Rehabiliterings etter en mobbesak. Snu krevende klasser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Generelle tiltak og forebygging
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Den autoritative lærerrollen
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mobbing og atferdsproblemer
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Alle elever har rett på et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Beredskapsteam mot mobbing MR Trond Hansen Riise Geiranger
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Nye føringer – nye muligheter
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Husregler.
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Velkommen til foreldremøte!
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Rehabiliterings etter en mobbesak. Snu krevende klasser. v/Tormod Sandvik, leder av PPT for Ytre Nordmøre (NB! Noe av materialet er hentet fra Erling Roland og Bente Bakken) Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Hva gjør vi når det vi gjør ikke virker? 1 krones råd: Gjør mer av samme sort 5 kroners råd: Gjør noe annet. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Fase Type 1 skoler Type II skoler Fase 1: Varsling Varslere Skolens 0respons Fornærmede Unnvikende Variert Omsorgsfull Fase 2: Dokumentasjon Undersøkelse Grunnlag for intervensjon Ad hoc Tilståelse Systematisk Matrisedata Fase 3: Intervensjon Plagere Mobbeofre Foresatte Forhandling/mekling Krav Støtte Samarbeid Fase 4: Etterspill Konflikter Stigmatisering Rehabilitering Generelle trekk Mobbedefinisjon Begrepsapparat Prosess Lokal Fattig Sirkulær Etablert Rikt Lineært

K-Klassekoden Klassekoden i klasser som har dårlig læringsmiljø er ofte basert på kollektive illusjoner (E.Roland) Kartlegge ”kollektiv bevissthet” – hva mener elevene om sin egen klasse (spørreskjema ) Gir legitimitet for å jobbe med læringsmiljøet både i forhold til elevene og foreldrene.

FAMILIER ELEVKOLLEKTIVET Klasseledelse E. Roland FAMILIER ELEVKOLLEKTIVET LATENT MANIFEST a K R A B F b F c F d TILSKUERNE P

Forutsetter en grundig kartlegging 1-2 mnd. Relasjoner mellom elevene Roller – ledere, medløpere Pro-reaktive ”atferdstrekk” (aggresjon) Elever som har svakt læringsutbytte? Ensomme elever – mobbing? * observasjon i klassen * utredning elever

Relasjonskart

Relasjonskart Kartlegge elevrollene og forholdet mellom dem Grunnlaget for klassemiljøanalyse Er basert på lærernes oppfatninger – ikke sosiogram Bidrar til å ”løfte” blikket fra individnivå til systemnivå – klassen betraktes som ei sosial gruppe. Utvikler konsistens i lærergruppa.

Roller – leder/medløper

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla Om å sette seg mål… Når en skal føre et menneske fra et sted til et annet, må en først finne ham der han er. Når en skal gå fra et sted til et annet, bør en også vite hvordan stedet en har tenke seg ser ut, ellers vil en ikke finne det.. Fritt etter kirkegard Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Mål – hva ønsker vi å oppnå? Lærerne setter opp hovedmål og delmål for arbeidet. Hovedmål generelt. Delmål – konkret i forhold til det som skal endres. Til hjelp: Hvordan ønsker dere at klassen skal være om f.eks 4 mnd. eller til våren?

Mål- skjema

Delmål – 2 klasse

f.eks det å jobbe med strukturer/rutiner I klasser med svake rutiner og regler er det ofte uro Begynnelsen av dagen Slutten av dagen Begynnelsen av hver time Slutten av hver time Arenaskifte/aktivitetsskifte Annet? KONSISTENS

HANDLINGSPLAN 6 KLasse Dato: 28.04.14 Hovedmål: Trygt og godt læringsmiljø for alle. Delmål: vi vil ha god arbeidsro når vi skal lære Vi starter timen i lag (være presis til timen) Vi går på do når timen er ferdig Vi sier hyggelige ting til hverandre Vi behandler hverandre med RESPEKT! Tidsrom Våren 2014. Hva skal gjøres? Vi gjennomfører disse rutinene: Begynnelse av dagen. stille opp i gangen klassevis håndhilser på alle elevene ( den rekka som først kommer til ro) stå ved pulten, vente til rolig, se frem, hilser og vær så god sitt! Avslutning av dagen. Avslutte timen ca. 13.50 Rydde pulter, setter stoler inn til Stå fint ved pulten, når alle i ro får rekka som først er i ro gå først ut. Begynnelsen av alle timer Stiller på rekke i gangen Først rolige rekke inn – elevene setter seg på plass Ny lærer hiler og tar i handa’vi starter undervisning når helt stille Mål for timen på tavla Slutten av hver time Avslutter 5 min før timen er slutt’ Oppsummering i forhold til mål – hva har vi lært? Rydder opp Står ved pulten og går ut rekkevis, den roligste rekka først. Hvem? Alle lærerne Når? Fra 28.04.14

