Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Advertisements

Internkontroll i kommuner
Karmøy brann- og redningsvesen
eksempler på HMS-faktorer:
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Internkontroll i norske kommuner
ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.
(Ansatt i annen avdeling)
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
Utredning om regionalt brannvern Felles formannskapsmøte 30. august 2007.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Statusinformasjon til Aurskog-Høland kommunestyre Jan Gaute Bjerke Brann- og redningssjef.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Glåmdal brannvesen IKS
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sola Kari Helene Rosenlund
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
«Å bygge nye Asker kommune»
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samarbeid og medbestemmelse
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
HMS © Caritas Norge..
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Møte med beredskapskapsledere i Buskerud
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Feiertjenesten på Øvre Romerike
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Medarbeiderundersøkelsen – prosess i Senter for rusforebygging
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjon om IUA-region
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Eksplosjon Uno-X 10. juni 2019 Asker og Bærum brannvesen IKS
SENJA BRANN & REDNING Presentasjon 8 mai 2019.
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre 06.02.2017

Presentasjon av NRBR IKS Formålet med selskapet Organisering/status for driften Om selskapets samfunnsansvar Nøkkeltall Strategier

Formålet med selskapet Skal etterleve følgende lover og forskrifter Lov av 14. juni 2002 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven) Forskrift av 26. juni 2002 om organisering og dimensjonering av brannvesen (Dimensjoneringsforskriften) Forskrift av 17. desember 2015 om brannforebygging

Formålet med selskapet Kapittel 3 i brann- og eksplosjonsvernloven - Kommuners plikter og fullmakter § 9.Etablering og drift av brannvesen Kommunen skal sørge for etablering og drift av et brannvesen som kan ivareta forebyggende og beredskapsmessige oppgaver etter loven på en effektiv og sikker måte Leder av brannvesenet og øvrig personell skal ha de kvalifikasjoner som er nødvendige for å kunne ivareta brannvesenets oppgaver på en forsvarlig måte To eller flere kommuner kan avtale å ha felles brannvesen eller felles ledelse av brannvesenet. Kommunen kan gjennom avtale overlate brannvesenets oppgaver og ledelse helt eller delvis til en annen kommune, virksomhet e.l. Kommunen må i slike tilfeller etablere ordninger som sikrer at all myndighetsutøvelse etter loven skjer under kommunens formelle ansvar.

Organisering NRBR IKS Kommunestyrene Representantskapet Styret Brann- og redningssjef 195 Operativ avdeling 146 Forebyggende avdeling 36 Stab 12

Selskapets økonomi / rammebetingelser Akseptabel økonomi med rom for å drive nødvendig utvikling For liten låneramme Ikke akseptable kontorfasiliteter (HMS) Behov for utvikling av brannstasjoner

Driften Brannsamarbeid mellom 8 kommuner på nedre Romerike, (inkl. Rømskog i Østfold) Ca. 175 000 innbyggere (Norges 6. største brann- og redningsvesen) 7 brannstasjoner (3 heltid og 4 deltid) 195 ansatte Drifter Romerike 110-sentral Vertsbrannvesen for IUA region 2 Ansvar for SFOA sitt materiallager

Driften Effektiv utnyttelse av ressursene Kontinuerlig kompetanseheving Bruk av IKT i oppdragsløsningen Innsats med størst mulig slagkraft Utnytte stordriftsfordel Høy service og like tilbud til alle innbyggerne Være bidragsytere og støttespillere for våre eierkommuner Utvikling av strategier Etikk

Prioriterte fokusområder Kompetanse og ressurskartlegging Ledelse Prosjektbasert jobbing Servicekompetanse «Brannsamarbeid» ROS, Brannordning Øvelser Utstyrsutvikling HMS Risikoutsatte grupper Ulovlige boforhold Utviklingsarbeid (forsøksordninger, årlige medarbeiderundersøkelser)

Nøkkeltall 4 år uten «branndøde» Antall utrykninger 2017 (3470 +145) A-H: 220 (2016) Antall operative øvelser i 2016: ca.300 Sykefravær 2016:4,55% 23 brannevalueringer (brannetterforskning) i 2016 Kompetanse: «Mens du venter på ambulansen, PLIVO

Strategi Visjon Overordna mål/handlingsplaner Strategidokumenter Utviklingsområder VISJON MÅL HANDLINGSPLANER

Selskapets visjon NRBR sikrer regionens trygghet gjennom framtidsrettet kompetanse og profesjonelle tjenester

Overordnede mål for NRBR  Hovedmål 2   NRBR skal til enhver tid tilpasse sin virksomhet til regionens risikobilde Delmål Årlig rullering av ROS-analysen Hovedmål 1   NRBR skal sikre riktig kompetanse til rett tid i alle ledd Delmål Jevnlig kompetansekartlegging og GAP-analyse som grunnlag for kompetanseplan Hovedmål 3   NRBR skal preges av mangfold Delmål Utvikle en flerkulturell kompetanse og forståelse Hovedmål 4   NRBR skal i enhver sammenheng møte innbyggerne med høy servicekompetanse Delmål 1. Implementere ny språkprofil 2. Kommunikasjon og etikk som tema i 2017

Interne strategidokumenter Selskapsavtale Budsjett/økonomiplan ROS-analyser/»Brannordning» Særavtaler Kompetanse- og ressurskartlegging HMS-strategi HR-strategi (personalhåndbok/retningslinjer) IKT-strategi Strategi for alarmvirksomhet Internkontroll

Om selskapets samfunnsansvar / effektivitet i tjenesteleveringen Motiverte ansatte Tillit i befolkningen Tjeneste med høy etisk standard Holde tritt med utviklingen i vårt ansvarsområde Effektiv innsats med høy kompetanse Utviklet måleparameter

Hvor er vi om 5 år? Ny kasernert stasjon øst for Glomma Nytt hovedkontor Romerike brann- og redningsvesen Videreutviklet spisskompetanse og fagmiljøer Framskutte enheter som supplement Tettere forebyggende samarbeid med kommunene Mer ressursbruk mot ulovlige boforhold Flere samarbeidsprosjekter med eierkommunene Flere naturgitte hendelser

Fordelen for Aurskog-Høland kommune å være medeier i NRBR IKS Medeier i et selskap med spisskompetanse og gode ressurser innen tjenesteområdet Det store brannvesenets «muskler og effektivitet», den lokale ressursens nærhet og tilgjengelighet Drar nytte av økonomisk stordriftsfordel Styrket hånderting av beredskapen i distriktet Stor operativ slagkraft med moderne utstyr Samhandling om brannsikkerhet for risikoutsatte grupper