Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Oppkobling VPN.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Inkluderende arbeidsliv – fra ord til handling HMS-konferansen 2010, Lederne,
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Trygge foreldre – trygge barn
Frontlinjeserivce
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
I dag: litt om kommunikasjon
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Generelle tiltak og forebygging
- Den gode utviklingssamtale
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Kommunen som arbeidsgiver
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Røvær kompetanse I samarbeid med Kristoffer Omdal fra Scan learn arrangerer Røværkulturhotell Kurs i PRESENTASJONSTEKNIKK Sentrale tema:  Den gode presentasjonen.
Kampen skole Vår visjon:
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Velkommen til et nytt skoleår!
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Fra ”Nesten som deg selv”
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Når du reflekterer: Tenk 1 tanke om gangen.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
- individuell kvalifikasjon brukt sammen for å nå felles mål
Kapittel 1 SAMSPILL.
«Den gode timen på Saltvern»
Norges Musikkhøgskole
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider kommuniserer Ut fra hva du hører (lytter til), velger du din måte å respondere på. Men husk, i ”9 av 10” tilfeller vil den Coachende være mest effektiv. Leder

AutoritærVisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Meg Lytte Velge Medarbeider Husk, lytte er en aktiv handling. Det kreves fokus og konsentrasjon. Det er som å kjøre bil, du må følge aktivt med.

Kunnskap Frykt Konflikter Frustrasjo n Verdier Interesser Energi Selvbilde Lojalitet Forventninger Tillit Personlighet Holdning Roller Erfaring Trygghet Kontroll Psyk e Følelser Humør Moral EmpatiLivsløp Medarbeider Problem/sak Løsning Leder Lytte X V Trodal.AS Vårt fokus når vi lytter skal ikke være på problem/sak, men på hvorfor dette er et problem/sak. Dersom vi mener medarbeider burde være i stand til å løse saken selv, eller finne løsningen selv, vil løsningen ligge i medarbeiders personlighet.