Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Rådmann i Modum kommune
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Budsjett 2009 – økonomiplan Rådmann Oddbjørn Vassli Utgifter Inntekter.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Handlingsplan og Budsjett 2017
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Økonomi og handlingsplan
Budsjett 2019 økonomiplan Presentasjon strategikonferanse 21. juni 2018.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Finanskomite Eiendomsskatt
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Formannskap
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan 2017-2020

Økonomisk status 2016 Budsjettstyringen er god: Vi bruker ikke mer penger enn avtalt Skatteinntektene er over prognosen nasjonalt og lokalt Investeringsprosjektene gjennomføres som avtalt Opplåning på P85 (høy ramme) og forsinket gjennomføring har over tid gitt høyt volum på ubrukte lånemidler Fortsatt behov for å tilpasse driftsrammene slik at brutto driftsresultat er positivt og netto driftsresultat ligger på minimum 2 prosent årlig Nødvendig å være moderat i låneopptakene framover

Handlingsrom i 2017 Foreslår i hovedsak å gjennomføre det økonomiske opplegget som det var enighet om i juni Men statsbudsjettet gir rom for å bruke noe mer penger på viktige områder som skole, helse- og omsorg og barnevern God økonomistyring og årlige overskudd gir rom for å investere omlag1 mrd. kroner i fireårsperioden uten å øke låneandelen ytterligere Legger opp til et mest mulig «åpent» budsjett uten buffere på rente og lønnsreserve. Det forutsetter at vi klarer å bygge tilstrekkelige reguleringsfond på områder som tradisjonelt svinger mye

Økonomiske prioriteringer Balanse i driftsøkonomien > Det vil si positivt brutto driftsresultat og netto driftsresultat på 2% Balanse i investeringene > Det vil si ikke øke kommunens låneandel, og skape rom for barnehage, skole og sykehjem i tiårsperioden Øke kommunens effektivitet Gjennomføre handlingsreglene

Mer forebygging? Kommunestyret har bedt om at framtidige handlings- og økonomiplaner viser hvordan ressurser kan flyttes fra reparerende til forebyggende tiltak: Det avsettes 900 000 kr. til tidlig innsats i skole. Det brukes 1,5 mill. kr. ekstra på aktivitetsplikt i NAV Tiltak for barn i lavinntektsfamilier: 1 mill. kr i 2017, økende til 2 mill. kr. i 2018. Det ansettes en ny helsesøster ved Hamar katedralskole. Det bevilges kr. 670 000 til mer rehabilitering og habilitering

Handlingsregler Mål Utvikling Korrigert netto driftsresultat Minimum 2% Egenkapitalandel for investeringer 20% Generelt disp. fond i pst av driftsinntekter 5% Netto lånegjeld i pst av drifts-inntekter 90%

Brutto driftsresultat 2015 * 2016** 2017 2018 2019 2020 Inkl avskr. -1,2% 0,6% 0,5% 1,2% 1,3% Eks avskr. 3,4% 3,9% 6,1% 6,2% 6,6% 6,7%

Netto driftsresultat 2015 * 2016** 2017 2018 2019 2020 Netto drift ukorr 2,4 0,1 2,3 1,9

Investeringer, gjeldsgrad med foreslått budsjett

Gjeldsutvikling

Belastning fra renter og avdrag på drift

Utbytte Det er tatt høyde for Eidsivas nye utbytteplan Foreslår å holde utbytte fra HEH stabilt, men bruke mindre utbyttefinansiering på drift og heller på investering Reduserer utbyttefinansieringen av drift med 42 prosent – dvs fra 47,2 mill. kr. til 27,2 mill. kr.

Eiendomsskatten Anslår noe økning i eiendomsskatteinntektene på grunn av volum-/aktivitetsøkning Foreslår å bruke disse inntektene til å redusere eiendomsskatten for husholdningene Eiendomsskatten reduseres fra 5,38 promille til 5,3 promille. Eiendomsskatten reduseres dermed nominelt og reelt.

«Gjennomsnittshusstand»* *Gjennomsnittlig husstand, markedsverdi 3 mill kr., forbruker 160m2 i året

Statsbudsjettet Gir Hamar kommune en inntektsvekst over gjennomsnittet på grunn av ny kostnadsnøkkel for pleie og omsorg – da bør det også gå noe mere penger dit Vi må dekke opp for økt innslagspunkt for den statlige finansieringsordningen for ressurskrevende brukere Vi må dekke opp for eller finne nye løsninger for redusert tilskudd til fysioterapi (redusert tilskudd forutsetter høyere egenbetaling) Vi må dekke opp for rettskraftig avgjørelse om at tidligere oppdragstakere har rettigheter som ansatte

Stab

Skole og barnehager (opplæring og oppvekst)

