Arbeid med lokale læreplaner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering og undervisning
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Nå er de revidert!.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med lokale læreplaner Fagdag for kristendomslærerne på ungdomstrinnet Danielsen skoler 23. april 2015 Dag-Askild Bleka

Utfordrende… «Evalueringen av Kunnskapsløftet og undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge har vist at den lokale implementeringen og oppfølgingen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) er krevende. Lokalt arbeid med læreplaner oppleves som både nyttig og utfordrende av skoleeiere, skoleledere og lærere.» (Dale & Øzerk 2009, NIFU 2012)

Behov for klargjøring… «Nasjonale myndigheter har ikke vært tydelige på hva lokalt arbeid med læreplaner etter LK06 skal innebære. Det har vært utydelige forventninger til roller og ansvar knyttet til det lokale arbeidet med læreplaner på ulike nivåer i utdanningssektoren. Det har vært varierende grad av oppfølging og systematikk i det lokale arbeidet med læreplaner.  Funnene tyder på at det er behov for å tydeliggjøre lokalt handlingsrom og hva lokalt arbeid etter LK06 kan innebære.» (Dale m.fl 2011)

Veiledningen er kommet! http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Veiledning-i-lokalt-arbeid-med-lareplaner/ Ny utgaver kommer i løpet av 2015

Tre temaer for dette innlegget Hva er en lokal læreplan? Definisjon Lovverk, ansvar, tilsyn Formål Hva forventes av en lokal læreplan? Minstekrav Hvordan kan det jobbes med lokale læreplaner? Motivasjon Praktisk arbeid med lokale læreplaner Varighet/rullering

Hva er en lokal læreplan? Definisjon

Hva er en lokal læreplan? «En lokal læreplan er en plan for opplæringen som er utarbeidet lokalt på bakgrunn av deler av eller hele LK06. Eksempler på lokale læreplaner kan være en overordnet plan for skolene i kommunen, fylkeskommunen eller ved den enkelte skole, en lokal læreplan for ett eller flere fag, en plan for arbeidet med sosial kompetanse eller leseopplæring ved skolen. Fordi det er et lokalt handlingsrom, er det variasjoner i hva slags planer som utvikles lokalt, og hvilken status planene har. En lokal læreplan er et utgangspunkt for videre planlegging, gjennomføring, evaluering og oppfølging av opplæringen. Det må være avklart om planene er forpliktende eller veiledende, og det må være sammenheng mellom de ulike planene.» (Udir)

Hva inngår i lokalt arbeid med læreplaner? Statisk Fordeling av kompetansemål på trinn Konkretisering av læringsmål Spesifisering av vurderings-kriterier Valg av innhold, arbeidsmåter, vurderingsformer m.v. Periodeplaner (årsplaner, halvårsplaner, ukeplaner…) Lederkonferansen 2013 Dyna-misk

1B Lovverk, ansvar, tilsyn

Forankring i lovverket «Skolen skal drive verksemda si etter læreplanar godkjende av departementet. Det må gå fram av planen kva slag vurderingsformer og dokumentasjon skolen skal nytte. Skolane skal anten følgje den læreplanen som gjeld for offentlege skolar, eller læreplanar som på annan måte sikrar elevane jamgod opplæring, jf. opplæringslova § 2-1 første ledd og § 3-4 første ledd. Elles har skolen sin undervisningsfridom. […]» (Privatskoleloven § 2-3. Krav til innhald og vurdering i opplæringa)

Kristendomsplanen erstatter RLE-planen og inngår i helheten i LK06 «Alle læreplanar som godkjennast etter privatskolelova § 2-3 første ledd må oppfylle krava i denne føresegna. Læreplanen må vere jamgod med Læreplanverket for Kunnskapsløftet […] og omfatte Generell del og Prinsipp for opplæringa i Læreplanverket for Kunnskapsløftet […] eller annan tilsvarande plan læreplanar for fag. Læreplanane for det einskilde faget må innehalde ei omtale av formålet med faget, korleis ein skal forstå dei grunnleggjande ferdigheitene, kompetansemål i faget, hovudområda i læreplanane for fag etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet […] og særskilde føresegner om vurdering […]» (Forskrift til privatskoleloven § 2A-1.Generelle krav til læreplanen)

