Nasjonal transportplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Regional transportplan Agder
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Enovas støtte til landstrøm
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal transportplan 2018-2029 Jernbanereform og Nye veier

Nasjonal transportplan 2018-29 «Nasjonal transportplan 2018–2029 er en plan for hvordan man de neste tolv årene skal arbeide i retning av det overordnede og langsiktige målet i transportpolitikken» Et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet

Hovedtrekk Historisk høye økonomiske rammer Reduserte klimagassutslipp Satsing på jernbane i og rundt de store byene, samt betydelig satsing på godstrafikken Utvikle riksvegnettet over hele landet Styrke innsatsen i byområdene Digitalisering og piloter Transportsikkerhet og beredskap styrkes

Hovedtall 2018-2029 Total statlig ramme er 933 mrd. kr for alle transportformer (Pluss ca 131 mrd. kr - bompenger) I snitt 77,7 mrd. kr årlig, 37 % over saldert budsjett 2017 Sterk økning i statens bidrag byområdene Totalt 66,4 mrd. kr i perioden

Korridor 7:Trondheim – Bodø med armer til svenskegrensen Deles inn i to perioder 2018-2023 2024-2029 Rulleres hvert 4 år Korridor 7:Trondheim – Bodø med armer til svenskegrensen Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen vil ferdigstilles innen 2023. Ingen vegtiltak i første periode i NT E14 ligger i siste periode med 190 mill. kr Forpliktelser i første og andre periode; det er først når tiltak er kommet inn i de årlige budsjettene at en kan være trygg på at tiltakene blir gjennomført. Eksempel: Nybygging av strekninga Selli-Asp og skredsikring av Langnesberga ligger i andre periode. Gjeldende NTP igangsatt innen utgangen av 2017

Nye veier Har egen portefølje Følger prinsipp om samfunnsøkonomisk nytte I Trøndelag: to prosjekter på E6 Sør for Trondheim til Ulsberg Øst/Nord for Trondheim til Åsen

Ansvarsområde Jernbanereformen

Jernbanedirektoratet Tildelingsbrev Samferdsels-departementet Avtalestyring Annen sektorstyring Leveranseavtaler Jernbanedirektoratet Avtalestyring Infrastrukturavtaler Sektorstyring Bane NOR SF Togmateriell AS Reiseplan og billett = Entur AS Avtalestyring Kjøpsavtaler persontogtiilbud Avtaler om sportilgang og Tjenester (AST) Avtaler om leie av togmateriell Avtaler om reiseplan og billettering Godstogselskaper Persontogselskaper Vedlikehold-selskaper

Trafikkpakke 2: Nord Kunngjøring: Februar 2016 Etablering av prekvalifiseringsordning: April 2016 Utsendelse av konkurransegrunnlag: Vinteren 2018 Tilbudsfrist: Høsten 2018 Kontraktstildeling: Desember 2018 Trafikkstart: Desember 2019 Klimastrategi - Halvering av utslipp fra transport innen 2030 Utslippsreduksjon på 9-10 mill. tonn CO2-ekvivalenter per år fordeles med 5 mill. tonn fra overgang til biodrivstoff, 4-5 mill. tonn fra elektrifisering/hybridisering av transportmidler og 1 mill. tonn i sum fra øvrige tiltak (gods, by, anlegg, drifting og arealbruk) 9-10 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med teknologi og alternative drivstoff Nullutslipp – elektrifisering og hydrogen Lavutslipp – hybridteknologi og biodrivstoff Lade- og fylleinfrastruktur Sikre konkurransedyktighet - incentiver for fornying og reduksjon av utslipp 0,5 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med effektivisering og overføring av godstransport Effektivisering og overgang til lav- og nullutslipp Overføringstiltak og arealbruk som tilrettelegger for sjø og bane 0,3 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med nullvekstmål i byene Brukervennlighet Arealbruk som reduserer transportbehovet Utslippsfri nærings- og kollektivtrafikk 0,2 mill. tonn CO2-ekv. reduseres med bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur Energieffektiv bygging i et livsløpsperspektiv Klimavennlig transport, lav- og nullutslipp Vegen mot nullutslipp Biodrivstoff, lav- og nullutslippsteknologi i egne og innleide kjøretøy hos offentlige etater Biodrivstoff, lav- eller nullutslippsteknologi for nye ferjer og rutebåter hvis mulig og økonomisk forsvarlig Landstrøm og ladestrøm skal være tilgjengelig for skip i havner med størst potensial for utslippskutt Første fase: bensin- og dieselbilene som selges skal være ladbare hybrider og tilpasset biodrivstoff Etter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy Etter 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser, 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy Etter 2030 bør alle nye fartøy i hovedsak være lav- eller nullutslippsfartøy. Eksisterende fartøy skal tilrettelegges for nullutslippsløsninger Utslippene fra bygging av infrastruktur skal reduseres med 40 prosent innen 2030 Utslippene fra drift og vedlikehold skal reduseres med minst 50 prosent innen 2030 Driftsutslippene fra lufttransport reduseres med 50 prosent innen 2020 I 2050 skal transporten være tilnærmet utslippsfri

Oppsummering Trønderbanen og Meråkerbanen er planlagt elektrifisert i første periode E14 er planlagt i siste periode Nye Veier har E6 både sør og nord for Trondheim Få andre statlige infrastrukturprosjekt i Trøndelag (utenom Trondheim) i NTP Jernbanedirektoratet er vår partner mot jernbane Trafikkpakke 2 er utsatt Stortingsvalg og årlige budsjetter gir flere usikre momenter