praksis. Metode og analyse. Kristiansand: Høyskoleforlaget Kunnskapsdepartementet (2017) Meld. St. 16 (2016 – 2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning.(Lastet ned 6.02.2017) Slaatelid, R.,T.,(2005) Spørsmålet om talegenrane. Omsett av Slaatelid Rasmus.T. Oslo: Pensumtjeneste A/S UiT (2015) Avdeling for utdanning.(Lastet ned 19.01.2017) https://uit.no/om/enhet/artikkel?p_document_id=356718&p_dimension_id=88200&p_menu=65815