Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Fagvalg Studiespesialisering Orientering ved studieleder Vegar Wold Ole Vig vgs. Våren 2015.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Leseprosjekt VG1.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Velkommen til Sverresborg skole som 8.klassinger i august 2017.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Foreldremøte november 2017.
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hva er en god ordbok?.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Kommunikasjon.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Skriftspråk og talespråk
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Hvordan lese klassetimeplanen?
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Kan vi styre språket? Panorama Vg2 Kapittel 5 Læreplanmål
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Kapittel 5 Argumentasjon
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag - gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag - gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid Tendenser og faser © Edward Muybridge/Corbis

: Språklige forhold Undervisningsopplegg

Tendenser og faser , språklige forhold Tidslinje: Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Fra samnorsk til flerspråklighet Hovedtrekk i perioden: Interessen er forskjøvet fra det særnorske til det flerkulturelle og flerspråklige – Samnorskpolitikken erklært død Samnorskpolitikken på retur helt fra reformen i , med Norsk språkråd, slutt på aktiv tilnærmingslinjen 2002: Stortinget vedtar å oppheve tilnærmingsparagrafen = Samnorskpolitikken også formelt død Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Sideformene forsvinner Noen endringer i skriftspråkene i perioden – Bare hovedformer i bokmål » Sideformene går ut – Hovedformer og sideformer i nynorsk » Fremdeles et skille » Trang læreboknormal, vid rettskriving » Diskusjon om sideformene skal godtas også videre Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Et nytt flerspråklig Norge Norge et flerkulturelt og flerspråklig samfunn helt fra urnordisk tid Nytt fra 70-tallet at nye innvandrergrupper er fra Øst-Europa, Asia og Afrika Utvikler seg et spesielt ordforråd, en spesiell sjargong, f.eks. kebabnorsk Kan også bli egne innvandrerdialekter eller sosiolekter – Språkmøte og nye ord Nye ord inn i norsk helt fra norrøn tid; nedertyske, engelske, arabiske osv. Nye språk slår gjennom i dagligspråket, som ord på matretter, klær osv. Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Tradisjonell og ny personnavnskikk De tradisjonelle navnene står seg også i denne perioden Særlig de kristne navnene er populære De siste årene flere personnavn fra nye innvandrergruppene – viser ny trend i Norge (Se hvilke navn side 162) Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Dialekt på alle samfunnsarenaer Tendensen fra forrige periode fortsetter – dialekt fortsatt i bruk på alle samfunnsarenaer Dialektene mer synlige enn noen gang tidligere – Også større dialektbruk i NRK – Nytt med SMS – mye bruk av dialekt der – Dialektbruken ser ut til å fortsette utbredelsen Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

– Nye importord og fremmed påvirkning Ny teknologisk og elektronisk utvikling har gitt nye ord, uttrykk og fagterminologier – computer, chips, keyboard, harddisk, Internett, display osv. – Importerte ord = importord – Blir etter hvert en del av dagligspråket – Ofte en fornorsking av utalen, gjerne norsk skrivemåte, noen avløserord Puristisk språkpolitikk – Prinsipp om at låneord skal få norsk skrivemåte – Ønske om at engelsk ikke skal få for stor innvirkning Tendenser og faser , språklige forhold -Tidslinje -Fra samisk til flerspråklighet -Samnorsk- politikken erklært død -Et nytt flerspråklig Norge -Tradisjonell og ny personnavn- skikk -Dialekter på alle samfunns- arenaer -Nye importord og fremmed påvirkning

: Språklige forhold Oppgaver