Time 1 FØLELSER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Psykologisk Førstehjelp
Aggression Replacement Training
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lek og Læring i barnehagen
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Venner og valg Film og samtale.
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Psykologisk førstehjelp
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Fysisk og psykisk helse
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

Utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP, UNGDOMSSKOLE 4 skoletimer for økt bevissthet om selvsnakk og vennlighet Utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist

Time 1 FØLELSER

HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE? Hvordan støtte seg selv og andre i vanskelige situasjoner? Skille mellom situasjon, følelser og tanker Problemløsningssystemet ”Hjelpehånda” Hvordan? Se film, høre musikk, lese, skrive, snakke, leke Hvorfor? Hensikten med PF-timene er å fremme egenomsorg og sosial kompetanse

Summeoppgave 2&2, 5 minutter FØLELSER OG TANKER Lytt til Styggen på ryggen, https://www.youtube.com/watch?v=9ssNmStewmo Summeoppgave 2&2, 5 minutter Hva handler teksten om? Hvorfor er hva vi sier til oss selv viktig?

Se film om en elev som gruer seg for å holde presentasjoner FOR Å BLI TRYGGERE Se film om en elev som gruer seg for å holde presentasjoner

HOVEDROLLE I EGET LIV, OM Å HJELPE SEG SELV Les s 9 - 16

Hva er bra med at vi har følelser? Hvilke følelser har vi? Hva er bra med at vi har følelser? Hvilke fordeler ser du ved at du kan bli sint? Hva er bra med å kunne bli redd?

HØY FØLELSESBEVISSTHET INNEBÆRER Å Gjenkjenne egne og andres følelser Akseptere egne og andres følelser Gi uttrykk for egne følelser på en sosialt akseptabel og hensiktsmessig måte Forholde seg empatisk og konstruktivt til andres følelser

MIMELEK Tipp følelse og styrke!

SKRIVEOPPGAVE HVILKE FØLELSER HAR DU LAGT MERKE TIL I DAG? Lag en oversikt over hvilke følelser (type og styrke) du har lagt merke til i dag A. I deg selv B. I noen rundt deg Beskriv deretter hvordan du merket følelsen i din egen kropp, og hva du så på den andre som gjør at du tror han/hun følte slik

SUMMEOPPGAVE, 2 OG 2 Hvilke følelser syns du det er greit å vise i klassen? Hjemme? Med venner? Fortell hverandre om en gang noen har møtt dine følelser på en måte som var viktig og fin for deg

RØDTANKER Tanker som gjør at vi blir mer redd, flau, usikre eller lei oss enn vi har bruk for Tanker som gjør situasjonen mer vanskelig

GRØNNTANKER = Hjelpsomme tanker Gjør deg mer trygg og glad Fremmer omsorg for deg selv og andre

Gjør delen ”Følelser” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Følelser” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no

GRØNN, TRYGG OG GLAD!

Time 2 TANKER

HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE? Sammenhenger mellom situasjon, følelser og tanker Røde og grønne tanker Hvorfor? Automatiserte reaksjonsmønster kan skape vansker. Oversikt kan gi frihet til å ta mer hensiktsmessige valg. Hvordan? Film, lek, lesing, skriving, samarbeid HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE?

GJENNOMGANG AV HJEMMEOPPGAVER FRA SIST Oppgaven var: Gjennomgå digitalmodulen ”Følelser” Hva handlet digitaloppgavene om? Var det gøy? Lærerikt? Spennende? Noen som ikke har fått gjort det? Hindringer?

Se filmen frykt og røde og grønne tanker https://www.youtube.com/watch?v=e3xfCgelYKE Hva skjedde i filmen?

