Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Kapittel 8 Følelser for merket
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Kapittel 9 Relasjonen mellom kunden og merket
Sommervikar i Blend.
Motivasjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Posisjonering Kapittel 10.
Komplekse tall Naturlige tall
Å leve med ADHD i familien
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
BARNAS BARNEVERN 2020.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
19. januar 2014 Orkla advertising brief JIF AVLØPSÅPNER Merkets posisjonering Uslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede Hvorfor1.Avløpsåpnerkategorien.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Lekens egenverdi.
Kapittel 9: Merkefølelser
Asperger syndrom og ADHD
Verdensdagen for Psykisk Helse
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Vi er nærmere en løsning …….
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Sinne Film:
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Posisjonering og differensiering
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket

I toppen av pyramiden – med et innhold som farges av alt annet nedenfor, alle tidligere trinn i pyramiden. Merket får den relasjonen med sine kunder det gjør seg fortjent til… Hvor er vi nå?

I dette kapitlet skal du: Lære hvordan og hvorfor en relasjon mellom en kunde og et merke må ses i sammenheng med andre relasjoner kunden deltar i Lære hvilke kriterier en relasjon må oppfylle for å forstås som en relasjon Lære om hvilke dimensjoner kunde–merke relasjoner kan analyseres og forstås etter Lære hva det vil innebære at relasjoner er dynamiske av natur

En relasjon i kontekst

4 egenskaper ved kunde-merkerelasjoner Relasjoner krever gjensidighet mellom aktive parter. Relasjoner er formålsrettet. Relasjoner har flerdimensjonalt innhold. Relasjoner er dynamiske.

Flerdimensjonalt innhold I utgangspunktet kunne man tro at relasjonen kunne beskrives langs én dimensjon: atferdsdimensjonen AAAAABAAAAABAA_AACAAAACB Tenk på A,B og C som butikker, og beskriv dette kjøpsmønsteret. Tilsynelatende er det kun A man er lojal mot – eller?? Nyere forskning har utledet flere typologier for å beskrive merkerelasjonens mulige innhold. Keller har selv i sin merkevarepyramide (som brukes i denne boken) ”merkeresonans” i toppen av pyramiden. En annen typologi finner vi hos Fournier, begge blir presentert på de neste sidene.

Kellers fire resonansdimensjoner Lojal atferd. Dette beskriver kjøpsfrekvens, kjøpsmengde, og eventuelt vareprat. Aktivt engasjement. Dette beskriver hvorvidt kunden har en aktiv atferd ovenfor merket utover den atferd som er knyttet til kjøp og forbruk. Holdningsmessig tilknytning. I prinsippet dreier dette seg om hvorvidt atferden er basert på en sterk holdningsmessig overbevisning om at dette er ”mitt merke”, at kunden kan oppleve at merket er assosiert med sterke, positive følelser, at det er glede forbundet med å eie/bruke merket. Følelse av fellesskap. Dette fanges opp av relasjon (3) ovenfor, altså relasjon mellom kunder av merket. Merk at her er det følelsen av fellesskap, av å være del av noe, føle identifikasjon vi snakker om, ikke konkret atferd som det å delta på klubbmøter, blogge etc.

Fourniers BRQ Dimensjoner BRQ = Brand Relationship Quality Kjærlighet/lidenskap. Beskriver hvorvidt man opplever intense, positive følelser for merket, at merket er ”som skapt for en”, og at ingen andre merker i kategorien kan erstatte dette merket. Selv-tilknytning. Beskriver hvorvidt merket er knyttet opp i kundens selvbilde, at merket bidrar til kundens identifisering av en selv ovenfor seg selv og andre. Forpliktelse. Beskriver hvorvidt kunden føler seg bundet til merket, og er villig til å gjøre små oppofrelser for merket. Gjensidig avhengighet. Beskriver hvorvidt kunden opplever en form for avhengighet, at merket spiller en viktig rolle i kundens liv, og at kunden vil føle at noe mangler dersom merket skulle bli borte. Intimitet. Beskriver hvorvidt kunden opplever at de virkelig ”kan” mye om merket, at kunden forstår hva merket virkelig er (bedre enn andre). Partner kvalitet. Beskriver kundens oppfatning av at merket oppfører seg ”som seg hør og bør”, at det opprettholder sine forpliktelser, er ærlig ovenfor kunden, er lojal tilbake mot kunden, at merket er til å stole på, og at merket forstår kundens situasjon.

Relasjoner går begge veier…

Relasjoner er dynamiske Et ofte neglisjert faktum er at relasjoner er dynamiske, og at innholdet og driverne av dem derfor endres naturlig over tid. Kundene utvikler seg, mens merkevarene ”skal” være konsistente over tid for å bygge en sterk posisjon. I dette ligger det en stor utfordring for merkebyggeren. Skal man følge kundens utvikling og kanskje miste fokus på å skaffe nye kunder, eller skal man fokusere på nye, og bli forlatt av eksisterende kunder? Relasjoner kan antas å utvikle seg gjennom faser (figur 10-4), og en merkebygger bør forsøke og forstå hvordan kundens preferanser endrer seg gjennom denne Merkebyggeren bør også ha en viss oversikt over hvor store andeler av kundemassen som befinner seg i ulike faser.

Hovedfaser i en relasjon

Hvordan måle relasjonsfase?

Relasjoner kan bli til vaner… Inni løkken kan det både være dyptfølt, bevisst lojalitet, og enkel vane

Vaneløkken i all enkelhet… I svært mange av vår daglige merkevarebruk vil vi være “styrt” av vaner. Som merkevarebygger må du kjenne til alle tre delene: signalet, rutinen og belønningen. Det utnyttet Jif i sin fight mot Plumbo…

Jif utnyttet samme signal: tette rør, krevde ikke at forbruker skulle endre atferdsmønster (hell ned i røret), og ga i tillegg til “åpne rør” også en tilleggsbelønning “skader ikke rørene” fordi vandrehistorien som har satt seg hos “folk flest” er at for mye Plumbobruk vil skade (etse opp) rørene.