La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Greveskogen vgs
Advertisements

Restaurante El taco Grupo de Español 6. clase Kompetansemål: Kommunikasjon bruke språkets alfabet og tegn forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Vurdering for læring.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
Delfina Díaz Susana Borgen
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet matematikk.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
"God bagasje på livets reise."
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
Barnehagen som språkarena
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Musikkmeditasjon Høgskolelektor Svein Erik Svendsen (c) Lenguasol.
© Stefan Sauer/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 9 -lese og forstå innholdet i tekster i ulike sjangere om temaene kommunikasjonsmidler og det å være undervegs,
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Skriving i begynneropplæringa
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Setningsoppbygging på spansk
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Tysk, fransk, spansk, fordypning i engelsk
Hvilke plattformer bruker dere?
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Metaspråk og grammatikkstrategiar
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Vurderingskriterier enkel versjon
Norsk for nyankomne barn
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

La familia

Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser

Språklæring: Se likheter mellom språk eleven allerede kan og nye språk

Kulturmøte: Utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer.

Læringsmål: Vocabulario: Madre/ Padre Hermano/ Hermana Tia/ Tio Abuelo/ Abuela Animales domesticos Madrastra/ Padrastro Medio hermano/ Media hermana Hermanastra/ Hermanastro

Oraciones: Este es mi Esta es mi Yo me llamo..... Mi se llama.

Recursos Canciones: Él papá, El papá Dónde estás, Aqui estoy, yo tambien Gusto saludarte, gusto saludarte <ya me voy, yo también

Juegos El juego: «De paseo» En lek der vi går rundt å presenterer familien fra sangen «El papá»

Recursos de la red Mi familia: Finn par. 2_2_Mi_familia.html La familia: Dibujos para colorear Cervantes: Mi mundo en palabras, Hola soy Carlos y esta es mi familia. La familia: Dra inn rett ord til bilde. Capítulo cinco, la familia.

Organisering ● Introduksjon: ● Hva kan de fra før? ● Hvilke ord trenger vi for å kunne snakke om familien. Skriv på tavla. ● Muntlig introduksjon i ring. Plasser på riktig plass på tavla. ● El papá. La canción. ● Voy de paseo. ● Introdusere frasene: Yo me llamo, mi se llama, Cómo te llamas, esta/ este es mi ● Vandrelek med fingerfamilie rundt i klasserommet og bruke disse frasene.

Aktiviteter som kan organiseres som stasjoner. ● Digital stasjon ● Skriftlige arbeider: Arbeidsark: spanish family names, spanish family information. ● Sammenligne familier fra språkområdet med familier i norge. ● Lag familiealbum.

● El trabajo de: ● Dag Johan ● Marit ● Paul