HJELPEHÅNDA VAR TIL HJELP …NÅ FRYDER GUTTEN SEG NÅR HAN KAN BADE, HOPPE OG STUPE! Redd, 9 De kommer til å le av meg Det blir vondt! Pyse Skal hoppe Om jeg prøver, er jeg modig Læreren Hoppe i vannet

RØDTANKER Tanker som gjør at vi blir mer redd, flau, usikre eller lei oss enn vi har bruk for Tanker som gjør situasjonen mer vanskelig

GRØNNTANKER = Hjelpsomme tanker Gjør deg mer trygg og glad Fremmer omsorg for deg selv og andre

HJELPEHÅNDEN – ET RYDDESYSTEM Hva skjer: Prøv å beskrive en situasjon nøytralt og konkret. Følelser: Sett ord på følelse(r), styrke, hvordan det kjennes i kroppen Rødtanker: Hva tenker du som forsterker vanskeligste følelsene nå? Grønntanker: Hva kan være mer hjelpsomt å tenke? Gjøre: Hva kan du gjøre hvis du skal handle utfra dine grønntanker? Hjelpere: Hvem kan hjelpe deg og hvordan?

Eva skal holde presentasjon i klassen SKRIVEOPPGAVE I GRUPPE Fyll ut ett felt på hjelpehånden, send videre og fortsett på den nye du får Man kan reagere ulikt på samme situasjon Prøv å fylle ut hjelpehånden slik at den blir logisk utfra det som allerede har blitt skrevet på hjelpehånden du skal fortsette på Eva skal holde presentasjon i klassen

GJENNOMGÅ NOEN ULIKE VERSJONER Let etter om situasjon, følelse og rødtanker henger logisk sammen Er grønntankene spesifikke og hjelpsomme utfra de rødtankene som var skrevet? Eva skal holde presentasjon i klassen

TANKEKRAFT Les s 22 - 27

HVA KAN VI GJØRE FOR AT RØDTANKENE SKAL FÅ MINDRE MAKT? Først et eksperiment: Prøv å IKKE tenk på røde kaniner Kikk ned eller lukk øynene Ikke tenk på røde kaniner, og ikke på noe som ligner Hva skjer?

Gjennomfør konkurranse i tråd med konkurransereglene! LAGKONKURRANSE Gjennomfør konkurranse i tråd med konkurransereglene!

LA RØDTANKENE KOMME… OG GÅ… Prøv å godta at det kommer alle slags tanker Tanker er ikke farlige Bare tanker vi tror på og vi gir makt til kan påvirke oss Å jobbe med å holde noen tanker helt unna koster vanligvis mye energi Prøv å la deg styre av grønntankene selv om rødtankene sniker seg på!

Gjør delen ”Tanker” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Tanker” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no

GRØNN, TRYGG OG GLAD!

Time 3 MESTRING

Å takle motstand og nederlag Se filmen ”prøve og feile” https://www.youtube.com/watch?v=KKGQ8rwlHS8

EKSPERIMENT Noter hvor bra du har det nå på en skala fra 0 – 10, der 0 er skikkelig dårlig og 10 er skikkelig bra, 5 er nøytralt Gjør øvelsen læreren sier Noter hvor bra du har det nå, samme skala Gjør den neste oppgaven dere får av lærer Noter humør igjen, samme skala

INDIVIDUELT, SKRIFTLIG Fyll ut en Hjelpehånd for en situasjon du gruer deg til eller har blitt veldig stressa av

Vis hendene til hverandre Prøv å hjelpe hverandre ved å SUMMEOPPGAVE, 2 OG 2 Vis hendene til hverandre Prøv å hjelpe hverandre ved å Vise forståelse og aksept Har du tanker eller erfaringer du tror kan være til hjelp for den andre?

KAMP MELLOM RØDTANKER OG GRØNNTANKER Hvilke tanker gir du makt til når du er lei deg? Hvilke grønntanker kan krympe dine rødtanker når du har det tungt?

