Sluttevaluering De syv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Månedsevaluering november 2011
Evaluering av september på blå
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Turene i November har gått til:
Rolighetsmoen barnehage
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
Evaluering av november på Blå avdeling:
"God bagasje på livets reise."
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Evaluering: «I kommunikasjon med mennesker og materialer utvikler jeg meg» Rør i fokus. I møte med rørene inntok barna en undrende og utforskende tilnærming.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Mars på Pytten Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Novembernytt Denne måneden skal vi måle nedbør!
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
Periodeplan for mai MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
AKTIVITETSUKER Juni og juli
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Med fokus på farger. Hva kan vi undersøke, finne ut mer om og gå videre med?

Sluttevaluering De syv Med felles fokus på realfag og bærekraftig utvikling i hele Søråsteigen Barnehage har vi hatt farger som tema for å jobbe med dette. Gjennom arbeidet med farger har vi opplevd at barna har fått en høyere bevissthet om farger, fargeforståelse og nyanser. Vi har sett at barna hadde vist stor interesse for å blande farger i vann, og med maling. De har snakket om regnbuens farger, funnet fargene som regnbuen består av og malt eller tegnet dette. De har blitt mer oppmerksom på farger i rom, farger på klær, på mat og ikke minst i naturen. Gjennom å jobbe med farger har de blitt mere bevisst endinger som skjer i naturen. Mjølner har en stor hage med bærbusker og frukttrær. Barna har med hjelp av dette fått et godt innblikk i årstider og naturens gang. Vi har sett at barna har tatt med seg denne interessen på turene også, som har gått til Heirskogen, Ku-toppen, NMBU, Apeskogen og flere andre steder. På turer har barna iftt leke og bevege seg i forskjellig terreng. Mye god kommunikasjon har oppstår når vi har jobbet med farger. På Mjølner har vi hatt en del barn med annet enn morsmål enn norsk. Mange har begynte hos oss med begrensede norskkunnskaper den første tiden. Vi har da sett at barna har tatt i bruk andre kommunikasjonsformer for å utrykke seg i leken. Jovoklossene har vært en arena for god språkutvikling der kommunikasjon har foregått gjennom mange ulike kommunikasjonsformer. Barna har delt sine kunnskaper om farger, former og konstruksjonsmuligheter og på den måten utviklet sin språkforståelsen, formidlingsevne og bygd sosiale relasjoner. Vi har lagt til rette for aktiviteter med transparente materialer med og uten farge. Barna har blant annet undersøkt hvilken effekt ulik maling gir de transparente materialene. Vi har også undersøkt ulike transparente stoffer og deres ulike gjennomsiktige egenskaper. Lek og undersøkelser med vann har også vært sentralt. Vi har tilført farger i vannet, lekt med farget vann i snøen og studert effekten det har gitt. Å helle vann fra ulike høyder både ute og inne og på ulikt underlag har også vært kilde til mange spennende erfaringer og refleksjoner. Under karnevalsprosessen fikk barna rikelige muligheter til å være kreative og ta i bruk sin skaperglede. Barna laget seg i forkant egne arbeidstegninger til hvordan kostymet skulle se ut og med instrukser hjem om hva de trengte for å lage kostymet. Vi har vært på biblioteket og lånt bøker om farger som vi har brukt aktivt i prosjektarbeidet mår vi skulle finne ut mere om farger. Barna har etter hvert også lest for hverandre. Mange av barna har vist stor interesse for ulike skriftspråkuttrykk. De har skrevet bokstaver, holdt på med lekeskrift og tegnet mye. Noen både leser og skriver nå. De syv fagområdene som refleksjonsgrunnlag for sluttevalueringen: Antall, rom og form. Kropp, bevegelse og helse. Kunst, kultur og kreativitet. Natur, miljø og teknikk. Etikk, religion og filosofi. Nærmiljø og samfunn. Kommunikasjon, språk og tekst.

fortsetter Samlingene har vært brukt til felles refleksjon sammen med barna, og for å planlegge dagen sammen med barna. I gymsalen har barna laget ulike labyrinter av forskjellige materialer. De har laget skisser og modeller for så å overføre det i større format i gymsalen. Barna har fått ulike motoriske utfordringer og har videreutviklet labyrinten i løpet av året. Barna har deltatt aktivt i forberedelse med tilberedning av måltidene, og etter hvert får et godt innblikk i matproduksjon og viktigheten av et sunt og variert kosthold. Vi har laget mat knyttet til ulike høytider og foreldre har bidratt med mat fra deres egen kultur. Barna har brukt iPad og andre digitale verktøy når de har jobbe i prosjekt. De har funnet frem til mønstre som de har overført til Jovoklossene, Plus-Plus, Tanngram, Mandala og mye annet. Vi har jobbet med kart over nærmiljøet ved å bukt Google Maps og Google Earth for å studere beliggenheten på barnehagen, sett på barnas hus på kartet og studert avstander. Barna på denne måten fått kjennskap til at iPad kan brukes til mye mer enn bare spill. I forbindelse med de ulike høytidene har barna fått innblikk i hvorfor vi feirer for eksempel jul og påske. Vi har også markert Samenes dag og Id. Sammen har vi undret oss rund hvordan dette henger sammen og at vi er forskjellige i de forskjellige familiene. Vi har i mindre grupper med barn filosofert rundt ulike emner som blant annet vennskap, det å være en venn, hvordan hjelpe hverandre, hva som er hyggelig å gjøre mot hverandre og ikke Å ha skolen som nabo har gitt barna som skal begynne der mange muligheter til å bli kjent med skolen. Vi blir invitert på teaterforestillinger, filmfremvisning og lignende med jevne mellomrom. Det hender ofte at skolebarna kommer inn i barnehagen og leker med barna i friminuttene. Vi ser at skolebarna og barnehagebarna har gjensidig glede av å treffes på tvers i lek og andre aktiviteter. Noe som kommer alle til nytte selv om de skal begynne på andre skoler. Barna har vist stor interessert for ulike brettspill i løpet av året, blant annet Yatzy. Bygging og lek med Jovoklosser Lysbordet har gitt rike muligheter til å lage mønstre og former og sortert etter farger og former. De har forsket på farger som endrer seg når de legges på lysbordet både oppå og ved siden av hverandre. Gjenbruksmaterialer og udefinerbare materialer som kaffekapsler og garn har vært en stor del av barnas verktøy når de har jobbet med å måle avstander, telle og lage mønster Rammeplan for barnehager sier, barnehagen skal fremme læring. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring. Rammeplan for barnehager 2017

Takk for i år. Hilsen alle oss på Mjølner. Ås kommune Prosjektrapport laget av: Søråsteigen barnehage 7Avdeling Mjølner 2017 Cathrine, Mathilde, Thomas, Belma og Monica