Oppstartshjelp for prosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Advertisements

Veileder for risikovurdering
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Oppstartshjelp for prosjekter i Statoil NSP tema dag Trondheim.
Kvalitativ usikkerhetsidentifikasjon og analyse Idedugnad (workshop)
Oppstartshjelp for prosjekter Eksempel hentet fra Statoil.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Prosjektpresentasjon – Før du starter
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Krav til sikring av personopplysninger
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Faglig utvikling hos sykepleierne
Samarbeid og konflikt.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Samarbeid og medbestemmelse
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Dokumentene i sammenhengen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Realtime analyse brukt til beslutningsstøtte
Foreldreundersøkelsen 2018
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Oppgavene løses kommunevis, eller pr bord dersom kommunen deltar med flere enn 10 personer Velg oppgave 1, 2 eller 3! Disse er sendt ut på e-post med link.
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Klubbutvikling oppfølging
Medarbeiderundersøkelsen 2018/2019
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Nå er vi spente!.
Nytt kommunenummer (og fylkesnummer)
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Utredningsgruppe samferdsel
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Oppstartshjelp for prosjekter Eksempel hentet fra Statoil

Brainstorming sesjon ved prosjektoppstart som ivaretar: 'Kick off' work - shop: Brainstorming sesjon ved prosjektoppstart som ivaretar: 1. Identifisering av 'risk and opportunities' 2. Identifisering av kritiske interessenter (stakeholders) 3. Identifisering av kritiske aktiviteter (plan/beslutninger)

Overordnet mål for work-shop: Sikre forankring av kritiske aktiviteter frem mot neste beslutningspunkt. Identifisere og sikre felles forståelse for 'risk and opportunities' Etablere input til etablering av usikkerhetsregister Etablere input til beslutningsplaner/aksjonsplaner/tiltaksplaner Sikre tidlig identifikajon av kritiske interessenter og aksjoner

Fremgangsmåte: Gjennomføres med 2 fasilitatorer, en som leder seansen og en som 'logger' alle identifikasjoner direkte på PC med 'kanon' Forberedelser: Velge hovedfokus, feks. BOV underlag. Definere målgruppe (KT, Sjefsingeniører, Partnere, Leverandører) Velge eventuelt sekundærfokus Gjennomføring: Introduksjon (rammer) 1. Identifisering vertikal (fagdisipliner) - enkeltvis 2. Identifisering horisontalt (helheten) - gruppe 3. Prioritering ('Top ten'/verstingene) - gruppe 4. Kategorisering - gruppe Rapportering

Deltagere i kick-off workshops: prosjektledelse prosjektmedarbeidere partnere I prosjektet bidragsytere fra basismiljøer (spesialister / ekspertise / støttefunksjoner) bidragsytere fra pågående sammenlignbare prosjekter Alle som deltar må delta aktivt I gjennomføringen av workshopen. Alle kan bringe inn det som er nyttig det være seg formell eller uformell informasjon.

"Top Ten" liste (rettet mot hovedfokus)

Kategorisering fra TOP work shop:

Bearbeiding av sluttprodukt: Resultatet fra work shopen må bearbeides i etterkant. Identifiserte usikkerheter/kritiske aktiviteter må gjennomgås og legges inn og behandles videre i beslutningsplaner og usikkerhetsregister. Identifisering av usikkerheter som må linkes (avhengigheter) tas ved innlegging i usikkerhetsregister. Oppretting av dublisering og fjerning av "ikke kritiske" aktiviteter inngår som en del av denne øvelsen. Eierskap til sluttprodukt må etableres hos KT leder/prosjektleder Viderer bearbeiding ligger hos PS leder/linjeledere.

Erfaringer: Sikrer en felles forståelse for hvilke usikkerheter og konsekvenser prosjektet står overfor og hvilke aksjoner som må iverksettes for å nå neste beslutningspunkt (BOV). Sikrer forankring av beslutningsplaner/aksjonsplaner/tiltaksplaner Sikre identifikasjon av viktige forutsetninger Sikrer kvalifisering/verifisering av robusthet i beslutningsunderlag Danner basis for etablering av usikkerhetsregister og forvaltning av usikkerhet. Sikrer god erfaringsoverføring med deltagelse fra pågående prosjekter Genererer nyttige erfaringsrmateriale til bruk for nyetablering av prosjekter Sikrer eierskap hos partnere relatert til prosjektet

Forming av hovedplanen / tiltaksplan / beslutningsplan i tidligfasen Ti på topp usikkerhetspunktene, resultatene fra interesentanalysen og produktene som skal utarbeides I tidligfasen av prosjektet er input grunnlaget for planprosessen På planen er de aktivitetene som er merket med en rød trekant de som er identifisert og prioritert i work-shopen

Arbeide sammen i Arena Elektronisk samhandling går ut på å administrere og løse oppgaver i et prosjekt helt elektronisk. Her er det ikke nødvendig med papirdokumenter som sendes mellom deltakerene. Det er heller ikke nødvendig å sende e-post med vedlegg mellom deltakerene. All samhandling foregår i en database. Alle deltakerene sitter utenfor basen, enkeltvis eller i grupper og jobber inn i basen. Alle kan se hva alle gjør, og alle kan følge utviklingen. Resultatet fra Work-shopen, danner aktiviteter i planen Aktivitetene i planen trekker vi ned i Arena, oppgaveløseren Oppgaver tildeles, tidsfestes og løses i fellesskap i Arena Ferdige oppgaver overføres til Arkiv eller "Oppslagstavlen"

Arena, oppgaveløseren Oppgavene defineres i databasen. Til hver enkelt oppgave knyttes ansvarlig person, tidsvindu (start - stopp), og alle dokumenter, bilag, referanser osv. som skal til for å løse oppgaven. Systemet er oppgaverettet. Når en oppgave er løst er resultatet som regel et dokument. Oppgavene som finnes i Arena er pågående ihh til etablert og oppdatert plan.