LESING Les s 35

SKRIVEOPPGAVE, INDIVIDUELT Fyll ut liste over hva du liker å gjøre ( s 66 - 67)

Grønne tanker: - Ting å gjøre: - -- SKRIVEOPPGAVE, 2 OG 2 Tenk på ganger der du har vært sint og taklet det på en OK måte. Skriv ned tanker og ting og gjøre som kan hjelpe deg når du blir sint Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --

Grønne tanker: - Ting å gjøre: - -- SKRIVEOPPGAVE, 2 OG 2 Tenk på ganger der du har vært lei deg og taklet det på en OK måte Skriv ned tanker og ting og gjøre som kan hjelpe deg når du blir trist Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --

PUGG DEN UTENATT!

Gjør delen ”Mestring” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Mestring” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no

GRØNN, TRYGG OG GLAD!

Time 4 STØTTE

Hva skal vi gjøre og lære? Gjennomgang av hjemmeoppgaver Lære hjelpehånda utenatt Å søke støtte Å styrke vennskap Hvordan: Se kort-filmer, gjøre undersøkelser, lese, skrive og samarbeide

TEST: KAN DU DEN?

Meg og mine Les s 42 - 45

Følelsesmessig støtte ULIKE TYPER STØTTE Følelsesmessig støtte Noen du kan snakke med som viser omtanke, sender hyggelige meldinger, viser at de husker på deg og bryr seg om deg… Praktisk og økonomisk Noen som hjelper deg med skole-ting, kjøring til aktiviteter, mat, hus, renhold, penger… Noen å være sosial med og dyrke felles interesser med Noen du kan gjøre noe gøy eller fint med, ”henge med”, har felles interesser med, trene med… Informasjon Noen du kan få gode råd og nyttig informasjon av…

HVEM HAR DU? Hvem støtter deg med hva? Følelsesmessig støtte Praktisk og økonomisk Noen å være med og dyrke felles interesser med Informasjon HVEM HAR DU? Hvem støtter deg med hva?

Se film om jente som legger ut ny status på Facebook (U)POPULÆR? Se film om jente som legger ut ny status på Facebook https://www.youtube.com/watch?v=eBvMmJLrFYw

Hvordan reagerte jenta da hun fikk få likes? SPØRSMÅL ETTER FILMEN Hvordan reagerte jenta da hun fikk få likes? Følelser? Rødanker? Hvordan reagerte hun på SMS-en hun fikk fra venninnen? Tanker? Enn om hun ikke hadde fått den SMS-en fra venninnen akkurat da…. Hvilke grønntanker kunne ha hjulpet henne?

STØTTE FOR Å KLARE SKOLE-TING Se om igjen film om gutt som stryker på prøve https://www.youtube.com/watch?v=KKGQ8rwlHS8

Hva gjorde læreren for å støtte gutten som strøyk på prøven? SPØRSMÅL ETTER FILMEN Hva gjorde læreren for å støtte gutten som strøyk på prøven? Og hva syns du læreren skulle ha gjort? Hva gjorde venner? Og hva kunne vennene ha gjort? Hva gjorde han for å støtte seg selv da han fulgte grønntankene? Hva ville du ha gjort i tilsvarende situasjon? Hvem kunne du spurt om hjelp av?

TILHØRIGHET, GODHET, ØMHET Lukk øynene og tenk på en person du er veldig glad i. Tenk på noe du liker at dere gjør sammen. Hvilken følelse får du? Hva kjenner du i kroppen?

På ny skole, nytt sted, kjenner ingen

GRUPPEOPPGAVE, DEL 1 Løft hverandre med komplimenter Skriv navnet ditt fint på et ark Finn noe hyggelig å løfte fram hos de i gruppen din. Skriv på kortet – og videresend. Ikke vis kortet til den som skal få det…enda

GRUPPEOPPGAVE, DEL 2 Løft hverandre med komplimenter Øv på å gi og ta imot komplimenter! Gi kompliment på så fin, ekte og trygg måte som du kan klare Ta imot med en så stolt og glad kroppsholdning som du kan klare. (”høystatus-kroppsspråk”) og husk øyenkontakt!

Gjør delen ”Støtte” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Støtte” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no

GRØNN, TRYGG OG GLAD!