refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Jobbsøking.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nasjonalt opptakskontor for fagskolen Fagskolekonferanse, 13. – 15. mai 2009 i Bodø.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Line Finstad, research manager Capus Executvie
CV Curriculum Vitae.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Strategiarbeid i praksis
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Veiledning av studenter
IPS Molde Individual Placement and Support
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Bruk av videokonferanse i forkant av gruppeopphold
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Aggression Replacement Training
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Grunnleggende pedagogikk,
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 11. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Reach for Change Impact Coffee 27. mai Reach for Change – kort oppsummert 2 Hvem er Reach for Change? –Stiftelse som støtter sosiale entreprenører.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Sakprosa Formelle sakprosasjangre. Følger som regel et fast mønster De tekstene du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Åsmund Nyhus Daglig leder
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Opplæringskontorenes rolle
Verktøy for å kartlegge holdninger
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Prosjektkanvas introduksjon
Finansiering.
Ulvejakt og media.
Arbeidsrettede virkemidler
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
«Alle med» Skåredalen skole
TITELI DISTRIKTSMØTET 2019.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering Molde 30. mai 2017

Kort om prosessen hos ProtoMore Dersom søker ikke har diskutert sitt prosjekt med NAV, ber jeg søker gjøre dette før vi starter vurderingen. Kan være forhold som ikke jeg kjenner til/skal kjenne til mellom søker og NAV Gjennomfører alltid et møte med søker Søker har vanligvis ikke fylt ut søknadskjema, og ofte ikke fått informasjon om dette fra NAV Legger til grunn både søknad og annen informasjon fra bruker Søknad vanligvis mangelfull i henhold til de krav vi stiller Mangelfull informasjon Mangler forståelse for en forretningsidé, markedsavklaring, hvordan bruke utviklingsperiode mm. Søker faktureres Kr 1 800 + MVA for vurdering

Teoretisk kompetanse Viktig i dette tilfellet, men ikke alltid like relevant Alder på søker kan gjøre det mer relevant å se på praktisk kompetanse Netthandel/starte butikk kontra virksomheter som krever formalkompetanse Verifisering av vitnemål gjøres ikke av oss

Faglig/praktisk kompetanse For eldre søkere betyr ofte jobberfaring mer enn utdannelse/skolegang som ligger langt tilbake i tid Vi vurderer bredde i erfaring og flere arbeidsforhold som positivt Flere glemmer å ta med relevante kurs som er tatt gjennom sine arbeidsforhold Vedlagt CV er å foretrekke – med beskrivelse av hva søker har gjort/hatt ansvar for

Realisme i prosjektidéen Vurdering av forretningsidé og marked Markedsavklaring relevant å trekke inn om dette er gjort. Søker krysser ofte av for NEI under Markedsavklaring, til tross for at innledende arbeid er utført – bør komme frem. Fokus på selve forretningsidé og hvordan denne er utviklet – ikke så mye på søker her

Investeringsbehov Varierer mye fra case til case I noen sammenhenger er det naturlig å ha et komplett investeringsbudsjett Vurdere mulighet for offentlig støtte. Husk at egeninnsats ikke kan benyttes som motpost til støtte fra Innovasjon Norge Kapitalinnhenting kan være en del av utviklingsperioden

Hjelpebehov og nøkkelproblemstillinger De fleste har behov for hjelp på kort sikt med regnskap, forretningsutvikling og kapitaltilførsel Hoppid.no rådgivning og kurs er å anbefale for de fleste Nøkkelproblemstillinger er typisk godkjenning fra mattilsynet, formalkompetanse (i samarbeid med NAV i noen tilfeller), samarbeidspartnere, løyve mm.

Fortrenging av allerede etablert virksomhet Dette punktet er tatt bort i versjonen av næringsfaglig vurdering som kom i juli 2016. Offentlige midler skal normalt ikke virke konkurransevridende. Interessant problemstilling ved nedbemanning i en bransje Vi ser at noen søkere skal starte for seg selv og konkurrere med tidligere arbeidsgiver

Konklusjon i forhold til å bli selvforsørgende Viktig å luke ut «hobby-næringer» I mange sammenhenger er det naturlig å se et driftsbudsjett Markedsstørrelse og -utvikling relevant Dersom flere arbeidsplasser kan skapes er det relevant å trekke frem her Om søker vil lykkes eller ikke er umulig å forutsi – oppstartsbedrifter har lav overlevingene. Vi kan kun gjøre vurderinger relatert til om forutsetningene er tilstede.

Varighet utviklings- og oppstartsperiode Vanskelig betraktning Viktig at søker kan dokumentere innhold i utviklingsperioden

TAKK FOR MEG