Helse- og omsorg

Mandat for ekstern gjennomgang helse og omsorg Utredningen skal: Vurdere om Hamar kommunes organisering av helse- og omsorgstjenestene er hensiktsmessig, primært målt opp mot sammenliknbare kommuner Se særskilt på dagens distriktsorganisering i tre disktrikter og vurdere hensiktsmessigheten av denne opp mot en mer sentralisert modell Vurdere fordeler og ulemper med innføring av et sentralt bestillerkontor Vurdere effektivitet og produktivitet i tjenesten målt mot sammenliknbare kommuner Vurdere samhandlingen og samarbeidet mellom ulike enheter i tjenesten Gi anbefalinger til organisering av helse- og omsorgstjenesten i Hamar kommune Det settes ned en referansegruppe som følger prosjektet, med representanter fra tjenesten, de tillitsvalgte og rådmannen.

Familie og levekår

Integrering

Kultur og frivillighet

Teknisk drift og utbygging

Andre poster

Investeringer

Investeringer

Resenhet(T) Tiltak Prosjekt(T) Budsjett 2017 Plan 2018 Plan 2019 Plan 2020 Plan 2021 Plan 2022 Plan 2023 Plan 2024 Plan 2025

Resenhet(T) Tiltak Prosjekt(T) Budsjett 2017 Plan 2018 Plan 2019 Plan 2020 Plan 2021 Plan 2022 Plan 2023 Plan 2024 Plan 2025

Investeringer, finansiering

Prioriteringer innenfor Økonomi Samfunnsutvikling Tjenesteutvikling Organisasjonsutvikling

Samfunnsutvikling Befolkningsvekst over landsgjennomsnittet, mer enn 1,5 prosent årlig Vekst I boligbygging Attraktivitet langs flere akser, også kommunale tjenester Økonomisk handlingsrom Variert tilgang på, og vekst i arbeidsplasser Arealer Attraktivt for privat kapital for utbygging og vekst Konkurranse Grønt skifte

Befolkningsutvikling Rådmannen mener at Hamar kommune bør ha en ambisjon om befolkningsvekst over landsgjennomsnittet og helst mer enn 1,5 % årlig. Dvs. en vekst på ca. 450 personer per år.   2013 2014 2015 Hamar 0,57 % 1,11 % 0,91 % Hamarregionen 0,69 % 0,83 % 0,45 % Landet 1,14 % 0,93 %

Boligbygging Mål for boligbygging: I gjeldende kommuneplan er målet at det skal bygges i gjennomsnitt 140-210 nye boliger årlig i Hamar. Med en målsetting om en befolkningsvekst på 1,5 % bør det gjennomsnittlig bygges i størrelsesorden 200-250 nye boliger per år i kommunen. Første halvår 2016 er det ferdigstilt 159 boliger i Hamar. 2013 2014 2015 Ferdigstilte boliger 124 220 160

Tjenesteutvikling «…kommunen (bør) være blant den beste ti-prosenten i landet på alle tjenesteområder…» Hvis Kommunebarometeret legges til grunn betyr det en rangering blant de 43 beste kommunene landet. I siste Kommunebarometer (basert på resultater i 2015) er Hamar kommune samlet rangert på 72. plass blant landets 428 kommuner. Dvs. at vi samlet for alle tjenesteområdene er blant de 17 % beste kommunene i dag.

Organisasjonsutvikling De største arbeidsgiverutfordringene: Høyt sykefravær, høy andel deltidsansatte, evne til innovasjon og nyskapning. Viktig å satse på lederskap og daglig ledelse, samt medarbeidere i et forpliktende samspill (medarbeiderskap). Ny arbeidsgiverpolitikk legger tydelige føringer på hvordan virksomheten skal møte disse utfordringene.   Rådmannen legger opp til en årlig (gjerne ekstern) organisasjonsgjennomgang av utvalgte virksomhetsområder. Dette skal medvirke til kontinuerlig bevissthet om hensiktsmessig organisering av virksomheten og den kommunale tjenesteproduksjonen. Helse og omsorg vil bli gjennomgått i 2017.

Handlingsplan eiendom Rådmannen har fått i oppdrag av kommunestyret å utarbeide en eiendomsplan med handlingsdel   Eiendommene i handlingsplanen er vurdert ut i fra status, målsetting og eventuell handling. På denne måten forsøkes det å vise muligheter for strategisk utvikling eller verdiskapning. Har vurdert:  Eiendommer som er riktig regulert og egner seg for salg, bør selges Eiendommer der det bør gjøres en reguleringsjobb for at de skal selges til rett formål og verdi, bør utvikles før salg Eiendommer som bør utvikles for nåværende eller fremtidige kommunale tjenestebehov Eiendommer som bør reguleres for salg til private, men med kommunal tilvisningsrett for boligsosiale formål