Vannskuterforvaltning KS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Park og idrett Orientering om anbud tirsdag Dagsorden: Generelt om anbudene Gjennomgang av de enkelte anbud Spørsmål Referat skrives, legges på.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Norges vassdrags- og energidirektorat. NVE, områdekonsesjonsordningen og avbøtende tiltak Erlend Bjerkestrand Seksjon for energikonsesjoner.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Informasjon om nytt regelverk og annen informasjon.
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
§12 i vannforskriften
Vannscooter FNF-samling september 2016
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Vannscooterforskriften fjernet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Opplysningsplikt og opplysningsrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Omlegging til produksjonsområder
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Bedriftsundersøkelsen 2017
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Matematikk på ungdomstrinnet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Fylkesmannen i Buskerud
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
INVITASJON TIL NÆRMILJØMØTE
Informasjonsmøte om eiendomsskatt
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Dag Wiese Schartum, AFIN
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Spørsmål til tredje samling
Anbudsprosessen - Klage
Seniorråd og ny Kommunelov
Lokal markagrense for Frogn kommune
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

Vannskuterforvaltning KS 24.8.2017 Eidsvoll kommune

Eidsvoll ligger på Øvre Romerike, lengst nord i Akershus. Kommunefakta Eidsvoll ligger på Øvre Romerike, lengst nord i Akershus. Kommunen hadde 24 415 innbyggere pr. 1.1.17 og har en årlig befolkningsvekst på 2,5 %. Totalarealet er på 456 km2. Vann og vassdrag utgjør omtrent 70 km2. Eventuell litt mer generell info om kommunen: Samferdsel (jernbane, flyplass mm.) Store natur- og friluftslivsområder. Næringsliv, pendling etc.

Oversiktskart over kommunen Motorferdsel er aktuelt på Mjøsa/Vorma og Hurdalssjøen m/øvre del av Andelva. Øvrige vann og vassdrag er for små og faller inn under det generelle forbudet i motorferdselloven.

Lokal forskrift Eidsvoll kommunestyre vedtok et totalforbud mot bruk av vannskuter i mai 1996: 1.Bruk av vannscootere og lignende fartøyer er forbudt innfor kommunens grenser. 2.Rådmannen kan for en enkelt anledning gi dispensasjon for bruk av vannscootere i Eidsvoll kommune, men ikke for tidsrommet mellom kl. 22.00 - kl. 08.00. Forskriften er hjemlet i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, § 4, 3.ledd. I utgangspunktet ble saken tatt opp etter et initiativ fra Gjøvik kommune. Administrasjonen og daværende hovedutvalg for kultur innstilte i utgangspunktet på at vannskuter skulle forbys i nærmere angitte områder (badeplasser og friområder) og ellers henvise til vedtatt fartsbegrensning på 5 knop i 100-metersbeltet langs land. Formannskapet vedtok imidlertid at man ønsket et totalforbud. Forslaget om totalforbud ble sendt på høring. Det kom inn 7 uttalelser – 5 var positive og 2 negative til forslaget. De negative kom fra bruker-/forhandlerhold. Forslaget ble deretter som nevnt vedtatt i kommunestyret. Begrunnelsen for vedtaket var i første rekke støyproblematikk, og i noen grad også sikkerhetsmessige hensyn (så vidt jeg husker – framgår ikke direkte av saksutredning/protokoll, men blant av vedleggene). I en flyplassnær kommune som Eidsvoll er for øvrig støy generelt - og ikke minst i friluftslivssammenheng – et høyst relevant tema. I rundskriv T-1/96 til motorferdselloven § 4 tredje ledd står det at kommunen ved forskrift kan bestemme at ferdselen på større innsjøer mv. ikke skal være tillatt. Videre står det at kommunen kan begrense ferdselen til deler av en elvestrekning eller innsjø eller bare tillate ferdsel for visse båttyper, båter med begrenset hastighet eller motorstørrelse, til bestemte formål, til bestemt tid mv. Det kan f.eks. settes forbud mot bruk av vannscootere.

Opphevelse av nasjonal forskrift Ulike signaler om hva kommunen kan gjøre og ikke gjøre. Usikkerhet knyttet til de gamle forskriftene. EK stilte derfor følgende spørsmål til KS: «Eidsvoll kommunestyre vedtok i 1996 et totalforbud mot bruk av vannskuter med hjemmel i motorferdselloven. I forbindelse med høringen var vi i kontakt med saksbehandler i departementet som opplyste at denne forskriften fortsatt vil være gjeldende. Kan vi gå ut fra at dette er korrekt?» Fylkesmannen har i ettertid gitt uttrykk for at forskriften etter deres oppfatning fortsatt er gjeldende. I forbindelse med opphevingen av den nasjonale forskriften og bruk av vannskutere ble det gitt mange ulike og til dels motstridene signaler fra ulike hold. Det ble jo blant annet sagt at kommunene ikke kunne behandle vannskutere forskjellig fra småbåter. Det oppsto derfor også usikkerhet om hvorvidt de gamle forskriftene fortsatt var gyldige, og kommunen har hatt behov for å få avklart dette. Kommunen har vel hele tiden vært av den oppfatning at forskriften gjelder, og at de ulike signalene skyldes at det er forskjellig regelverk knyttet til sjø og ferskvann uten at dette er blitt kommunisert på en god måte. Fylkesmannens svar i sin helhet: «Vi viser til brev fra Hurdal og Eidsvoll kommuner datert hhv. 19. og 21. juni 2017, med forespørsel om gyldigheten av eldre lokale forskrifter om forbud mot vannscooter. Vannscooterforskriften ble opphevet mai i år. Forskriftene dere viser til er hjemlet i motorferdselloven § 4 tredje ledd. I rundskriv T-1/96 til motorferdselloven § 4 tredje ledd står det at kommunen ved forskrift kan bestemme at ferdselen på større innsjøer mv. ikke skal være tillatt. Videre står det at kommunen kan begrense ferdselen til deler av en elvestrekning eller innsjø eller bare tillate ferdsel for visse båttyper, båter med begrenset hastighet eller motorstørrelse, til bestemte formål, til bestemt tid mv. Det kan f.eks. settes forbud mot bruk av vannscootere. Motorferdselloven § 4 tredje ledd er ikke opphevet eller endret. Slik Fylkesmannen ser det gjelder fortsatt de eldre forskriftene. Vi er også av den oppfatning at de ulike signalene knytter seg til forskjellen i hvilke begrensninger som kan fastsettes når det gjelder innsjø og sjø. «