§12 i vannforskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/ https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Holdninger til helseforsikring
Vannskuterforvaltning KS
Innsyn og adgangsbegresning
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til sikring av personopplysninger
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Allmenningens tragedie
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Omlegging til produksjonsområder
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Hygieniske barrierer Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Vann og avløp Øvre Sirdal
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Presentasjon av Høringsdokumentene
Presentasjon av Høringsdokumentene
Fiskeridirektoratets rolle Hvordan påvirker fiskeri og akvakultur
Regional høringskonferanse 14.mai
Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

§12 i vannforskriften jonalt/dokumenter/veiledere- direktoratsgruppa/veileder-til-vannforskriften endelig.pdf jonalt/dokumenter/veiledere- direktoratsgruppa/veileder-til-vannforskriften endelig.pdf

Ved hvilke typer enkeltvedtak skal § 12 vurderes? Når det skal fattes enkeltvedtak om ny aktivitet eller nye inngrep i en vannforekomst som kan medføre at miljømålene ikke nås eller at tilstanden forringes. – Vedtak med hjemmel i forurensningsloven, vannressursloven, vassdragsreguleringsloven, akvakulturloven, havne- og farvannsloven, jordlova, lakse- og innlandsfiskloven, plan- og bygningsloven mv. – Det må vurderes konkret om § 12 kommer inn ved utarbeidelse og behandling av reguleringsplaner, eller om vurderingen ivaretas gjennom senere saksbehandling.

Hvem skal anvende § 12? Vannforskriften endrer ikke gjeldende ansvarsfordeling mellom de ulike sektormyndighetenes ansvar for lovverk og virkemidler. – Det er derfor den aktuelle sektormyndigheten for det omsøkte tiltaket som foretar vurderingen etter § 12, både om den kommer til anvendelse og om vilkårene i § 12 er oppfylt.

Hvem har ansvar for å fremskaffe informasjon? Det er tiltakshaver som har ansvar for å fremskaffe informasjon om virksomhetens virkning i tråd med forskrift om konsekvensutredninger, sektorlovverk og naturmangfoldloven. – Som grunnlag for vurderingen er det tilstrekkelig at utredningene dekker de relevante kvalitetselementer som virksomheten vil påvirke. – Sektormyndigheten skal spesifisere overfor tiltakshaver hvilken informasjon det er nødvendig å innhente. Denne informasjonen fremskaffes før eller i løpet av søknadsprosessen.

Kunnskapsgrunnlag Informasjon om dagens tilstand er tilgjengelig i Vann-Nett. Det vil likevel være slik at mange vannforekomster ikke er tilstandsklassifisert på grunnlag av overvåkingsdata. Hvor omfattende undersøkelser tiltakshaver skal pålegges, vil bero på en vurdering av tiltakets art og hvor sannsynlig det er at det vil forringe miljøtilstanden. – Paragraf 12 krever ikke at det må innhentes informasjon utover det som har betydning for de kvalitetselementer som anses å være mest følsomme for den nye virksomheten (f.eks. fiskefauna, bunnvegetasjon eller hydrologisk system).

Paragraf 12 første ledd ny virksomhet enten medfører at: – miljømålene i § 4 - § 6 ikke nås eller – at tilstanden forringes – Størrelsen på virksomheten har ikke i seg selv betydning for om § 12 kommer til anvendelse, men det er graden av påvirkning på tilstanden som er avgjørende.

Miljømål § 4-6 § 4. miljømål for overflatevann – minst god økologisk og god kjemiske tilstand § 5. miljømål for kunstige og sterkt modifiserte vannforekomster – Godt økologisk potensial 6. miljømål for grunnvann

At miljømålene i §§ 4-6 ikke nås Også ny virksomhet som ikke nødvendigvis vil forringe tilstanden, men likevel medfører at miljømålet ikke nås. – Et eksempel er dersom miljømålet i forvaltningsplanen er satt til ”god” tilstand, mens miljøtilstanden fra før er ”moderat”, og den omsøkte virksomheten vil medføre at tilstanden forblir moderat, slik at målet om god tilstand ikke oppnås.

Forringelse Der man går fra en klasse til en annen Må være av en viss varighet – Kortvarige endringer, hvor tilstanden gjenopprettes etter kort tid uten at det settes i verk tiltak, regnes ikke som en ”forringelse”.

Nye inngrep - første ledd bokstav a)? Virksomhet som medfører nye endringer i – de fysiske egenskapene til en overflatevannforekomst – eller endret nivå i en grunnvannsforekomst”, jf. første ledd bokstav a. Innebærer at virksomheten endrer vannforekomstens fysiske beskaffenhet og påvirker egenskaper som vannstand, vannmengde, variasjon i vannføring, strømningsforhold osv. Omfatter både – direkte følger av de fysiske endringene, og – indirekte følger slik som forandringer i oksygen- eller temperaturforhold. – Også indirekte forurensning omfattes. Det vil si at en konsentrasjon av et stoff øker som følge av fraføring av vann eller mangel på vannsirkulasjon.

Ny aktivitet - første ledd bokstav b? Ny bærekraftig aktivitet som medfører forringelse i miljøtilstanden i en vannforekomst fra svært god tilstand til god tilstand Ta stilling til hvilken tilstandsklasse vannforekomsten forventes å komme til å få som følge av virksomheten. Tiltakets forventede påvirkning på relevante kvalitetselementer som er avgjørende. Ettersom det kun er anledning til forringelse fra svært god til god tilstand, er adgangen til forringelse snevrere etter bokstav b) enn etter bokstav a) som ikke har noen nedre grense.

Virksomhet som kan medføre slike endringer vil for eksempel kunne være – akvakultur – avløp fra renseanlegg – industri – mineralvirksomhet.

Bærekraftig? Verken direktivet eller forskriften gir noen definisjon I norsk regelverk oppstilles det imidlertid gjerne flere lov- og forskriftsbestemte vilkår som må være oppfylt for at en tillatelse kan gis. Departementet tolker begrepet slik at summen av dette regelverket kan sees som et uttrykk for nasjonale vurderinger av hva som er bærekraftig for den enkelte typen aktivitet. Utføres en virksomhet i henhold til en tillatelse gitt av offentlig myndighet, anses kravet til bærekraft å være oppfylt. For sektormyndigheten som skal vurdere § 12, innebærer dette i praksis at begrepet ”bærekraftig” ikke setter noen nye krav i tillegg til det som allerede følger av gjeldende regelverk.

Krav som stilles til virksomheten - §12 annet ledd Tre tilleggsvilkår som den nye virksomheten må oppfylle for at forringelsen kan tillates. – Alle tre tilleggsvilkår gjelder for begge alternativer i første ledd, altså både for nye inngrep og ny aktivitet. – Fremgår i mange tilfeller også av bestemmelsene om tillatelser i sektorregelverket, og som relevante sektormyndigheter allerede vurderer i tillatelser som gis i dag.

1. Avbøtende tiltak Alle gjennomførbare tiltak settes inn for å begrense virksomhetens negative miljøpåvirkning 2. Samfunnsnytte Skal være større enn tapet av miljøkvalitet 3.Andre midler for å oppnå samme formål Hensikten med den nye virksomheten, på grunn av manglende teknisk gjennomførbarhet eller uforholdsmessig store kostnader, ikke med rimelighet kan oppnås med andre midler som er miljømessig vesentlig bedre