Tiltak pro-aktiv aggresjon Samtale – tydeliggjør grenser, følge opp, tett samarbeid med foreldre. Gi samtidig ros til positiv atferd Lærere må være konsistent

Tiltak re-aktiv aggresjon Rydd vekk frustrasjonsutløsere Trygg relasjon elev – lærer Små grupper Få, stabile lærere Tydelig kommunikasjon

DET AUTORITATIVE PERSPEKTIVET Autoritative lærere som klarer å ha god kontroll over elevene kombinert med aktiv relasjonsbygging har påvirkningskraft i forhold til både skolefaglig og sosial kompetanse (Nordahl, 2003)

Lærerrollen Kontrollaksen Relasjons-aksen Den forsømmende Den autoritære Den autoritative Relasjons-aksen Den forsømmende Den ettergivende

Handlingsplan – må innholde: Målsettinger Rutiner Detaljert plan for snu-dagen – foreldremøte! Sosialpedagogiske opplegg Ansvarsavklaringer. Tiltak for re- ogpro-aktiv atferdstrekk og ensomme elever (skrives på eget ark, konfidensielt)

”DET DOBBELTE BLIKK” Dette representerer å se enkelt-eleven i læringsmiljøet. Det tradisjonelle individfokuset blir satt inn i et systemperspektiv –de to perspektivene utfyller her hverandre. Det relasjonelle og det implisitte/skjulte kan bli synlig - ”Det er Jørn som trekker i trådene slik at Mathias blir kasta på gangen”!

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla Snudagen Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Endrings-dagen i klassen(e) Skal komme overraskende på elevene!! Nytt klasserom hvis mulig, hvis ikke foret en omorganisering av det fysiske klassemiljøet Nye plasser i klasserommet – med navnelapp Alle lærere til stede. Presentere målene, hva skal være i fokus Presentere resultatet på undersøkelsen/kartleggingen. Sette fokus på læringsmiljø og læring!

Alle klassens lærere til stede! Presentere målene Snu-dag i klassen: 28.04.2014 Alle klassens lærere til stede! Presentere målene Presentere undersøkelsen og snakke om resultatet Presentere rutiner La elevene lage/diskutere klasseregler Fokus på læring! FORELDREMØTE Målene for arbeidet presenteres. Presentere undersøkelsen Presentere rutinene Arbeidsmetoden presenteres. Hvem ? Kirsti Når? 28.04.2014 Evalueres/justeres: 01.06.14 Pedagogiske opplegg Hva kan jeg bidra med for at vi skal få et godt læringsmiljø? Samarbeid Hva er en god venn? Hva kan jeg – vi gjøre for å ha det fint i klassen? En god dag på skolen er…

Endringsdag - foreldremøte Rektor eller lærer ønsker velkommen Lærerne presenterer målene og resultatet på undersøkelsen PPT presenterer arbeidsmetode (fasemodellen og kollektivmodellen) poengterer foreldrerollen og foreldre som viktige støttespillere til endringsarbeidet. FAU-representant –kan foreldrene bidra aktivt?

Etterarbeid, evaluering og justering Møtes etter ca. 1 mnd. Evaluering tar utgangspunkt i handlingsplanen. Sosialpedagogisk arbeid.

Oppfølging og justering- kan inneholde. Justere ift. behov – veiledning - hvor lenge etc. PPT følger fortsatt saken Sette i verk systemtiltak – tiltak for elever med lese-, skrive-, mattevansker, Differensiering i klasserommet - læringsstrategier, læringsstiler Små-kurs for lærer-teamet - NVL, ADHD etc.

Å snu vanskelige klasser

Litteraturhenvisninger ”Høyt spill om samspill –Å snu vanskelige klasser.” Grete S. Vaaland (red.) Respekt-programmet – fagartikler av Erling Roland, Grete S. Vaaland, Pål Roland. ”Elevenes læringsmiljø –lærerens muligheter” – Inger Bergkastet, Lasse Dahl, Kjetil Andreas Hansen. ”Mobbingens psykologi” – Erling Roland ”Relasjonen lærer og elev”, avgjørende for elevenes læring og trivsel, May Britt Drugli Innblikk” et sosialanalytisk verktøy for avdekking av skjult mobbing”Tove Flack. Lmsenteret v/ UiS «Problemløsningsmodeller» Erling Roland (2015)

Gruppe-/refleksjonsoppgave Hva tenker dere om denne måten å jobbe på? Fordeler og utfordringer?