Rektors ansvar «Sikrer daglig leder at undervisningspersonalet knytter opplæringens innhold til kompetansemål i det enkelte faget? Private skoler skal drive etter læreplaner som er godkjent av Utdanningsdirektoratet. […] De ulike godkjente læreplanene varierer i utforming og innhold, men de forutsetter alle at skolene forankrer, videreutvikler og tilpasser kompetansemålene lokalt. Kompetansemålene er utformet slik at de gir skolene et lokalt handlingsrom for å tilpasse innhold, arbeidsmåter og organisering i opplæringen.» (Fra Udirs veiledningshefte for private skoler om felles nasjonalt tilsyn 2014-2017)

Felles ansvar «Skoleeiere, skoleleder og lærere […] har et felles ansvar for lokalt arbeid med læreplaner» (Udirs veiledning)

Øverste juridiske ansvar. Styret Rektor Lærerne Øverste juridiske ansvar. Må ha et system som sikrer elevene lovfestet utbytte av undervisningen Øverste daglige ansvar. Legger praktisk til rette for at det utarbeides lokale læreplaner og at de følges opp Utarbeider lokale læreplaner og følger dem opp i daglig arbeid

Tilsyn Felles nasjonalt tilsyn 2014-2017 «Tilsynet for de private skolene er inndelt i to deler: Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen i fag Virksomhetsbasert vurdering Målet med tilsynet er å sjekke om skolen følger enkelte bestemmelser i privatskoleloven med forskrifter.» Tilsvarende vil gjelde også for senere tilsyn.

Synliggjøring av verdigrunnlag § 2A-2 Skolar godkjend på religiøst grunnlag Skolar som er godkjend på religiøst grunnlag, jf. privatskolelova § 2-1 første ledd bokstav a), må synleggjere verdigrunnlaget sitt i læreplanen, under dette i læreplanane til relevante fag. (Forskrift til privatskoleloven) En slik synliggjøring finnes i innledningen til Danielsen-planen. Den skal normalt også gjenspeiles i de lokale læreplanene.

1C Formålet med lokale læreplaner

Arbeidet med lokal læreplan skal… bidra til at elevene får den opplæringen de har krav på sikre at helheten i læreplanverket ivaretas være systematisk foregå kontinuerlig gjøre lærerne mer bevisste på sitt eget arbeid med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen sikre systematisk vurdering og refleksjon over egen praksis i det enkelte lærerkollegium og hos den enkelte lærer styrke lærerne som profesjonelle yrkesutøvere …og dermed sikre elevene størst mulig læringsutbytte

2A Minstekrav til lokale læreplaner

Hva hører med i den lokale læreplanen? «Hele LK06 må ivaretas gjennom det lokale arbeidet med læreplaner.» (Udir) «Hele LK06» innebærer: Generell del Prinsipper for opplæringen Fag- og timefordelingen Læreplanene i de enkelte fagene Elevenes rett til tilpasset opplæring (jf. privatskoleloven § 3-4a)

Læreplanen for det enkelte fag har følgende elementer Formål Formålet beskriver hensikten med opplæringen for den enkelte elev og hvilken verdi faget har for samfunn og arbeidsliv. Hovedområder Hovedområdene gir retning for hvordan kompetansemålene skal forstås og hvordan opplæringen kan organiseres. Grunnleggende ferdigheter Læreplanene inneholder korte beskrivelser av hva hver av de fem grunnleggende ferdighetene innebærer i det enkelte fag. Kompetansemål Læreplanene for fag inneholder krav til den kompetansen eleven skal tilegne seg i faget. Kompetansemålene uttrykker hva eleven skal kunne etter endt opplæring på ulike trinn. Bestemmelser for sluttvurdering Sluttvurdering er standpunktvurdering og eksamen. Alt dette skal gjenspeiles i den lokale læreplanen for faget

