Leseprosjekt VG1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Analyser en sakprosatekst
Essay er en skriftlig sjanger.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Gro Dahle: «Blå amason»
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Norskfaget i 1. klasse.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
| Munnleg kommunikasjon
Informasjon om eksamen
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
«Det sympatiske mennesket»
Valgfag innsats for andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Leseutvikling og læringsstrategier
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Aasmund O. Vinje Stjernekamp
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Tilpasset opplæring Kurs 5
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Leseprosjekt VG1

Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål

Prosjektet Tekst: Alle elevene skal lese en kriminalroman. Ett klassesett pr. klasse. (Alternativt prosjekt: en annen sjanger, eller en valgfri bok). Tid: Uke 41-45 Vurdering: 3 tekster: Personskildring, avisartikkel og bokanmeldelse. Avslutning: Bokkafé

1. time Vi leser 1.kapittel sammen. STOPP! Hvilke tanker gjør du deg om boka, personene du har møtt, stedet, den videre handlinga …? Samtale i klassen.

Skyggeark Velg én person i boka. Denne personen skal dere skygge. Skyggearket skal bli brukt som basis for en tekst der du presenterer en av hovedpersonene i boka. Side Hva X sier/mener/gjør/o.a. Hva andre sier/mener om X Tankene mine om dette  

Personskildring En sammenhengende tekst der du kommer inn på følgende: Direkte personskildring (ytre trekk) Indirekte personskildring Er personen statisk eller dynamisk? Hvordan begrunner du det? Bruk sitater fra bøkene for å begrunne det du påstår (Oppgi sidetall i parentes). Ca 250 ord.

Vær journalist for ei avis Tenk deg at du som journalist var til stede ved ei bestemt hending i boka. Skriv en artikkel for avisa di om denne hendinga. Husk bilde. For å utføre denne oppgaven må dere lese følgende sider i boka: 88-90 Om sakprosa og artikkel 159-160 Om fotojournalistikk og reportasjebilder Dere må og tenke over følgende: Hva slags avis skal jeg skrive for? Hvordan ser en avisartikkel ut? Hva skal bildet formidle? (se side 159-160) Intervjuer?

Kriminallitteratur Hva er det som er typisk for kriminallitteraturen som sjanger? Skriv en bokanmeldelse der du kommer inn på handlingsreferat, sjangerkrav og språk. Hvorfor er (forfatteren) en populær forfatter? (les side 102-103 i boka om anmeldelser).

Bokkafé Vi skal på fagdagen ha en bokkafé der dere skal sitte i grupper og ha litterære samtaler. Dere skal samtale om bøkene dere har lest. For at det skal bli en samtale og ikke en bokpresentasjon, må dere tenke på å være aktiv lyttende. Elevene forbereder seg på en del analysemomenter. Vi har en klassesamtale til slutt: Hvordan opplevde du teksten? Prøv å forklare ved å bruke en eller flere følelser. Ble du sint, provosert, lei deg, glad, lo du eller tenkte du at noen fikk som fortjent? Begrunn med eksempler fra teksten.

En tidligere leseerfaring… Klassebibliotek Alle elever kjøper inn en pocketbok de vil lese (maks 100 kr). Vi har jevnlige bokpresentasjoner der de eventuelt anbefaler boka. Når de er ferdige, velger de en bok som de andre har kjøpt inn. Bøkene går dermed på rundgang, men likevel stor grad av valgfrihet. Har hatt litt problemer med å få godkjent prosjektet pga at elevene må legge i en liten sum…