Samarbeid mellom skole og barnevern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan hindre at utsatte barn faller utenfor helse- og utdanningssystemet Mari Trommald Forum for barnekonvensjonen /
Advertisements

Det kommunale og det statlige barnevern
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
SKOLE OMSORG, OPPFØLGING, LEKSER, HOLDNINGER, ENGASJEMENT.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Holdninger til helseforsikring
Sportsklubben nord Versjon
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
En introduksjon.
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Velkommen til August 2017.
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Voksenes læring i Valdres
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Elever og foresatte 10.trinn
Oppfølgingsprosjektet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
God praksis i trondheim kommune
Nye tider – nye utfordringer
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Kompetanseutvalget (2017- )
Oppfølging av Høstrapporten
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid mellom skole og barnevern Hege Hovland Malterud Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Utfordringsbildet: skole og barnevern For stor grad av variasjon – praksis, kvalitet og kompetanse For liten grad av samordning med andre sektorer Kapasitetsutfordringer Holdningsutfordringer Store ambisjoner, men krevende felt Ulike sektorer har ulike kulturer og ulikt mandat

HVA ER TILSTANDEN? 53 088 53 088 barn og unge i alderen 0-22 år mottok hjelp fra barnevernet i 2014. 8/10 4/10 4 av 10 barn med barnevernstiltak gjennomfører videregående skole, mot 8 av 10 i den øvrige befolkningen. 61 % Hjelpetiltak 39 % Plasseringer 22 600 14 500 Ved utgangen av 2014 mottok 37 100 barn barnevernstiltak 61 % mottok hjelpetiltak og 39 % var plassert utenfor hjemmet. BARNEVERNSTILTAK Utfordringer ved foreldrenes omsorg er oftest årsak til barneverntiltak. Barn med tiltak fra barnevernet har et langt lavere gjennomsnittlig karakternivå i grunnskolen enn barn uten barnevernserfaring Cirka ti prosent av barn og unge i Norge vil i løpet av oppveksten ha vært i kontakt med barnevernet.

Resultater fra holdningskartleggingen blant ansatte i skole og barnevern Enighet på tvers av sektorene om at man med tilpasset opplæring og egeninnsats fra elevene kan ha de samme forventningene til barn og unge med tiltak fra barnevernet som til andre barn og unge 4 av 10 i barnevernet og 1 av 5 i skolen, oppgir likevel at de har lavere forventninger til barn og unge med tiltak fra barnevernet enn til andre, når det gjelder muligheter til å lykkes med skolegangen Stor enighet på tvers av sektorene om at barnevernet og skolen bør utvikle bedre kunnskap om hverandres fagfelt, ansvar og oppgaver, og en generell tiltro til at dette vil bedre skolesituasjonen for barn og unge med tiltak fra barnevernet De aller fleste mener at det i dag ikke er tilstrekkelig med møteplasser og rutiner for å få til en god samhandling mellom barnevern og skole

Hva virker positivt?

Mestring av skole og utdanning er en av de enkeltfaktorene som har størst betydning for å lykkes i voksenlivet

Tiltak 2014-2016 1. Veileder + melderutiner: Utarbeide en veileder for ansatte i barnevern – og skolesektoren Melderutiner utarbeidet 2. Fylkesvise dialog-konferanser: Rettet mot ansatte i barnevern – og skolesektoren 3. Kartlegging av holdninger: Blant ansatte i barnevern – og skolesektoren 4. Statistikk Sammenstille og utarbeide barnevern – og utdannings-statistikk. 5. Tiltak med dokumentert effekt: Utrede og igangsette tiltak med dokumentert effekt. 6. Opplærings-program: Utvikle og gjennomføre obligatorisk opplærings-program for ansatte i statlige og private institusjoner og fosterhjemtiltak

En god oppvekst varer i generasjoner