Vurdering for læring En sentral del av læringsarbeidet er den vurderingen elevene får underveis i læringsprosessen Dersom elevene skal ha reelt utbytte av vurderingen, bør den lokale læreplanen si noe om hva som skal vurderes og hvordan det skal vurderes hvordan elevene skal få tilbakemelding på arbeidet sitt hvordan elevene kan involveres i vurderingsarbeidet og sin egen læring og utvikling (for eksempel gjennom egenvurdering) (Udir)

Vurderingskriterier «Vurderingsforskriften krever ikke at man skal utvikle kriterier eller kjennetegn på alt som gjøres i opplæringen, og det er heller ikke nødvendigvis hensiktsmessig å gjøre dette. Det viktige er at det som vektlegges i vurderingen er gjort kjent for elevene, og at vurderingspraksisen bidrar til å fremme læring.» (Udir)

Hva er kompetanse? «Kompetanse er i LK06 forstått som evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utordringer. Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver. Det handler om å mestre utfordringer på konkrete områder innenfor utdanning, yrkes- og samfunnsliv eller på det personlige plan.» (Udir) Den lokale læreplanen skal konkretisere skolens arbeid med å gi elevene denne typen kompetanse

Den lokale læreplanen skal tilpasse arbeidet med faget til… den enkelte elev den enkelte elevgruppe lokale prioriteringer, f.eks. skolens kristne formål faglige eller pedagogiske satsinger lokale forutsetninger, f.eks. hjorteslakt på Osterøy lærere med spesiell kompetanse lokale ressurspersoner lokale institusjoner og bedrifter …for å kunne nå målene for faget

Hva er en lokal læreplan? I LK06 består alle læreplanene av kompetansemål. Det er utviklingen av elevenes kompetanse som er det sentrale i LK06. Elevene vurderes på i hvilken grad de har oppnådd den beskrevne kompetansen LK06 beskriver ikke hvordan det skal jobbes for at elevene skal oppnå den aktuelle kompetansen. Det er altså et betydelig lokalt handlingsrom for å tilrettelegge opplæringen Den konkrete handlingsplanen for hvordan opplæringen skal gjennomføres og hvordan elevene skal oppnå den beskrevne kompetansen, nedfelles i en lokal læreplan for faget

Ingen nasjonale føringer… «Det er ikke gitt nasjonale føringer for hva en lokal læreplan skal inneholde, og innholdet vil variere ut fra om det er skoleeier eller skolen som har utarbeidet den lokale læreplanen. Lokale læreplaner må være gode verktøy for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen slik at elevene […] får et godt læringsutbytte. Samtidig må de lokale læreplanene være så fleksible at skoleledere og lærere fortsatt har mulighet til å tilpasse opplæringen.» (Udir)

Lokal frihet «Intensjonen med at det er gitt få nasjonale føringer for det lokale arbeidet med læreplaner, er at det skal utvikles best mulig løsninger lokalt.» (Udir) Vi har frihet til å velge hvem som utarbeider lokale læreplaner innholdet i de lokale læreplanene hvor forpliktende de lokale læreplanene skal være hvilke fag eller temaer som skal omfattes av den enkelte lokale læreplan (Udir)

Motivasjon for å arbeide med lokale læreplaner

Danielsen-skolenes formål a. Danielsen Ungdomsskole Bergen skal i all sin virksomhet søke å skape et læringsmiljø som fremmer et kristent helhetssyn på livet forankret i troen på Gud som skaper og frelser slik dette er uttrykt i Bibelen og de evangelisk-lutherske bekjennelsesskrifter. Skolen vil i alt sitt arbeid gjøre Kristus kjent for elevene slik at Han kan bli trodd og etterfulgt. b. I forståelse med foreldrene og i respekt for elevene vil skolen formidle kunnskap, inspirere til læring og utvikling av hele mennesket for å utruste elevene for et godt og ansvarlig liv i hjem, samfunn og menighet.

