SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Advertisements

Næringsarealprosjektet
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Dialogtorg i Kristiansand
Et urbant bysentrum i Groruddalen
Farverikvartalet KONSEKVENSUTREDNING SOM GRUNNLAG FOR REGULERINGSPLAN
Generelt om Randaberg Kommunen
Parkering som en integrert del av kommuneplanen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Maria Wirkola Plansjef
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Åse Rasmussen, prosjektarkitekt
Helhetsplan Haugenstua et mulighetsstudie
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Begrensninger og muligheter
Overordnet byplangrep
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Overordnet mål og sluttprodukt
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
Horten vidergående skole
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Statens veivesen: Gå-seminar mars 2003 Berit Nordahl, Byggforsk: Å BYGGE FOR DE GÅENDE?
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Aktivisering av Vestby sentrum
Levanger kommune, kommunedelplan Sundet - Havna.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
RISAVIKADAGEN 2012 OMRÅDETRANSFORMASJON OG MERKEVAREBYGGING Bjarne Uldal Daglig leder VJU Brand and Business Innovation.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
1 Helge Kolstad (AP), Østfold fylkesting Landskapsvern og regionpolitikk Hensikten med en estetikkveileder.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Hva er utfordringene? Økonomisk ulikhet > Levekårsutfordringer: Mange barn som lever i lavinntektsfamilier > Forskjell i medianinnteksten på Sosial.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Petter Christiansen Bisek 13. september
Fortetting med kvalitet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Fortetting med kvalitet
Oppgaven fra samfunnsdelen og strategisk kart
Nasjonal erfaringskonferanse
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Regional plan for attraktive byer og tettsteder
Sentrumsplan for Arendal sentrum
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Høring: Kommuneplanens samfunnsdel
Trondheim sentrum fram mot 2040
Arealscenarier i byutredningen
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Plankonferansen 11 desember 2014
Utskrift av presentasjonen:

SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN

SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016  Byutvikling og infrastruktur  Fortetting  Byen og Mjøsa – potensiale for utvikling og attraktivitet  Bruk og vern  Areal og transport – byutvikling 2044

Krums byplan

Byens kvaliteter og muligheter Byen som sosial og kulturell møteplass Byen som handels- og næringsby Byen som attraktivt boområde Byens natur- og kulturkvaliteter Byens kvaliteter og muligheter Byen som sosial og kulturell møteplass Byen som handels- og næringsby Byen som attraktivt boområde Byens natur- og kulturkvaliteter

Fokusområder  Byvekst innenfra – fortetting og transformasjon  Bruk og vern  Estetikk og arkitektur  Byrommene  Byen som boligområde  Byen som handelsområde  Næring i bybebyggelsen  Trafikkavvikling og parkering

Trafikkavvikling og parkering o Hvordan redusere transportbehovet? o Hvordan tilrettelegge for en god og effektiv trafikkavvikling? Prinsipp: o Redusere trafikkbelastningen i sentrum og boligområder o Helhetlig strategi for framkommelighet for gående og syklende og for kollektivtrafikk o Parkeringsstrategi som deler inn i soner og differensierer mellom boligparkering, arbeidsplassparkering og allmennhetens behov

Byvekst og fortetting o Hvilke områder skal fortettes og hvordan – fortetting med kvalitet ? o Hvordan sikre gjennomføring av fortetting og transformasjon – potensiale og realisme ? Prinsipp: o Byen skal vokse innenfra o Byvekst innenfra også for næringsetablering. Skille mellom næring som kan bidra positivt til byen og næring som bør lokaliseres utenfor «EN BY FOR ALLE»

Byen som boligområde o Hvordan skape gode og attraktive bomiljøer? o Hvordan få sentrum til et opplevelsessted? Prinsipp: o Skape et variert og attraktivt botilbud i sentrum o Skape arbeidsplasser, service og tjenester nær bostedet o Høy prioritet av uteoppholdsarealer, de små byrom, bakgårder, livet i gata, livet mellom husene «EN BY SOM KAN BRUKES AV ALLE»

Bruk og vern o Bruk og vern av bakgårder og bygningsmiljøer o Kategorisere områder ut fra særtrekkene til de ulike epoker i byutviklingen Prinsipp: VERN GJENNOM BRUK

Byen som handelsområde o Hvordan skape aktivitet og attraktivitet? Prinsipp: o Fokus på sentrumsbutikkenes behov Næring i bybebyggelsen o Hvilken type næringsvirksomhet kan kombineres med en urban struktur? Prinsipp: o Satse på nye/andre næringer – sentrum som opplevelsessted o Kulturinstitusjonene gis rom for utvikling og ekspansjon «ALT SOM SKJER I SENTRUM ER POSITIVT FOR HELE KOMMUNEN»

Estetikk og arkitektur o Hvordan utforme en bedre forvaltning av verneverdige bygg og bygningsmiljøer og hvordan utvikle nye attraktive bygningsmiljøer? Prinsipp: o Fokus på estetikk og arkitektur i alle byggeprosjekter, i utforming av byen – byens rom og byens liv, i kombinasjonen gammelt/nytt og for grønne/grå strukturer

Byrommene o Byrommenes ulike funksjon skal tydeliggjøres og tilpasses bruken både i lokalisering, utforming og møblering o Byrommene skal framstå som møtesteder, være attraktive og gjøre byen levende o Byrommene skal koples sammen med den blågrønne strukturen og gater til et sammenhengende nettverk Prinsipp: o Fokus på byrommenes viktige betydning i bystrukturen og for det sosiokulturelle livet

«En levende attraktiv by!» «Byen i det grønne og det grønne i byen» «Småhuspreget og trehusbebyggelsen»