Merarbeid? Eller systematisering av det vi allerede gjør? Grunnleggende ferdigheter Varierte arbeidsmåter Naturlig progresjon Synliggjøring av skolens verdigrunnlag Ulike vurderingsformer

Bedre for alle En gjennomarbeidet og lokalt forankret læreplan gjør at elevene får bedre læringsutbytte fordi opplæringen er tilpasset den lokale konteksten og fordi den faglige og pedagogiske helheten er ivaretatt med systematisk planlegging lærerne får en enklere hverdag fordi en del av forberedelsene og planleggingen allerede er gjort de lærerne som har jobbet med den lokale læreplanen har et mer reflektert forhold til hva de gjør og hvorfor de gjør det. Dette genererer bedre undervisning, blant annet fordi det er lettere å gjøre spontane tilpasninger for den som har formålet med faget under huden og kjenner begrunnelsene for de valgene som er gjort i den lokale læreplanen

3B Praktisk arbeid med lokale læreplaner

Hvem initierer og leder arbeidet med lokale læreplaner? REKTOR eller en inspektør

Hvem deltar i arbeidet? Enten alle som underviser i faget Eller et utvalg av de som underviser i faget Deler av prosessen bør uansett involvere alle som underviser i faget

Fag for fag? Det kan i prinsippet laget lokale læreplaner for hva som helst av fag og temaer i LK06 Det vanlige er å lage lokale læreplaner for undervisningsfag. Som en del av disse er det i mange tilfeller også naturlig å skjele til hva som sies i læreplanene for tilgrensende fag, med tanke på eventuell samkjøring av undervisningsopplegg I tillegg kan det tenkes lokale læreplaner for å sikre at elevene får kompetanse innenfor områder som samarbeid, sosiale relasjoner osv. som omtales i Generell del og i Prinsipper for opplæringen

Kompetanse i faggruppen For å lage/revidere en lokal læreplan trenger du innsikt i alle deler av LK06 (og eventuelle egne læreplaner). Sentrale stikkord er kompetansemål arbeidsmåter grunnleggende ferdigheter vurdering Generell del Prinsipper for opplæringen kunnskap om eventuelle lokale satsingsområder kunnskap om hvordan skolens kristne formål kan få gjennomslag i skolens hverdag ferdigheter i evaluering av læringsprosesser Nasjonale prøver Sluttvurdering Evalueringer (elevundersøkelsen, ståstedsanalyen osv.)

Refleksjon Det lokale arbeidet med læreplaner for fag må innebære en refleksjon rundt hva kompetanse i faget betyr, både etter hvert årstrinn og etter endt opplæring i faget. Refleksjon rundt hva som er formålet med faget, og hvilken relasjon faget har til andre fag, kan inngå i dette. Å utvikle en forståelse av hva grunnleggende ferdigheter innebærer er viktig i utarbeidingen av lokale læreplaner for fag. (Udir)

Sikre at hele LK06 inkluderes Målsettingene fra Generell del og Prinsipper for opplæringen skal også inkluderes i de lokale læreplanene for fag Lokale læreplaner for alle fag kan romme noen av de generelle målsettingene, men ingen kan romme alle. Her må arbeidet på den enkelte skole organiseres slik at en sikrer at helheten ivaretas F.eks. kan en egen gruppe jobbe med de overordnede problemstillingene og foreslå for gruppene som jobber med læreplanene for undervisningsfagene hvilke aspekter som kan integreres i de lokale læreplanene for de ulike fagene

Sikre at skolens kristne basis gjenspeiles Det bør jobbes felles på skolen for å avklare hva dette betyr i praksis Lærere som har gjennomført del 2 av introduksjonsprogrammet for nyansatte har fått erfaring med denne måten å jobbe på Hent gjerne inn ressurspersoner fra andre Danielsen-skoler til fellestid for lærerne for å være idéleverandører

Profilering av skolens kristne basis Hvordan kan vi synliggjøre skolenes kristne basis i den lokale læreplanen i valg av læringsmål i valg av lærestoff i valg av læringsaktiviteter osv...

Eksempel på mulige spørsmål Hvilke læringsaktiviteter og hvilket undervisningsinnholdet bidrar på best måte til at elevene utvikler den kompetansen som er beskrevet i læreplanen? Hvilke kompetansemål kan sees i sammenheng og eventuelt grupperes i temaer (innad i eller på tvers av fag)? Er det kompetansemål det er mest hensiktsmessig å jobbe med på bestemte tider i året (jul, påske)? Hvilke kompetansemål er det nødvendig eller ønskelig å jobbe med flere ganger?

Eksempel på mulige spørsmål Hvilke tilpasninger bør gjøres med tanke på den aktuelle elevgruppen og enkeltelever? Hvordan kan elevene involveres i valg av innhold og arbeidsmåter for å nå kompetansemålene? Hvordan kan vi hjelpe elevene til å forstå målene for opplæringen og hva som vektlegges i vurderingen? Er det hensiktsmessig å utarbeide læringsmål og kjennetegn på måloppnåelse? Hvilke kompetansemål er det hensiktsmessig å dele opp for å trene på deler av målet, slik at målet blir tydeligere for elevene?

Eksempel på mulige spørsmål Hvordan – og i hvilke tilfeller – kan vi involvere elevene i arbeidet med å utarbeide læringsmål og eventuelle kriterier som beskriver hva som kreves av arbeidet eller oppgaven? Hvilke grunnleggende ferdigheter krever kompetansemålene at vi jobber med i faget? Hvordan kan elevene vurderes i faget sett i sammenheng med kompetansemålene, arbeidsmåtene og valget av innhold i faget? Hvordan skal elevene få vite hva som vurdees og hvordan deres kompetanse blir vurdert?

Eksempel på mulige spørsmål Hvordan kan elevene involveres i å vurdere seg selv eller på andre måter bli involvert i læringsarbeidet? Er det hensiktsmessig å utarbeide kjennetegn på måloppnåelse eller kriterier? Er det hensiktsmessig med nivådelte kjennetegn, eller holder det med kjennetegn på høyeste nivå?

Hvor mange dokumenter? Fordeling av kompetansemål på trinn Spesifisering av læringsmål Vurderingskriterier/ kjennetegn på måloppnåelse Periodeplan/framdriftsplan med konkretisering av innhold, arbeidsmåter, vurderingsformer osv. Lederkonferansen 2013

3C Rullering av lokale læreplaner

Vi blir aldri ferdige… To modeller En relativt statisk lokal læreplan som revideres med noen års mellomrom. Krever at læreren/lærerne lager en egen årsplan/halvårsplan som presiserer hva som skal gjøres og når det skal gjøres En mer dynamisk lokal læreplan som revideres årlig. Fordelingen av kompetansemål og en del andre elementer ligger fast, mens tidfesting osv. revideres årlig

Kontinuerlig arbeid Endringer i LK06 Endringer i retningslinjer for lokale eksamensformer Bytte av læreverk Endret kompetanse i kollegiet Endringer etter vurdering av erfaringer og oppnådde resultater

Når flere lærere underviser i samme fag på samme skole Den lokale læreplanen gjelder for alle lærere/elever i det aktuelle faget, og bør normalt gjelde for flere år Det kan være behov for å sikre fleksibilitet i beskrivelsen av arbeidsformer, innholdselementer osv. – f.eks. slik: Naturfag: Lag en liste over aktuelle øvelser og skriv at 3 av disse 6 øvelsene skal gjennomføres

Evaluering av den lokale læreplanen På noen skoler skriver den enkelte lærer en evaluering av hvordan de ulike elementene i planen har fungert. Denne evalueringen følger planen som dokumentasjon på hva som har vært gjort (inngår i kvalitetssikringssystemet) og som grunnlag for revisjoner for kommende år Hvordan fungerte opplæringen i forhold til det vi hadde tenkt og planlagt? Hvilke justeringer må gjøres for å øke elevenes læringsutbytte?